• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 3
0
3

نگاهی به خاص ترین هواپیماهای غول آسای تاریخ

  • کد خبر : 5689
  • 20 بهمن 1397 - 0:18
نگاهی به خاص ترین هواپیماهای غول آسای تاریخ

از اولین روزهای پرواز، بشر تلاش کرده سرعت و ابعاد هواپیما را افزایش دهد. در این مطلب به برخی از بزرگترین ها می پردازیم. البته باید اشاره کرد که هواپیماهای بزرگتری هم تولید شده اند اما این انتخاب بر اساس جذاب ترین ها بوده است….

از اولین روزهای پرواز، بشر تلاش کرده سرعت و ابعاد هواپیما را افزایش دهد. در این مطلب به برخی از بزرگترین ها می پردازیم. البته باید اشاره کرد که هواپیماهای بزرگتری هم تولید شده اند اما این انتخاب بر اساس جذاب ترین ها بوده است.

هواپیمای باری

مقایسه ای ابعاد ۴ نمونه از بزرگترین هواپیماهای جهان

 

 

هیوز H-4 هرکولس با بزرگترین طول بال

هواپیمای باری

دهانه بال: ۹۷٫۵۴ متر

طول هواپیما: ۶۶٫۶۵ متر

وزن خالی: ۱۱۳،۳۹۹ کیلوگرم

این هواپیما که توسط هاوارد هیوز، مهندس مشهور آمریکایی ساخته شده بود هنوز هم رکورد بلندترین طول بال در بین تمامی هواپیماهای پرواز کرده را در اختیار دارد. در ابتدا به عنوان نمونه اولیه ای از یک کشتی با قابلیت پرواز ساخته شد و ۸ موتور ساخت پرت اند ویتنی R-4360 به آن نیرو می دادند.

هواپیمای ساخت شرکت هیوز تنها در یک آزمایش در سال ۱۹۴۷ از زمین بلند شد. قرار بود طی جنگ جهانی دوم به کار گرفته شود اما پروژه این هواپیما هیچ گاه تکمیل نشد. تخمین زده شده که در زمان ساخت هزینه ای ۲۵۰ میلیون دلاری را به همراه داشته است.

آنتونوف An-225 مریا

هواپیمای باری

دهانه بال: ۸۸٫۴ متر

طول هواپیما: ۸۴ متر

وزن خالی: ۲۸۵،۰۰۰ کیلوگرم

هواپیمایی از دوران اتحاد جماهیر شوروی که یک وسیله نقلیه فوق سنگین به حساب می آید و رکوردی را هم با خود به همراه دارد. ناتو در دوران جنگ سرد این هواپیما را «Cossack» (به معنی قزاق) می نامید. اولین بار در سال ۱۹۸۸ از کی‌یف پایتخت اوکراین به مدت ۷۴ دقیقه به پرواز درآمد.

An-225 تا امروز رکورد طولاتی ترین و سنگین وزن ترین هواپیمایی که از زمین برخواسته را حفظ کرده. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آنتونوف An-225 توسط اکراین از سر گرفته شد و همچنان به عنوان یک هواپیمای ترابری کاربرد دارد.

ایرباس A380-800؛ بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

هواپیمای باری

دهانه بال: ۷۹٫۷۵ متر

طول هواپیما: ۷۲٫۷۲ متر

وزن خالی: ۲۷۷،۰۰۰ کیلوگرم

این هواپیما به صورت دو طبقه طراحی شده و هدف از تولید آن کاهش ازدحام در قطب های هوایی مهم بود. از نظر تئوری می توند تا ۸۵۰ مسافر را با خود حمل کند اما بیشتر برای ۴۵۰ تا ۵۵۰ مسافر تولید می شود.

مطالب خواندنی:  علل، علایم و درمان سندرم زن کتک خورده

اولین پرواز ایرباس A380 در سال ۲۰۰۵ انجام و در ۲۰۰۷ وارد خدمت شد. بزرگترین مشتری آن خطوط هوایی امارات بوده. به استثنای هواپیمایی امارات A380 فروش چندان مناسبی را تجربه نکرده است.

آنتونوف An-124؛ خواهر کوچک An-225

هواپیمای باری

دهانه بال: ۷۳٫۳ متر

طول هواپیما: ۶۸٫۹۶ متر

وزن خالی: ۱۷۵،۰۰۰ کیلوگرم

آنتونوف An-124 توسط همان شرکتی ساخته شده که An-225 را تولید کرده است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای نظامی باری است و زمانی سنگین وزن ترین هواپیمای تولید انبوه جهان به حساب می آمد.

اولین پرواز در سال ۱۹۸۲ انجام شد و در ۱۹۸۶ خدمت خود را آغاز کرد. در دوران جنگ سرد، ناتو نام «Condor» را برایش انتخاب کرد. تا زمان توقف تولید در سال ۲۰۰۴، تعداد ۵۵ فروند از آنتونوف An-124 تولید شد. اکنون نیروی هوایی روسیه و تعدادی از اپراتورهای باری از این هواپیما استفاده می کنند.

بوئینگ ۸-۷۴۷؛ آخرین در بین کلاسیک ها

هواپیمای باری

دهانه بال: ۶۸٫۴ متر

طول هواپیما: ۷۶٫۳ متر

وزن خالی: ۲۲۰،۱۲۸ کیلوگرم

از سال ۲۰۱۱ به خدمت رسانی مشغول است. و بر اساس طراحی کلاسیک سری ۷۴۷ تولید شده. در مقایسه با مدل های قدیمی تر، ۸-۷۴۷ کشیده تر است و به بال و موتورهای جدید مجهز شده. علاوه بر این در مقایسه با اجداد خود بهینه تر عمل می کند.

اولین پرواز را در سال ۲۰۱۰ تجربه کرد و در دو نمونه تجاری عرضه شد: ۸-۷۴۷ مسافربری و مدل ۸F باری. این هواپیما در حالی که در مقایسه با ایرباس A380 دهانه بال کوتاهتری دارد اما کشیده تر است.

لاکهید گلکسی C-5؛ ۵۰ سال خدمت

هواپیمای باری

دهانه بال: ۶۷٫۸۹ متر

طول هواپیما: ۷۵٫۳۱ متر

وزن خالی: ۱۷۲،۳۷۱ کیلوگرم

گلکسی C5 در مقایسه با آنتونوف An-124 دهانه بال و وزن کمتری دارد اما کشیده تر است. از نظر طول، بزرگترین هواپیمایی نظامی باری در جهان به حساب می آید. اکنون به عنوان هواپیمایی برای عملیات استراتژیک بین قاره ای توسط نیروی هوایی ایالات متحده و انتقال محموله های عظیم به کار می رود.

اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۸ انجام داد و دو سال پس از آن به خدمت وارد شد. تاکنون در حدود ۵۰ سال به نیروی هوایی ایالات متحده خدمت رسانی کرده است. گلکسی C-5 می تواند تا ۵ هلیکوپتر آپاچی یا دو تانک M1 آبرامز را در خود جای دهد که در نوع خود بی نظیر است.

مطالب خواندنی:  خالق کلاشینکوف، از یک ربات بحث برانگیز رونمایی کرد

بوئینگ ۷۴۷ دریم لیفتر؛ دومین ظرفیت باری بزرگ در دنیا

هواپیمای باری

دهانه بال: ۶۴٫۴ متر

طول هواپیما: ۷۱٫۶۸ متر

وزن خالی: ۱۸۰،۵۳۰ کیلوگرم

دریم لیفتر پس از ایرباس بلوگا XL در رتبه دوم بزرگترین بخش بار قرار می گیرد. با این حال در مقایسه با بلوگا XL، دهانه بال و طول بیشتری دارد و وزن آن هم بالاتر است. اولین بار در سال ۲۰۰۶ به پرواز در آمد و در ۲۰۰۷ هم خدمت خود را آغاز کرد. در کل ۴ عدد از این هواپیما ساخته شد. ۷۴۷ دریم لیفتر همچنین طویل ترین محفظه بار در بین هواپیماها را به خود اختصاص داده است.

بوئینگ B-52 استراتوفورترس

هواپیمای باری

دهانه بال: ۵۶٫۴ متر

طول هواپیما: ۴۸٫۵ متر

وزن خالی: ۸۳،۲۵۰ کیلوگرم

قطعاً هواپیماهایی با طول و دهانه بال بزرگتر هم تولید شده اند اما B-52 یک افسانه است. اولین پرواز خود را در سال ۱۹۵۲ تجربه کرد و در ۱۹۵۵ به خدمت وارد شد. از آن زمان همچنان به خدمت در نیروی هوایی ایالات متحده مشغول بوده. به عنوان یک بمب افکن و با قابلیت حمل میزان بالایی از محموله، یک هواپیمای با قابلیت تخریب بالا به حساب می آید.

بخش مرتبط با نگهدرای بمب ها می تواند تا ۳۲ تن محموله را نگهداری کند. B-52 قابلیت حمل این محموله تا ۱۴،۰۸۰ کیلومتر بدون نیاز به سوختگیری را دارد. تاکنون ۷۴۰ فروند از این هواپیما ساخته شده است.

توپولف Tu160؛ بزرگترین هواپیما با ۲ برابر سرعت صوت

هواپیمای باری

دهانه بال: ۵۵٫۷ متر

طول هواپیما: ۵۴٫۱ متر

وزن خالی: ۱۱۰،۰۰۰ کیلوگرم

توپولوف ۱۶۰ ابتدا در ۱۹۸۱ به هوا برخواست و یکی از خاص ترین هواپیماهای جهان بود. در ۱۹۸۷ وارد خدمت شد و به یکی از افسانه ای ها در دوران استفاده خود بدل شد. به عنوان یک بمب افکن استراتژیک طراحی شده و بزرگترین هواپیمای مافوق صوت، بزرگترین هواپیما با بال های متغیر و سنگین ترین با قابلیت دستیابی به دو برابر سرعت صوت در دنیا محسوب می شود. علاوه بر این سریع ترین بمب افکن در دنیا است.

مطالب خواندنی:  ده چیز عجیبی که در پرواز ممنوع است

تخمین زده می شود که اکنون ۱۶ فروند از این هواپیما در نیروی هوایی روسیه به فعالیت مشغول باشند. ناتو توپولوف ۱۶۰ را «بلک جک» نام گذاری کرد. در سال های اخیر، پس از ۳۰ سال با فیس لیفت روبرو شده و نسخه جدید با نام  Tu-160M2 در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

سوپر گوپی؛ هواپیمای مورد علاقه ناسا

هواپیمای باری

دهانه بال: ۴۷٫۶۳ متر

طول هواپیما: ۴۳٫۸۴ متر

وزن خالی: ۴۶،۰۳۹ کیلوگرم

مشابه با B-52، این هواپیما هم به دلیل خاص بودن در لیست قرار گرفته است. از اولین پرواز خود در سال ۱۹۶۵ تاکنون همچنان فعال است. تا کنون تنها ۵ فروند در دو مدل از این هواپیمای باری ساخته شده. با توسعه ایرباس بلوگا، سوپر گوپی به مرور جایگزین شده البته همچنان مورد علاقه ناسا است.

ابعاد بزرگ سوپر گوپی برای انتقال اجزای فضاپیماها و راکت های ناسا عالی است و به نظر می رسد این هواپیمای باربری در آینده هم به خدمت رسانی ادامه دهد.

استراتولانچ

هواپیمای باری

دهانه بال: ۱۱۷ متر

طول هواپیما: ۷۳ متر

وزن خالی: ۲۲۶،۷۹۶ کیلوگرم

در انتها باید به استراتولانچ اشاره کرد که اگر موفق به پرواز شود می تواند هواپیمای با بزرگترین دهانه بال در تاریخ لقب بگیرد و H-4 هرکولس را از صدر به زیر بکشد.

پروژه این هواپیما توسط هم بنیانگذار مایکروسافت، پل آلن آغاز شده و طراحی آن خاص ترین در بین هواپیماها است. استراتولانچ از دو بدنه تشکیل شده که با یک بال عظیم الجثه به هم وصل شده اند. شرکت خصوصی سازنده این هواپیما قصد دارد از آن برای ارسال محموله ها به مدار زمین بهره ببرد. پرواز آزمایشی استراتولانچ قرار است در سال جاری میلادی انجام شود و سال ۲۰۲۰ هم برای آغاز پرتاب های تجاری در نظر گرفته شده است.

منبع:digiato.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=5689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.