• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

همه آنچه که درباره لنز طبی باید بدانید

  • کد خبر : 13206
  • 30 مهر 1398 - 23:00
همه آنچه که درباره لنز طبی باید بدانید

لنز طبی برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ توسط متخصصین اپومتریک امریکایی اختراع شد لنزهای طبی : لنزهای طبی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: لنز های داخل چشمی (Intraocular Lens) و لنزهای طبی خارج چشمی. لنز های داخل چشمی در هنگام جراحی و به وسیله جراح در شکافی که در اتاقک جلویی چشم […]

روش نگهداری لنز طبی, موارد مصرف لنز طبی

لنز طبی برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ توسط متخصصین اپومتریک امریکایی اختراع شد

لنزهای طبی :

لنزهای طبی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

لنز های داخل چشمی (Intraocular Lens) و لنزهای طبی خارج چشمی.

لنز های داخل چشمی در هنگام جراحی و به وسیله جراح در شکافی که در اتاقک جلویی چشم ایجاد شده و قبلا لنز معیوب خود چشم برداشته شده است کار گذاشته می شود. معمولا این جایگذاری لنز در عمل جراحی درمان کاتاراکت (آب مروارید) انجام می گردد.

روش نگهداری لنز طبی, موارد مصرف لنز طبی

لنزهای طبی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند

دسته دوم لنزهای طبی، لنزهایی هستند که به منظور رفع عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم بر روی قرنیه (روی کره چشم) قرارداده می شود. بیمار خود قادر است این لنزها را بردارد و در مواقع لزوم آنها را جای گذاری کند، این لنزها در واقع جایگزینی برای عینک می باشند که استفاده از آنها بسیار ساده است.

آنچه که در این مقاله بحث میشود در ارتباط با لنزهای طبی خارج چشمی است.

لنز های خارج چشمی دقیقا چه کاری انجام می دهند؟

برای فهم این موضوع ابتدا به زبان ساده ساختمان کره چشم و وظایف قسمت های مختلف آن و عیوب انکساری شایع را مرور می کنیم.

روش نگهداری لنز طبی, موارد مصرف لنز طبی

شکل چشم سالم و طبیعی

محل تشکیل تصویر جسمی که آن را مشاهده می کنیم در انتهای کره چشم در محلی مشخص که لکه زرد نام دارد تشکیل می شود.

حال اگر به هر دلیلی محل تشکیل تصویر شیء تغییر کند یک عیب انکساری ایجاد میگردد. به ترتیب اگر تصویر شیء در محل (A) در تصویر زیر تشکیل شود (جلو تر از خط مرجع) فرد نزدیک بین و اگر در محل (B) ، (پشت خط مرجع)تشکیل شود فرد دور بین است.

روش نگهداری لنز طبی, موارد مصرف لنز طبی

چشم سالم

در صورتی که تصویر شیء در چند نقطه مختلف تشکیل گردد، فرد به عارضه آستیگماتیسم مبتلا است.

روش نگهداری لنز طبی, موارد مصرف لنز طبی

آستیگماتیسم 

برای رفع این عیوب انکساری سه راه حل اصلی وجود دارد:

۱- استفاده از عینک که یک عدسی متناسب با عیب ایجاد شده در جلوی چشم است.

۲- لنز های خارج چشمی تماسی که مستقیما روی کره چشم و بر روی قرنیه گذاشته می شود. متناسب با هر نوع عارضه، لنز مناسب آن وجود دارد.

۳- عمل جراحی که به عمل لیزیک و لایزیک معروف است.

لنزهای طبی خارج چشمی:

لنز طبی برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ توسط متخصصین اپومتریک امریکایی اختراع شد. بعد از معرفی این محصول و با پیشرفت علم و افزایش آگاهی افراد در مراقبت از چشم باعث شد که مردم تمایل بیشتری به استفاده از لنز ها پیدا کنند. علاوه بر آن افراد عینکی که از داشتن عینک و دردسرهای آن مثل بخار گرفتن عینک در زمستان ، باقی ماندن جای عینک بر روی بینی و کثیف شدن عدسی های آن خسته شده بودند از طرفداران استفاده از لنز ها شدند.

مطالب خواندنی:  کدام لنز برای کدام چشم؟

البته این اختراع برای اشخاصی که از استفاده کردن از عینک به دلایل روانی واهمه داشتند یا بسیار خجالت می کشیدند مانند معجزه بود. لنزها چون مستقیم بر روی قرنیه قرار میگیرند میدان دید واقعی ایجاد میکنند و همراه با حرکت کره چشم آنها نیز حرکت کرده و تصاویر دقیق تر از عینک فراهم می کنند.

ورزشکاران نیز گروه دیگری بودند که استفاده از لنز برای آن ها بسیار جالب توجه بود، با این اختراع حالا حتی ورزشکاران عینکی هم می توانستند به راحتی در مسابقات شرکت کنند و از فعالیت در رشته ورزش خود لذت ببرند.

محل دقیق قرار گیری لنز خارج چشمی کجاست؟

همانگونه که در شکل زیر مشخص است لنز کاملا روی کره چشم و در تماس مستقیم بر روی قرنیه قرار می گیرد.

روش نگهداری لنز طبی, موارد مصرف لنز طبی

محل قرارگیری لنز روی چشم

لنز طبی چه کاری انجام می دهد؟

این لنزها همانند عدسی عینک کمک می کنند امواج نور در داخل کره چشم دقیقا بر نقطه اصلی تشکیل تصویر یک دیگر را قطع کنند و در درمان آستیگماتیسم،دوربینی و نزدیک بینی کاربرد دارند.

انواع لنز های طبی خارج چشمی:

قرنیه ی چشم تنها عضوی از بدن است که اکسیژن را مستقیما از هوا دریافت میکند، پس لنز تماسی می بایست توانایی عبور اکسیژن را از خود عبور داشته باشد تا قرنیه با کمبود اکسیژن مواجه نشود و آسیب نبیند.

لنزها را بر حسب نوع ساختار و ترکیبات تشکیل دهنده آنها به دو گروه اصلی لنزهای تماسی نرم و سخت طبقه بندی می شوند.

لنز ها تماسی سخت RGP 

۱- لنز سخت استاندارد: جنس این لنزها از ترکیب سیلیکون و فلوراید است. اکسیژن از این لنز ها عبور نمی کند و این بزرگترین نقطه ضعف لنز های سخت استاندارد است،اما ارزانی و در دسترس بودن از مزایای آن است.هنگامی که از این نوع لنز سخت استفاده می کنید اکسیژن مورد نیاز قرنیه به سختی و در اثر پلک زدن و پمپاژ اشک فراهم می شود.

لنزهای استاندارد سخت از لحاظ خواص اپتیکی (دیداری) بسیار خوب هستند، شرایط نگهداری به نسبت راحتری دارند و از گزینه های مناسب برای آستیگماتیسم است.

۲- لنز سخت نافذ اکسیژن: این لنزها که از پلیمرهای نفوذپذیر به اکسیژن ساخته شده اند علاوه بر آن لنز تماسی نافذ اکسیژن تقریبا تمامی امتیازات لنز سخت استاندارد را دارد.

مطالب خواندنی:  ۸ مواد مغذی که دکترهای تغذیه نمی‌خورند، شما هم نباید بخورید

لنز های تماسی نرم

لنزهای نرم نسل پیشرفته تر لنزهای چشمی تماسی هستند که در طراحی و ساخت لنزهای نرم از مواد جاذب محلول نمکی اشک بهره برده اند. لنزهای نرم انعطاف پذیر تر هستند و کمتر منجر به تحریک چشم می گردد. البته این انعطاف پذیری زیاد موجب می شود استفاده از آن بخصوص در هنگام قرار دادن یا خارج کردن لنز از چشم مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. لنز های تماسی نرم با فاصله ای چند میلیمتری جلوتر از قرنیه قرار می گیرد که موجب عملکرد بهتر آن می شود.

انواع لنز های تماسی نرم:

لنزهای تماسی نرم براساس مدت زمانی که می توان از آنها استفاده کرد تقسیم بندی می شوند.

دسته ای از آن ها یکبار مصرف یا روزانه هستند که بعد از اولین استفاده دیگر قابل استفاده نیستد و در صورت مصرف دوباره علاوه بر کاهش کیفیت در دید می تواند به چشم آسیب برساند و حتی منجر به عفونت های چشمی شود.

لنزهای هفتگی گروه دوم هستند که تا یک هفته قابل مصرف هستند، این لنزها این قابلیت را دارند که هم به صورت مداوم یک هفته در داخل چشم، حتی در هنگام خواب باشند و هم قابلیت خارج کردن و استفاده دوباره طی یک هفته را دارند. البته اگر لنز از چشم خارج شود می بایست حتما در ظرف مخصوص لنز که در بازار موجود است به همراه مایع آنتی باکتریالی که رطوبت لنز را نیز حفظ می کند نگهداری کرد.

این نکات در مورد لنزهای یک ماه و سالانه نیز صادق است. اما لنزهای دائمی که می توانند تا چند سال کارایی مفید داشته باشند نیاز به مراقبت های بهداشتی بیشتر دارد.

لنزهای توریک که در دسته لنزهای نرم قرار میگیرد برای درمان آستیگماتیسم کاربرد دارد،متاسفانه این لنزها علیرغم کارکرد موثر خود نمی توانند اکسیژن لازم برای قرنیه را از خود عبور دهند.

گروهی از متخصصین چشم پزشکی بر این باورند که به هنگام خواب شب بهتر است لنز از چشم خارج شود و در مقابل گروه دیگر این کار را لازم نمی دانند.

نکته بهداشتی بسیار مهم در هنگام تعویض لنزها، تمیز بودن انگشتان دست است. حتما قبل از قرار دادن لنز یا خارج کردن آن از چشم دست ها باید با آب و صابون کاملا شسته شود و خوب خشک شود. برای جابجایی لنز به این منظور از انگشت اشاره استفاده می کنند. توجه داشته باشید که لنزهای آلوده به راحتی می توانند سبب عفونت چشم شوند.

استفاده از لنز دیگران به هیچ وجه توصیه نمی گردد، زیرا در تحقیقات اخیر ثابت شده است لنز ها می توانند حامل ویروس ایدز و هپاتیتی که در اشک ترشح میشوند باشند. مایع مخصوص نگهداری لنز هیچ تاثیر بر این ویروس ها ندارد. بنابراین حتی برای امتحان کردن یا کنجکاوی هم نباید حتی یکبار لنز فرد دیگری، ولوء از اعضای خانواده را در چشم قرار داد.

مطالب خواندنی:  درمان‌های خانگی زردی نوزاد + عوارض زردی

برای شستشوی لنز نباید از آب شرب شهری استفاده کرد.آب مقطر یا مایع های مخصوص تجاری موجود در بازار گزینه های مناسب هستند. به هیچ وجه نباید به هنگام انجام ورزش های آبی مثل شنا از لنز استفاده کرد.

روش نگهداری لنز طبی, موارد مصرف لنز طبی

برای شستشوی لنز نباید از آب شرب شهری استفاده کرد

منع استفاده از لنز در افرادی که:

دیابت کنترل نشده دارند، دچار خشکی شدید چشم هستند، افراد مبتلا به بیماری بلفاریت (نوعی بیماری مرتبط با پلک ها)، افراد باسابقه عفونت های چشمی مکرر و اشخاصی که به لنز به عنوان یک جسم خارجی واکنش آلرژیک نشان میدهند باید مورد توجه قرار گیرد.

ممکن است بروی لنز(خصوصا لنزهای دائمی یا طولانی مدت) رسوباتی قرار گیرد.این رسوبات می توانند شامل باکتریها، مخاط چشم، نیکوتین ناشی از استعمال سیگار و یا ترکیبات پروتئنی موجود در اشک باشد. برای از بین بردن هر نوع از رسوبات حلال های خاصی وجود دارد،اما اگر رسوبات آنقدر زیاد هستند که به راحتی از بین نمی روند و یا چندین بار در فاصله زمانی کوتاه بر روی لنز رسوب ایجاد شده بهترین راه حل خرید یک لنز جدید است.

اگر شما فردی هستید که علاوه بر اینکه تمایل دارید به جای عینک از لنز استفاده کنید و در عین حال علاقه مند هستید، رنگ چشم هایتان را نیز تغییر دهید، می توانید از لنز های طبی رنگی استفاده کنید که البته گرانتر هستند. توصیه می شود افرادی که از لنز استفاده می کنند، به خصوص افرادی که نمره ضعیفی چشم آنها بالا است همیشه یک عینک متناسب همراه داشته باشند، تا اگر در موقعیتی نا خواسته لنز آنها آسیب دید از عینک استفاده کنند.

لنزهای طبی پانسمانی:

لنزهای پانسمانی معمولا بعد از برخی اعمال جراحی چشم استفاده می شود که در اتاق عمل توسط حراج بر روی قرنیه گذاشته میشود.این لنز ها تنها نقش پانسمان دارند و هیچ گونه تغییر در دید ایجاد نمی کنند(لنز های بدون نمره).بنا به تشخیص چشم پزشک گاهی لازم است لنز پانسمانی از یک تا چند روز بر روی چشم باشد.

منبع:بیتوته 

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=13206

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.