• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

هواوی به‌دنبال استفاده از چیپست‌های پرچمدار ۵G مدیاتک است

  • کد خبر : 18376
  • 15 خرداد 1399 - 0:59
هواوی به‌دنبال استفاده از چیپست‌های پرچمدار ۵G مدیاتک است

هواوی در حال حاضر با مشکل بزرگی مواجه است. وزارت بازرگانی آمریکا در تاریخ ۲۶ اردیبهشت (۱۵ می) قوانین صادرات خود را تغییر داد که به دولت این کشور اجازه خواهد داد تا عرضه چیپست‌ها به هواوی را مسدود کند. هر شرکتی که تراشه‌هایی را با استفاده از تجهیزات و فناوری آمریکایی بسازد، اکنون برای […]

هواوی در حال حاضر با مشکل بزرگی مواجه است. وزارت بازرگانی آمریکا در تاریخ ۲۶ اردیبهشت (۱۵ می) قوانین صادرات خود را تغییر داد که به دولت این کشور اجازه خواهد داد تا عرضه چیپست‌ها به هواوی را مسدود کند. هر شرکتی که تراشه‌هایی را با استفاده از تجهیزات و فناوری آمریکایی بسازد، اکنون برای عرضه آن‌ها به هواوی باید از آمریکا مجوز بگیرد. البته چیپ‌هایی که در زمان اعلام قانون جدید تولید شده‌اند، همچنان می‌توانند در بازه زمانی ۱۲۰ روزه به هواوی ارسال شوند.

هواوی سال آینده چگونه به چیپ‌های پیشرفته دسترسی خواهد داشت؟

هرچند مجوزهای ۱۲۰ روزه ممکن است به هواوی اجازه دهند تا تعداد کافی چیپست ۵ نانومتری کایرین ۱۰۲۰ برای گوشی‌های آینده سری میت ۴۰ خود از شرکت TSMC تهیه کند، اما هواوی به فکر سال‌های آینده نیز است. طراحی چیپ‌های هواوی را واحد های‌سیلیکون این شرکت انجام می‌دهد و ساخت آن‌ها بر عهده TSMC است. هواوی بعد از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC است و این شرکت تایوانی تولید انبوه تراشه‌های ۵ نانومتری خود را امسال شروع خواهد کرد.

چیپ‌های ۵ نانومتری حدود ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور در هر میلیمتر مربع خود دارند، در حالیکه چیپ‌های ۷ نانومتری شامل ۹۶ میلیون ترانزیستور در هر میلیمتر مربع هستند. اگر بخواهیم جور دیگری بگوییم، چیپست ۵ نانومتری A14 بایونیک اپل حدود ۱۵ میلیارد ترانزیستور خواهد داشت که بسیار بیشتر از ۸.۵ میلیارد ترانزیستور تراشه ۷ نانومتری A13 بایونیک است. هر چه تعداد ترانزیستور بیشتر باشد، قدرت چیپست بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر خواهد شد. آیفون‌های ۱۲ ممکن است اولین هندست‌های مجهز به چیپ ۵ نانومتری باشند. بعد از آن‌ها نیز احتمالا سری هواوی میت ۴۰ از این نوع چیپ استفاده خواهد کرد.

مطالب خواندنی:  هواوی در صدد حذف شارژر از جعبه محصولات خود است

https://dl.greenbeautymag.com/2020/06/d987d988d8a7d988db8c-d8a8d987e2808cd8afd986d8a8d8a7d984-d8a7d8b3d8aad981d8a7d8afd987-d8a7d8b2-da86db8cd9bed8b3d8aae2808cd987d8a7db8c_5ed55b981a31f.jpeg

چیزی که ما در سال‌های اخیر درباره هواوی یاد گرفته‌ایم این است که این شرکت بسیار مقاوم است. هواوی سال گذشته حتی با وجود تحریم آمریکا توانست میزان عرضه هندست‌های خود را به میزان ۱۷ درصد افزایش دهد و ۲۴۰ میلیون گوشی روانه بازار کند که ۳۵ میلیون دستگاه بیشتر از تعداد عرضه‌ها در سال ۲۰۱۸ بود. این موفقیت باعث شد تا هواوی بالاتر از اپل، در جایگاه دوم بزرگترین سازنده گوشی هوشمند دنیا قرار بگیرد.  اما سوال اینجاست که اگر هواوی نتواند از TSMC چیپست بخرد، چه گزینه‌های دیگری در اختیار دارد؟ خبرها حاکی از آن است که هواوی حتی قبل از تغییر قوانین صادرات آمریکا در تاریخ ۲۶ اردیبهشت، بخشی از سفارش‌های چیپ‌هایش را به شرکت چینی SMIC داده بود. اما SMIC فقط می‌‌تواند چیپ‌های ۱۴ نانومتری تولید کند. این نوع تراشه‌ها، در هر میلیمتر مربع خود حدود ۴۳ میلیون ترانزیستور دارند و در داخل گوشی‌های پایین‌رده تا میان‌رده استفاده می‌شوند.

بنابراین چیپ‌های ۱۴ نانومتری به هواوی کمک نخواهند کرد تا گوشی‌های پرچمدار خوبی برای رقابت‌ با هندست‌ها سامسونگ و اپل بسازد. لذا هواوی چند گزینه دارد. شرکت SMIC مدتی است که مشغول تحقیق و توسعه روی چیپ‌های ۷ و ۸ نانومتری است و هواوی ممکن است از فناوری ۷ نانومتری SMIC برای تولید چیپست کایرین ۹۹۰ سری میت ۳۰ و P40 بهره بگیرد.

اما وب‌سایت GizChina گزارش داده است که SMIC به خاطر عدم دسترسی به تجهیزات پیشرفته لیتوگرافی، پیشرفت بسیار کندی در این زمینه داشته است. این تجهیزات، برای قرار دادن ترانزیستورها روی تراشه استفاده می‌شوند. البته SMIC اخیرا چنین تجهیزاتی را از کشور هلند وارد کرده است، اما فناوری لیتوگرافی آن‌ها چندان پیشرفته نیست.

مطالب خواندنی:  هواوی اولین گوشی هوشمند مجهز به دماسنج مادون قرمز را عرضه کرد

گزینه دیگر هواوی می‌تواند استفاده از چیپست‌های مدیاتک باشد. خود مدیاتک به‌عنوان طراح چیپست، تولید تراشه‌هایش را به TSMC سفارش می‌دهد؛ اما در حال حاضر هیچ مانعی وجود ندارد که جلوی مدیاتک را برای عرضه چیپست‌ به هواوی بگیرد، حتی اگر این تراشه‌ها توسط TSMC ساخته شوند. همچنین از آنجاییکه برخی از چیپ‌های مدیاتک در داخل هندست‌های میان‌رده هواوی استفاده شده‌اند، هر دو شرکت با یکدیگر آشنایی کافی دارند.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=18376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.