• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

هد زدن در فوتبال چه آسیبی به مغز می رساند؟

  • کد خبر : 23890
  • 11 مرداد 1399 - 19:20
هد زدن در فوتبال چه آسیبی به مغز می رساند؟

ضربات شدید وارد به سر می توانند باعث اختلال موقت در عملکرد مغز شود که به آن کانکاشن Concussion میگویند. کانکاشن می تواند باعث کاهش سطح هشیاری، سردرد و حالت تهوع شود. سرزنی یا هد زدن یک فن در بازی فوتبال است که برای کنترل توپ با بهره‎گیری از سر به منظور پاس دادن، شوت […]

ضربات شدید وارد به سر می توانند باعث اختلال موقت در عملکرد مغز شود که به آن کانکاشن Concussion میگویند. کانکاشن می تواند باعث کاهش سطح هشیاری، سردرد و حالت تهوع شود.

سرزنی یا هد زدن یک فن در بازی فوتبال است که برای کنترل توپ با بهره‎گیری از سر به منظور پاس دادن، شوت زدن و یا نجات دروازه انجام می شود. این حرکت میتواند در وضعیت ایستاده، پرش یا شیرجه انجام پذیرد. سرزنی تکنیکی شایع است و تقریبا در همه بازی های فوتبال به کار گرفته می شود.

نگرانی هایی در خصوص کاربرد این روش وجود دارد چرا‌که زدن توپ با سر میتواند باعث اسیب مغزی شود. در حین یک بازی توپ فوتبال با سرعتی بیش از ۵۰ مایل در ساعت( ۴۶/۸۰ کیلومتر در ساعت) حرکت می کند و فوتبالیست ها معمولاً ۳۰ دفعه یا دفعات بیشتری توپ را با سر می زنند. با این وجود بعید است که زدن ساده توپ با سر باعث پیدایش اسیب های تروماتیک مغزی مثل پارگی رشته های مغزی شود ولی تکرار این عمل میتواند باعث پیدایش واکنش هایی شود که در طول زمان باعث تخریب سلول های مغزی می شود.

significant goat head 2

هد زدن و آسیب مغزی

در این مطالعه محققان با استفاده از تصویر برداری های ام آر آی، ۳۷ فوتبالیست اماتور را که متوسط سنی ۳۱ سال داشتند و از بچگی فوتبال بازی می کردند، مورد بررسی قرار دادند. اشخاص مورد مطالعه بطور متوسط ۲۲ سال فوتبال بازی کرده بودند و در سال گذشته ۱۰ ماه به این بازی مشغول بودند.

مطالب خواندنی:  ورزش کردن ساعت خاصی دارد؟ تقریباً بله!

پژوهشگران اعلام کردند یافته های این مطالعه ناهنجاری هایی را شبیه ضربه مغزی در ماده سفید مغز فوتبالیستهایی نشان داد که بیش ترین میزان توپ را با سر زده بودند. نتیجه این مطالعه نشان می دهد که تغییرات مغزی مثل جراحتهای مغزی مثل ترومای خفیف مغزی با تعداد سر زنی های توپ فوتبال در طول چند سال رابطه دارد.

تعداد دفعات هد زدن یا ضربه ای که به سر وارد می شود هم بر شدت اسیب و مدت زمانی که اسیب در بدن باقی می ماند مؤثر است.

در افرادی که بیش از سه دفعه ضربه های مغزی را در فوتبال تجربه نموده اند ، قسمت سفید مغز بیشتر تخریب می شود.

اگر چه این تغییرات در حافظه موقت بودند، ولی معتقدیم عارضه های ناشی از ضربات توپ به سر نقش مهمی در سلامت مغز دارد به ویژه این ضربه زدن با سر همچون شرایط فوتبال، بارها اتفاق بیافتد.

هد زدن ماده خاکستری مغز را تحت تأثیر منفی قرار می دهد و به سلامت شخص اسیب می زند.

عملکردهای چشم و شناختی با هم پیوند دارند و پیامدهای هد زدن با سر امکان دارد سلامت چشم را هم تحت الشعاع قرار دهد.

یافته ها برای اولین بار نشان می دهد تأثیرات هد زدن با سر در مغز امکان دارد حداقل در کوتاه مدت در عملکرد عصبی چشم تأثیر بگذارد.

فوتبالیست های حرفه ای خطر مرگ و میر ناشی از زوال عقل و دیگر بیماری های عصبی جدّی را بیش از دیگر اشخاص دارند.

تفاوت در اسیب های ناشی از هد زدن در زنان و مردان

مطالب خواندنی:  قلب ناسالم تهدیدی بزرگ برای مغز زنان

Todd Rubin، از محققان Albert Einstein College of Medicine واقع در نیویورک، سال قبل به بررسی تفاوت های این تغییرات در مردان و زنان پرداخت. او ۴۹ فوتبالیست مرد و ۴۹ فوتبالیست زن اماتور را با باهم مقایسه کرد و آنان را از نظر سن و تعداد هد زدن هایی که در سال قبل داشتند با یکدیگر مطابقت داد.

شواهد روزافزونی نشان میدهند که زنان در مقایسه با مردان اسیب بیشتری می بینند:زنان بیشتر دچار ضربه مغزی میشوند ، علائم بیشتری از اسیب را نشان میدهند و این علایم در آنها به مدت طولانی تری باقی می ماند. همینطور افزایش صدمات در طول زمان بر اثر ضربه های کوچک، امکان دارد زنان را بیش از مردان در معرض خطر ضربه مغزی قرار دهد.

دو نظریه اصلی در مورد تأثیر جنسیت بر ضربه مغزی وجود دارد :

وجود تفاوت در استحکام ساختار گردن و توده بدن، سبب می شود که مقادیر یکسان ضربه بر زنان تأثیر بیشتری بگذارد.

ممکن است عوامل هورمونی و ژنتیکی در این باره دخیل باشند.

مطالعه Rubin علت این تفاوت ها را بطور دقیق معلوم نکرد. ولی امید آن میرود که تحقیقات آینده بر روی موش ها بتواند برخی از مکانیسم های دخیل در تفاوت اسیب ماده سفید در زنان و مردان را معلوم کند.

فوتبالیست ها و به ویژه آنهایی که در پست دفاع هستند باید تا حد امکان از هد زدن موقع بازی و حتی زمان تمرین پرهیز کنند و از آنجا که این حرکت تحت کنترل بازیکن و کاملاً عمدی است، با پایین آوردن تعداد این ضربات، تبعات خطر ناشی از آن هم از بین می رود.

مطالب خواندنی:  فرضیه‌ای درباره علت آلزایمر

منبع:بیتوته

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=23890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.