• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
5

نانو پارچه‌ای که متناسب با محیط، دمای خود را تغییر می دهد

  • کد خبر : 5902
  • 22 بهمن 1397 - 22:12
نانو پارچه‌ای که متناسب با محیط، دمای خود را تغییر می دهد

تعداد بسیار کمی‌ از البسه وجود دارد که حرارت را به صورت کارا نگه می‌دارد. شما ممکن است در زمستان از کت و شلوار ضخیم خود استفاده کنید تا گرما را در زمستان نگه دارد،…

۱۳۹۷-۱۱-۲۱

d986d8a7d986d988 d9bed8a7d8b1da86d987e2808cd8a7db8c daa9d987 d985d8aad986d8a7d8b3d8a8 d8a8d8a7 d985d8addb8cd8b7d88c d8afd985d8a7db8c 5c60890054b26

تعداد بسیار کمی‌ از البسه وجود دارد که حرارت را به صورت کارا نگه می‌دارد. شما ممکن است در زمستان از کت و شلوار ضخیم خود استفاده کنید تا گرما را در زمستان نگه دارد، اما هنگامی به خانه می‌روید مجبور به تعویض لباس هستید هستید. در تابستان هم هنگامی‌که کولر را روشن می‌کنید این قضیه برای تی‌شرت‌های تابستانی هم صدق می‌کند. آیا مواد هوشمند می‌تواند به ما بهترین راه‌حل را برای هر دو وضعیت ارائه دهد؟

یک پارچه جدید که توسط دانشمندان دانشگاه مریلند توسعه یافته ، ما را در این راه امیدوار کرده است. سازندگان آن را به عنوان اولین پارچه در جهان معرفی نموده‌اند که بسته به شرایط  محیط به طور اتوماتیک خواص خود را تغییر می‌دهد تا گرما را نگه دارد و یا آن را رها کند، سازندگان این پارچه وعده داده‌اند که ما را در دمای مطلوب در تمام طول سال نگه دارند.

YuHuang Wang، استاد گروه شیمی‌ و بیوشیمی‌ در دانشگاه مریلند، به Digital Trends گفت:

درست مانند یک پرده‌ی اتوماتیک ، پارچه ما می‌تواند تابش حرارتی را براساس ترجیحات شخصی  تنظیم کند. ما این قابلیت جدید را با مهندسی پارچه در سطح فیبر به دست آورده‌ایم و آن را یک سیستم تعویض‌پذیر یا سیستم پاسخگویی به صورت پویا می‌دانیم.

نخ برای پارچه ی جدید با استفاده از الیاف دو ماده مصنوعی مختلف ساخته شده است. یکی از آنها آب‌ را جذب کرده، در حالی که دیگری آن را دفع می‌کند. رشته‌ها با نانولوله‌های کربنی هدایت می‌شوند. در نتیجه مواد موجود در الیاف هم در برابر جذب آب مقاومت دارند و هم در صورت وجود رطوبت، مانند عرق بدن، با اعوجاج در پارچه آن را دفع می‌کنند. این اعوجاج، منافذ موجود در پارچه را باز نموده و یک اثر خنک کنندگی را ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود که اتصال الکترومغناطیسی بین نانولوله‌های کربنی در پارچه ایجاد شود – که دلیل مسدود شدن و یا عبور تابش مادون قرمز از درون آن می‌شود. قبل از اینکه افراد آگاه شوند که دما بالا رفته، لباس‌های آنها خنک می‌شود. اگر دما بیش از حد خنک شود، همین مکانیزم برای به دام انداختن گرما شروع به کار خواهد کرد.

مطالب خواندنی:  کارکرد "موجودات زنده میکروسکوپی" در پاکسازی محیط

وانگ گفت:

پارچه‌ی ما ویژگی‌های تنظیم حرارت خودکار دارد. ما فکر می‌کنیم که این ویژگی‌های منحصر به فرد برای به کارگیری در لباس‌های افراد دونده‌، نوزادان و کارگران در فضای آزاد جذاب خواهد بود.

تیم وانگ در حال حاضر به دنبال افزایش کیفیت فرآیند تولید قبل از تلاش برای ورود به بازار است. مقاله پژوهشی که این پروژه را شرح داده، اخیرا در مجله Science منتشر شده است.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=5902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.