• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
1

کمبود تراشه جهانی سرانجام به اپل هم رسید

  • کد خبر : 28234
  • 23 فروردین 1400 - 12:04
کمبود تراشه جهانی سرانجام به اپل هم رسید

از یک سال پیش، بیشتر متوجه شدیم که کمبود شدید تراشه‌های نیمه هادی به صورت جهانی واقعاً بر فناوری و تکنولوژی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، که نمونه‌های آن را در کمبود کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتر شاهد هستیم. این کمبود عمدتا به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش تعداد شرکت‌های فناوری برای برون […]

از یک سال پیش، بیشتر متوجه شدیم که کمبود شدید تراشه‌های نیمه هادی به صورت جهانی واقعاً بر فناوری و تکنولوژی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، که نمونه‌های آن را در کمبود کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتر شاهد هستیم. این کمبود عمدتا به دلیل عوامل مختلفی از جمله کاهش تعداد شرکت‌های فناوری برای برون سپاری تولید تراشه به کارگاه‌های ریخته‌گری ایجاد می‌شود و پیش بینی تقاضای این شرکت‌ها در طی بیماری همه گیر ویروس کرونا، اغلب بد محاسبه می‌شود. اکنون، این کمبود به شرکت اپل نیز ضربه زده است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از تک فارس،از یک طرف، صنعت فناوری اطلاعات در واقع شاهد توسعه سریع و بی‌سابقه‌ای بوده است، زیرا مردم برای مصرف محصولات الکترونیکی در خانه می‌مانند و در نتیجه تنها منبع سرگرمی این افراد در اکثر اوقات استفاده از تکنولوژی و گجت‌های هوشمند است. با نگاهی اجمالی به بازار، این موضوع به راحتی مشخص می‌شود که علت اصلی کمبود جهانی تراشه این است که اگر چاره‌ای جز ماندن در خانه نداشته باشید، تمام روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهید. این موضوع برای یافتن ریشه این کمبود بسیار مهم است.

کمبود تراشه جهانی صنایع مختلفی مانند صنعت خودرو و کامیون و همچنین بخش تلفن‌های هوشمند را تحت تأثیر قرار داده و به دلایل مختلف به یک عامل اساسی در کمبود کارت گرافیک پلی استیشن ۵ و بازی تبدیل شده است. متأسفانه انتظار می‌رود که این بحران تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد که برای عموم مردم بسیار قابل توجه است.

اپل درصد قابل توجهی از ظرفیت شرکت ریخته‌گری تی اس ام سی را به خود اختصاص داده بود

تاکنون اپل به طور قابل توجهی از همه پیشی گرفته است و تا حد زیادی اپل در برابر کمبود‌های تأثیرگذار بر رقبا بسیار مصون مانده است که این امر در چنین شرایطی شگفت انگیز است. سامسونگ، هواوی، شیائومی و سایر شرکت‌ها سخنرانی‌های ویژه‌ای در مورد کمبود تراشه جهانی را انجام دادند یا اقدامات مربوطه برای کنترل این بحران را انجام دادند، در حالی که اپل اساساً سکوت اختیار کرد و در بیشتر روز‌های پاییز سال ۲۰۲۰ مقدار ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و این مبلغ بالاترین درآمد این شرکت در طول تاریخ است. صرف نظر از میزان درآمد اپل، مصون ماندن این شرکت از این بحران مهم است.

مطالب خواندنی:  ایده ال‌جی برای یک دستگاه منعطف با طراحی بدنه چندمنظوره

راز اپل در تفکر آینده نگرانه این شرکت نهفته است: برای عبور از این بحران، اپل امسال ۸۰ درصد از تولید تراشه ۵ نانومتری تی اس ام سی (بزرگترین ریخته‌گری تراشه تلفن‌های هوشمند جهان) را به دست آورد که باعث سقوط سهم رقبا از این شرکت یعنی تی اس ام سی شد تا برای غلبه بر این معضل، افزایش تولید و تخصیص ظرفیت ریخته‌گری باقی مانده تی اس ام سی را انجام دهد. تی اس ام سی فقط اخیراً اعلام کرده است که ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای گسترش امکانات خود در ۳ سال آینده برای جبران کمبود فعلی تراشه‌ها یا کارایی آن‌ها برای اهداف و مقاصد مختلف انجام داده است.

با این حال، این در واقع یک فرایند طولانی برای کاهش این وضعیت و حل کامل این بحران خواهد بود.

به دلیل تأخیر، اپل اساساً برخی سفارشات قطعات مک بوک و آیپد را به تعویق انداخته است

حتی پس از اینکه اپل تمام اقدامات احتیاطی را انجام داد، گزارشات نیکی نیوز (از طریق د ورج) نشان داد که غول فناوری سرانجام تسلیم تأثیر کمبود تراشه جهانی شده است، که تا حد زیادی کاملا جدی است. این کمبود بزرگ به طور خاص، دستگاه‌های تحت تولید فعلی یعنی مک بوک و آیپد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در تولید مک بوک، نصب قطعات روی صفحه مدار چاپی قبل از مونتاژ نهایی عمدتا به دلیل تأخیر بسیار زیاد است. از طرف دیگر، برخلاف تصور عمومی، عدم تولید آیپد و دلیل واقعاً مهم آن این است که میزان تولید آیپد به طور جدی کاهش یافته است. البته این خبر هنوز قطعی نیست که آیا یک مدل خاص تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، یا اینکه همه محصولات تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

مطالب خواندنی:  افزوده شدن خدمات جستجوی پیشرفته به واتس اپ

در هر صورت، لازم است تا اپل سیاست‌های پیشگیرانه و مهمی را برای حل این بحران اتخاذ کند و آن‌ها را در پیش گیرد.

در واقع، هیچ اطلاعاتی برای اثبات این موضوع که آیا این نسخه بر روی انتظار طولانی مدت آیپد مینی ۶ یا آیپد پرو ۲۰۲۱ تأثیر می‌گذارد یا خیر، وجود ندارد و آیپد مینی ۲۰ یا آیپد پرو ۲۰۲۱ در واقع امسال منتشر خواهند شد. به راحتی می‌توانیم بفهمیم که این بحران یعنی کمبود تراشه جهانی حداقل بر روی دستگاه اصلی اپل – آیفون – تأثیر خطرناکی ایجاد نکرده است، و آنچه بیشتر از همه انتظار داریم این است که این غول فناوری به تولید محصولات خود برای کاهش هزینه تمام شده ادامه دهد و همچنین به تولید تلفن‌های هوشمند پیشرفته خود به طرز قابل توجهی ادامه دهد.

رکورد فروش پرچمدار آیفون که توسط اپل در ایالات متحده ثبت شده است، یک پیشرفت بزرگ برای این شرکت خواهد بود، به خصوص آنکه سال ۲۰۲۰ سال کمبود تراشه‌های جهانی بود.

منبع: The Verge

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=28234

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.