• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 5
0
2

احتمال درمان سرطان لوز المعده با کشف یک مولکول جدید

  • کد خبر : 34180
  • 14 اسفند 1400 - 19:15
احتمال درمان سرطان لوز المعده با کشف یک مولکول جدید
سرطان پانکراس یا لوز المعده ممکن است در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود باشد، چرا که یک مولکول جدید کشف شده می‌تواند به درمان آن منجر شود.

احتمال درمان سرطان لوز المعده با کشف یک مولکول جدید

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایسنا،کلمه سرطان تقریبا برای همه مخوف است. بعضی افراد حتی جرأت نمی‌کنند آن را به زبان بیاورند، چه برسد به اینکه به ابتلا به آن فکر کنند.

برخلاف پیشرفت‌های بسیار در علم اما ما هنوز برای درمان موثر سرطان با مشکل جدی مواجه هستیم.

اکنون بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط دانشمندان مرکز جامع سرطان “روزول پارک”(Roswell Park)، پیشرفت قابل توجهی در درمان سرطان پانکراس حاصل شده است.

مولکول قدرتمند “MMRi۶۲”

همه چیز در یک مولکول به نام “MMRi۶۲” خلاصه می‌شود. این مولکول خاص و تازه کشف شده، سلول‌های سرطانی و پروتئین‌های مضری را که رشد و گسترش آن‌ها را تشویق می‌کنند، هدف قرار می‌دهد و نابود می‌کند. کشف این مولکول یک شاهکار چشمگیر است که می‌تواند به یک درمان امیدوارکننده برای سرطان لوز المعده منجر شود.

سلول‌های سرطانی لوزالمعده که همچنین به عنوان “سلول‌های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس”(PDAC) شناخته می‌شوند، در حال حاضر مستعد ابتلا به “فروپتوز” به معنی مرگ ناشی از آهن هستند. بنابراین محققان وقت خود را به شناسایی عوامل جدیدی که باعث “فروپتوز” می‌شوند، اختصاص داده‌اند.

“شینجیانگ وانگ” سرپرست این مطالعه می‌گوید: مولکول “MMRi۶۲” باعث تخریب پروتئین ذخیره‌سازی آهن به نام “FTH۱” و همچنین پروتئینی می‌شود که در “PDAC” جهش یافته و در نتیجه از متاستاز و فروپتوز که نوعی مرگ سلولی است که توسط آهن سلولی آزاد ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

مرگ سلول سرطانی با آهن

“سلول‌های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس”(PDAC) به دلیل جهش‌های خاص در ژن‌های موسوم به “KRAS” و “TP۵۳”، بسیار ویرانگر است، چرا که تومورها را در برابر شیمی‌درمانی بسیار مقاوم می‌کند. در حال حاضر، هیچ درمانی برای این جهش‌ها وجود ندارد و این بیماری نرخ بقای کوتاه پنج ساله و آن هم برای تنها ۱۲ درصد از بیماران دارد. اما این موضوع با کشف این مولکول جدید می‌تواند به زودی متحول شود.

مطالب خواندنی:  جستجو و نابودی سرطان لوزالمعده با رویکردی جدید

دکتر “وانگ” افزود: ما از طریق این مطالعه نشان دادیم که در یک مدل پیش‌بالینی، مولکول “MMRi۶۲” قادر به القای “فروپتوز” در سلول‌های “PDAC” حاوی جهش‌های “KRAS” یا “TP۵۳” است که به نوبه خود رشد تومور را مهار می‌کند و از متاستاز تومورها به اندام‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر هیچ عامل محرک فروپتوز در دسترس نیست، امید ما این است که کشف ما به درمان‌های نویدبخش مبتنی بر “MMRi۶۲” برای سرطان‌های سرکش مانند سرطان پانکراس منجر شود.

منبع:آی‌ای

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=34180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.