• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

کشف ویژگی جدیدی از نور به نام ابرمایع

  • کد خبر : 4382
  • 15 آذر 1397 - 0:52
کشف ویژگی جدیدی از نور به نام ابرمایع

نور واقعیتی پیچیده است که دانشمندان از چند قرن پیش در پی کشف ماهیت آن هستند، محققان می ‌دانستند که نور رفتاری موج مانند دارد و از منبع خود منتشر شده و پراکنده می شود و سپس منبسط شده و گسترش می یابد تا زمانی که توسط جسمی جذب شده یا بازتابانده شود و حتی […]

Untitled 5 8

نور واقعیتی پیچیده است که دانشمندان از چند قرن پیش در پی کشف ماهیت آن هستند، محققان می ‌دانستند که نور رفتاری موج مانند دارد و از منبع خود منتشر شده و پراکنده می شود و سپس منبسط شده و گسترش می یابد تا زمانی که توسط جسمی جذب شده یا بازتابانده شود و حتی گاهی رفتار کوانتومی و ذره ای از خود بروز می دهند، که این خود باعث سخت شدن کشف ماهیت نور خواهد شد. براساس گزارش لایو‌ساینس، حالا مطالعات بر روی نور در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که نور می ‌تواند رفتاری مایع مانند نیز داشته باشد، به این گونه که می تواند در اطراف جسمی جاری شده به طوری که داخل جسم نشود و فقط به آن برخورد کند و بدین بازگشت و بازتاب از سمت دیگر آن به یکدیگر بپیوندند. این رفتار نور پیش از این تنها تحت شرایطی خاص،‌مثلا اتاقک آزمایشگاهی با دمای نزدیک به صفر مطلق قابل مشاهده بود.

رفتار عجیب دیگری که به تازگی توسط محققان کشف شده است این است که نور از حالت عجیب ‌تری به نام حالت ابرمایعی نیز برخوردار است،‌که در آن ذرات نور بدون کوچک ترین اصطکاک، برخورد یا چسبندگی در اطراف جسمی جاری می‌شوند. در این حالت نور وضعیت مایعات بدون اصطکاک را دارد و در اطراف موانعی که در مسیرش قرار دارد بدون کوچکترین ریزموج یا الگوی گرداب‌مانندی که حالت برخورد را تداعی کند، جریان پیدا می‌کند. و عجیب تر این که می‌توان این پدیده جالب را در شرایط کاملا عادی یک اتاق با فشار و دمای معمولی نیز مشاهده کرد.

مطالب خواندنی:  نوع جدیدی از ستارگان کشف شد

دانشمندان مرکز تحقیقات CNR ایتالیا، پلی‌تکنیک مونترال، امپریال کالج لندن، دانشگاه دل‌سالنتوی ایتالیا و دانشگاه آلتوی فنلاند با همکاری یکدیگر توانستند، این پدیده را با قرار دادن یک لایه بسیار باریک از مولکول ‌هایی ارگانیک در میان دو آینه بسیار شفاف بازسازی کرده و نور را در حالت مایع هیبریدی به جریان درآوردند.

طبق گزارشات منتشر شده از این تحقیقات مهم، این رفتار را می‌توان با ویژگی‌های کوانتومی و فوتونی نور،‌ مانند جرم موثر نوری و شتاب آنه و حتی با تعاملات قوی الکترون‌های درون مولکول‌ها ترکیب کرد و مورد بررسی قرار داد تا شاید ابهامات موجود برطرف شود و این معما حل شود. در شرایط عادی رفتار مایع به گونه است که در اطراف جسمی که در مسیر جریانش قرار بگیرد درگیر شده و ریز‌موج‌ها و گرداب‌ها را تشکیل می دهد. اما در یک ابرمایع این آشفتگی‌ها وجود ندارد و مایع بدون کوچکترین درگیری با دیواره جسم آشفتگی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

این حالت ابرمایعی را گاه با عنوان حالت پنجم یا چگالش بوز-اینشتین می‌شناسند. ذرات نور در این حالت مانند یک تک‌موج میکروسکوپی رفتار می‌کنند و در فرکانسی مشابه نوسان دارند و به شکلی متناقض رفتارهای مایعات، جامدات و گازها را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. به همین دلیل است که نورهنوز یک واقعیت کشف نشده است که پیرامون ما را پر کرده است.

منبع:click.ir

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=4382

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.