• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

مولوسکوم عفونی چیست؟

  • کد خبر : 8035
  • 07 فروردین 1398 - 19:41
مولوسکوم عفونی چیست؟

مولوسکوم عفونی (Molluscum contagiosum) (مولوسکوم کنتاژیوزوم) یک بیماری پوستی ویروسی است و به شکل دانه های ریز، نرم و محکم به رنگ های سفید یا صورتی و به صورت تکی یا گروهی ممکن است روی پوست ظاهر گردد، این عارضه معمولاً حالث ثانویه دارد و بعد از آلوده شدن به یک سری از باکتری ها ویروس مولوسکوم نیز وارد بدن شده و فعالیت می کند.

مولوسکوم, درمان سنتی مولوسکوم

فرد می تواند دوباره از طریق تماس با فردی که آلوده شده است مولوسکوم بگیرد

مولوسکوم عفونی (Molluscum contagiosum) (مولوسکوم کنتاژیوزوم) یک بیماری پوستی ویروسی است و به شکل دانه های ریز، نرم و محکم به رنگ های سفید یا صورتی و به صورت تکی یا گروهی ممکن است روی پوست ظاهر گردد، این عارضه معمولاً حالث ثانویه دارد و بعد از آلوده شدن به یک سری از باکتری ها ویروس مولوسکوم نیز وارد بدن شده و فعالیت می کند.

این بیماری فقط بر پوست بیرونی اثرگذار بوده و در انسان های سالم به بقیه نقاط پوست گسترش نمی یابد و در حالت معمول خود به خود طی چند هفته یا ۶ ماه تا یک سال ظاهر شده و ناپدید می شود. هرچند ممکن است در برخی افراد به مدت بالای ۴ سال هم در پوست آن ها باقی بماند.

علایم شایع مولوسکوم عفونی:

برآمدگی های پوستی کوچک (پاپول) با خصوصیات زیر: این برآمدگی ها سفت ، صاف ، هم رنگ پوست یا سفیدرنگ و کوهانی شکل با یک فرورفتگی مرکزی هستند. پوست پوشاننده این ضایعات شفاف و نازک است . این برآمدگی ها معمولاً ۳-۲ میلی متر قطر دارند ولی تعداد اندکی از آنها ممکن است قطری به اندازه ۱۰ میلی متر داشته باشند. در صورتی که بر روی پلک ها ظاهر شوند باعث تحریک چشم ها می گردند. این ضایعات خارش یا سوزش ندارند.

مولوسکوم, درمان سنتی مولوسکوم
مولوسکوم عفونی یک بیماری پوستی ویروسی است

علل ابتلا به مولوسکوم:

این بیماری توسط ویروس مسری مولوسکوم انسانی (mcv) ایجاد می شود. این ویروس در مناطق گرم و مرطوب و مناطقی که در آن ها افراد در مناطق نزدیک زندگی می کنند رشد می کند.

مطالب خواندنی:  عوامل و علائم خونریزی داخلی

عفونت با mcv هنگام ورود ویروس در سطح پوست اتفاق می افتد. بسیاری از افرادی که با ویروس آشنا هستند، علیه آن مصونیت دارند و هیچ گونه رشدی در آنها اتفاق نمی افتد.

برای کسانی که به این بیماری مقاوم نیستند، معمولاً در هفته های پس از عفونت ظاهر می شود ،کودکان ممکن است به چند روش متفاوت مولوسکوم بگیرند.

این بیماری به راحتی پخش می شود و اغلب از طریق تماس مستقیم پوست به پوست صورت می گیرد، اما کودکان می توانند با لمس کردن چیزهایی که ویروس روی آن ها وجود دارند، مانند اسباب بازی، لباس، حوله و رختخواب، آن را دریافت کنند.

وقتی کسی مولوسکوم دارد، می تواند آن را از یک قسمت بدنش به دیگری منتقل شود.

راه های انتقال بیماری مولوسکوم چیست؟

این بیماری پوستی بواسطه‌ لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالاست بطوری‌که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس‌ها و حتی اسباب بازی‌های شخص مبتلا در ارتباط باشد امکان ظاهر شدن دانه‌های مولوسکوم  بر بدن وی نیز وجود دارد. هم‌چنین خود شخص آلوده هم نباید چندان به آن دست بزند و اکیداً توصیه می‌گردد که از خراشیدن آن جلوگیری شود چرا که دیده شده با این کار به قسمت‌های دیگر بدن فرد هم سرایت کرده است.

استفاده کردن از تتو و خالکوبی هم می‌تواند از دیگر عوامل انتقال شناخته شود. نکته‌ی دیگر آن‌که انتقال مولوسکوم توسط نشستن روی توالت فرنگی نیز تاکنون به اثبات نرسیده است.

در بزرگسالان ممکن است از طرق جنسی منتقل شود و محل رایج بروز مولوسکوم ، آلت تناسلی در مردان است. در واقع رابطه‌ی جنسی یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال است که در بزرگسالان معمولاً از این طریق مولوسکوم منتقل می‌شود چرا که یکی از قسمت‌هایی که دانه‌های مولوسکوم در آن دیده می‌شود اندام تناسلی است که می‌تواند شامل اطراف یا روی آلت مردانگی، مهبل، معقد و اطراف آن باشد، و نیز محققان این احتمال را می‌دهند که این عارضه‌  پوستی از طریق حمام، سونا و استخر عمومی نیز منتقل می‌شود که البته این نظریه تاکنون به اثبات علمی نرسیده است.

مولوسکوم, درمان سنتی مولوسکوم
این بیماری پوستی بواسطه‌ لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود 

راههای درمان مولوسکوم:

مطالب خواندنی:  فواید نور خورشید برای سلامتی

با توجه به این که مولوسکوم یک بیماری مسری است، توصیه می شود این بیماری درمان شود. اما، این ضایعات به تدریج و به صورت خودبخود و بدون ماندن جای جوش از بین می روند. بدلیل گسترش این ضایعات از یک ناحیه به نواحی دیگر پوستی، ممکن است با از بین رفتن برخی از ضایعات، ضایعات دیگری رشد کنند. برای برطرف شدن خودبخود ضایعات ممکن است زمانی بین ۶ ماه تا ۵ سال طول بکشد. اما در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، ضایعات دیرتر بهبود می یابند.

درمان مولوسکوم مانند درمان زگیل است و با منجمد کردن با نیتروژن مایع، از بین بردن ضایعات با اسیدهای متفاوت یا مواد تاول زا، سوزاندن با دستگاه های مخصوص (کوترالکتریکی) ، تراشیدن ضایعات، استفاده از کرم های موضعی حاوی رتینوئید یا مواد تنظیم کننده سیستم ایمنی یا داروی ضد ویروس همراه می باشد.

درمان مولوسکوم با استفاده از روش های انجماد، تراشیدن، سوزاندن و لیزر ممکن است با کمی ناراحتی همراه باشد. اگرضایعات زیاد باشند، باید هر ۳ تا ۵ هفته تا زمان بهبودی کامل ضایعات درمان تکرار شود. از راه های دیگر برخورد با مولوسکوم این است که آن را درمان نکنیم و اجازه بدهیم تا ضایعات به طور خودبخود از بین بروند. این روش بویژه در بچه های کوچک توصیه می شود

مولوسکوم, درمان سنتی مولوسکوم
درمان مولوسکوم مانند درمان زگیل است 

جلوگیری از شیوع آلودگی مولوسکوم:

از آنجا که مولوسکوم مسری است و می تواند به بخش های دیگر بدن سرایت کند، فرد مبتلا باید از این اقدامات احتیاطی پیروی کند:

جوش ها را لمس نکنید، نخارانید یا مالش ندهید.

مطالب خواندنی:  گرد و خاک اگزما را تشدید می کند

دست ها را زیاد با آب و صابون بشویید.

مناطق جوشی را تمیز نگه دارید.

سعی کنید جوش ها را با لباس و یا چسب ضد آب بپوشانید، به ویژه قبل از شرکت در فعالیت هایی که در آن تجهیزاتی به اشتراک گذاشته می شوند.

هر روز یا زمانی که کثیف می شود بانداژ را عوض کنید.

مناطقی حاوی جوش را اصلاح نکنید.

اگر پوستتان خشک است، از مرطوب کننده استفاده کنید.

تا زمانی که از این اقدامات احتیاطی استفاده می کنید، کودکانتان می توانند به مدرسه یا مهد کودک بروند، در ورزش ها مشارکت کنند، و با کودکان دیگر بازی کنند. آن ها حتی می توانند در استخر عمومی شنا کنند، تا زمانی که حوله و اسباب بازی های خود را برای خودشان نگه دارند.

فرد می تواند دوباره از طریق تماس با فردی که آلوده شده است مولوسکوم بگیرد، اما این اتفاق نادر است.

منبع:beytoote.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=8035

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.