• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

گوگل مپس راهنمایی صوتی را برای کمک به افراد نابینا به منظور مسیریابی ارائه می‌دهد

  • کد خبر : 12126
  • 21 مهر 1398 - 7:57
گوگل مپس راهنمایی صوتی را برای کمک به افراد نابینا به منظور مسیریابی ارائه می‌دهد

افراد نابینا جز گروهی هستند که نیاز است تا با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به کمک آن‌ها آمد و برای رفع برخی از نیازهایشان از این تکنولوژی‌ها استفاده کرد. پیش از این شاهد تولید اپلیکیشن‌های کاربردی برای افراد نابینا بودیم. پیش از این مایکروسافت دست به کار شده بود و اپلیکیشنی برای توصیف جهان اطراف […]

افراد نابینا جز گروهی هستند که نیاز است تا با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به کمک آن‌ها آمد و برای رفع برخی از نیازهایشان از این تکنولوژی‌ها استفاده کرد.

پیش از این شاهد تولید اپلیکیشن‌های کاربردی برای افراد نابینا بودیم.

پیش از این مایکروسافت دست به کار شده بود و اپلیکیشنی برای توصیف جهان اطراف برای نابینایان را تولید کرده بود.

مایکروسافت پیش از این محصول نرم افزاری خود برای پلتفرم iOS رونمایی کرد. این محصول Seeing AI نام داشت و اپلیکشنی است که می‌تواند محیط اطراف را آنالیز کرده و به صورت صوتی برای افراد نابینا یا دارای بینایی ضعیف توصیف کند.

اپلیکیشنی که از آن صحبت می‌کنیم به لطف تکنولوژی شبکه‌های عصبی نه تنها قادر به ترجمه نوشته هاست، بلکه می‌تواند پول و انسان‌ها را هم تشخیص بدهد، بارکد محصولات را اسکن کرده و توضیح مختصر و مفیدی از یک مکان یا تصویر بارگذاری شده به کاربر ارائه دهد.

به عنوان مثال در آنالیز مردم اطراف، اپلیکیشن اگر به فرد آشنایی بر بخورد نام او را هم تشخیص خواهد داد. اما در غیر این صورت می تواند جزئیاتی مثل سن تقریبی فرد، فاصله از موبایل و وضعیت روحی وی را برای کاربر تشریح نماید.

و یا حتی در یک ایده خلاقانه شاهد معرفی اپلیکیشنی بودیم که افراد بینا و افراد نابینا را به یکدیگر متصل می‌کرد.

اپلیکیشن Be My Eye فرد نابینا یا هر کسی که از لحاظ بینایی مشکلی دارد را به یک داوطلب کمک به او متصل می‌کند به این شکل که یک گفت‌وگوی ویدئویی میان این دو شخص برقرار می‌کند تا شخص نیازمند کمک اگر برای انجام کارهای روزمره‌اش یا بررسی موارد جدیدی دچار مشکل شده مشکلش را حل کند.

از دیگر اپلیکیشن‌هایی که برای کمک به نابینایان طراحی شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مطالب خواندنی:  شایعه عرضه ۳ ساعت مچی جدید در تابستان توسط موتورولا

اپلیکیشن Voice Dream Reader برای کسانی مفید است که در خواندن کتاب و متن مشکل دارند و نوشته‌ها را نمی‌بینند. می‌توان گفت که Voice Dream Reader یک موتور تبدیل نوشتار به گفتار خوب است.

اپلیکیشن Colour Identifier همانطور که از اسمش پیداست برای تشخیص رنگ‌ها استفاده می‌شود. Colour Identifier برای این کار از فناوری واقعیت افزوده و دوربین گوشی هوشمند شخص استفاده می‌کند.

اپلیکیشن Learn Braille Alphabet با رابط کاربری ساده‌اش به کودکان و بزرگسالان الفبای بریل را یاد می‌دهد و حتی نحوه صحبت کردن، درست گوش کردن و… را هم به کاربران مخصوصش آموزش می‌دهد.

اپلیکیشن Light Detector هر شکلی از نور را به صدا تبدیل می‌کند. شاید بگویید خب این امکان به چه دردی می‌خورد؟ باید گفت که این برنامه به استقلال هر چه بیشتر شخص نابینا کمک می‌کند. مثلا اگر لامپی در خانه روشن است و شخص قصد ترک کردن خانه را دارد کافی است دوربین گوشی را به سمت خانه بگیرد تا بفهمد که منبع این نور کجا قرار دارد و آن را خاموش کند.

اپلیکیشن List Recorder به یک شخص نابینا یا کم بینا کمک می‌کند تا با این برنامه بتواند به سرعت برای خودش یادداشت صوتی ایجاد کند.

اپلیکیشن Voice Brief نوتیفیکشن‌هایی که گوشی شخص نابینا از تقویم، ایمیل، فیس بوک، توییتر یا حتی برنامه پیش بینی آب و هوا دریافت می‌کند را با صدای بلند برایش می‌خواند. البته Voice Brief یک اپلیکیشن پولی است و برای داشتنش باید ۲.۲۹ دلار پرداخت کنید.

اپلیکیشن VM Alert به شخص نابینا یا کم بینا کمک می‌کند که بتواند با دوربین گوشی‌اش عکس یا فیلم بگیرد. به این صورت که وقتی دوربین را اجرا می‌کنید حرکات را شناسایی کرده و اعلام می‌کند.

گوگل با آپدیت کردن اپلیکیشن گوگل مپس راهنمایی های صوتی آن را بهبود داد تا افراد کم بینا و نابینا راحت تر به مقصد برسند.

مطالب خواندنی:  گوگل رنگ‌های جدیدی را برای پیکسل بادز ۲۰۲۰ عرضه می‌کند

اما حالا بعد از تولید این چنین اپلیکیشن‌هایی از شرکت‌های بزرگ و کوچک حوزه تکنولوژی نوبت به گوگل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید نرم‌افزارهای گوناگون است تا با ارائه یک ویژگی یا یک نرم افزار به کمک افراد نابینا بیاید.

البته پیش از این گوگل با ارائه ویژگی‌های مختلف در سیستم عامل خود یعنی سیستم عامل اندروید سعی کرده تا کاری کند که افراد نابینا نیز بتوانند از این سیستم عامل استفاده کند.

اما گوگل به این ویژگی‌ها بسنده نکرد و تصمیم گرفت که برای اپلیکیشن مسیریاب خود یعنی گوگل مپس ویژگی تازه‌ای را در نظر بگیرد.

کمپانی گوگل روز پنج شنبه با انتشار پستی در وبلاگ خود قابلیت جدید اپلیکیشن گوگل مپس را اعلام کرد. با فعال کردن این قابلیت راهنمایی‌های صوتی با جزییات بیشتری انجام می‌شود تا افراد کم بینا و نابینا با دغدغه کمتری به مقصد برسند. گوگل بعد از معرفی این ویژگی اعلام کرد که قابلیت جدید علاوه بر افراد کم بینا، برای افرادی که بینایی خوبی دارند اما می‌خواهند برای اولین بار به جایی سفر کنند هم کاربردی خواهد بود و این یعنی گوگل ویژگی را خلق کرده است که نه تنها برای یک گروه خاص بلکه یک ویژگی کاربردی برای تمام مصرف کنندگان اپلیکیشن گوگل مپس است.

قابلیتی که در آپدیت جدید به این اپلیکیشن اضافه شده است توسط یکی از تحلیلگران شرکت گوگل به نام واکانا سوگی یاما (Wakana Sugiyama) که خود نابینا است، شرح داده می‌شود. او قابلیت جدید را به راهنمایی‌هایی که در اتوبوس و مترو شنیده می‌شوند تشبیه کرده و آنها را برای عبور از مسیرهای پر رفت و آمد و شلوغ مفید می‌داند:

مطالب خواندنی:  جدیدترین جزییات آیفون ۱۲/پرو ۵G فاش شد

تا پیش از آپدیت جدید گوگل مپس کاربر را از پیچ ها و چهار راه های پیش رو باخبر می کرد؛ ولی در نسخه جدید فاصله رسیدن به پیچ با جزییات به کاربر گفته شده و در صورتی که او در حال نزدیک شدن به چهار راه شلوغ باشد اپلیکیشن او را در جریان قرار خواهد داد تا بیشتر احتیاط کند و از این فرمان‌های صوتی دید بسیار خوبی به کاربر در مورد محیط اطرافش بدهد.

راهنمای صوتی با پیغام‌های پشت سر هم کاربر را از بودن در مسیر صحیح باخبر می‌کند و اگر مسیری را اشتباه برود به او هشدار خواهد داد که البته اگر به اپلیکیشنی نظیر Waze نگاه کنیم این اپلیکیشن در صورتی که کاربر مسیر اشتباهی را برود دوباره مسیریابی می‌کند و راه تازه‌ای را در پیش روی کاربر خود می‌گذارد که البته گوگل باید حالا که Waze را نیز در زیر مجموعه خود دارد از این ویژگی برای اپلیکیشن گوگل مپس نیز استفاده کند.

قابلیت جدید گوگل مپس در حال حاضر فقط در ایالات متحده و همچنین کاربران ژاپنی در کشور ژاپن فعال شده است. این قابلیت را می توان با رفتن به بخش Walking Options و فعال کردن Detailed Voice Guidance در قسمت Navigation گوگل مپس فعال کرد.

گوگل پشتیبانی از زبان‌ها و کشورهای دیگر را در به روز رسانی‌های آینده به اپلیکیشن مسیریابی خود اضافه خواهد کرد.

منبع:tech.gemfa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=12126

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.