• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
1

اطلاعات فاش شده می‌گوید که آیپد پرو ۵G می‌تواند امسال یا سال بعد عرضه شود

  • کد خبر : 16411
  • 25 اردیبهشت 1399 - 9:03
اطلاعات فاش شده می‌گوید که آیپد پرو ۵G می‌تواند امسال یا سال بعد عرضه شود

اپل هنگامی که از نسخه‌های تازه‌ی ۱۱ و ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو در ماه مارس پرده برداشت، تقریبا حقه‌ای را به کار برد. اپل به جای اینکه از A13X Bionic SoC استفاده کند همانطور ممکن است مشکوک باشید، از چیپست A12Z Bionic استفاده کرده است. بنابراین چه تفاوتی بین A12X Bionic مورد استفاده در مدل […]

اپل هنگامی که از نسخه‌های تازه‌ی ۱۱ و ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو در ماه مارس پرده برداشت، تقریبا حقه‌ای را به کار برد. اپل به جای اینکه از A13X Bionic SoC استفاده کند همانطور ممکن است مشکوک باشید، از چیپست A12Z Bionic استفاده کرده است. بنابراین چه تفاوتی بین A12X Bionic مورد استفاده در مدل های iPad Pro (2018) و A12Z Bionic استفاده شده در تبلت‌های جدید وجود دارد؟ هر دو با استفاده از همان فناوری ۷ نانومتری TSMC ساخته شده‌اند و دارای همان پیکربندی هشت هسته‌ای (چهار هسته CPU با کارایی بالا و چهار هسته کارآمد با مصرف انرژی به صرفه) و حافظه هستند. تنها تفاوت این دو در این است که A12X Bionic هفت تا از هشت هسته‌ی GPU خود را فعال می‌کند در حالی که هر هشت هسته در A12Z Bionic فعال هستند. غیر از این، هر دو تراشه اساساً یکسان هستند.

گمانه‌زنی‌ها این است که اپل تصمیم گرفت از یک چیپست A13X Bionic برای محصولات پریمیوم جدید خود استفاده کند زیرا به غیر سنسور عمق جدید LiDar در ماژول دوربین عقب، مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۰ از آپدیت بسیار بزرگی برخوردار نبودند. در ماه مارس، گمانه‌زنی‌های خودمان را انجام دادیم و گفتیم که می توانیم یک چیپست A14X Bionic را در یک نسخه‌ی ۵G از این آیپدها ببینیم. اطلاعات فاش شده از ChinaTimes (از طریق WCCFtech) نشان می‌دهد که TSMC برنامه ای برای تولید ۵nm A14X Bionic SoC برای اپل در سال جاری برنامه‌ریزی کرده است.

https://dl.greenbeautymag.com/2020/05/5nmroadmap.jpg

بزرگترین کارخانه ریخته‌گری قراردادی جهان TSMC تولید تراشه را با استفاده از حالت پردازش ۵ نانومتری در سال جاری آغاز کرده است. گره‌ی پردازشی، مربوط به تعداد ترانزیستورهایی است که در یک میلی‌متر مربع جا دارند. هرچه تراکم ترانزیستور بیشتر باشد، ترانزیستورهای بیشتری درون تراشه قرار می‌گیرند. هرچه ترانزیستورهای داخل یک تراشه بیشتر باشند، تراشه قدرتمندتر و با صرفه‌تر است. تراشه‌های ساخته شده با استفاده از گره‌ی پردازشی ۷ نانومتری مانند A13 Bionic و پلتفرم موبایل Snapdragon 865 تقریباً ۹۶٫۵ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع دارند. تراشه‌های ۵ نانومتری می‌توانند ۱۷۱٫۳ میلیون ترانزیستور را در یک میلی‌متر مربع خود جا دهند.

مطالب خواندنی:  پتنت جدید نشان می‌دهند که اپل گلس به لنز تجویز شده نیاز ندارد

در اینجا روش دیگری برای بررسی این مورد وجود دارد. A13 Bionic SoC حاوی ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور در مقایسه با ۱۵ میلیارد داخل تراشه ۵ نانومتری A14 Bionic است. آیفون ۵G 2020 به خوبی می‌توانست اولین گوشی هوشمندی باشد که از چیپست ۵ نانومتری استفاده می‌کند. سری هوآوی میت ۴۰ احتمالاً گزینه‌ی بعدی است که می‌تواند از چیپست ۵ نانومتری Kirin SoC استفاده کند.

ChinaTimes اطلاعاتی را فاش کرد که نقشه راه چیپست‌های ۵ نانومتری TSMC را برای سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. تراشه‌ها با استفاده از گره‌های پردازشی N5 و +N5 ریخته‌گری ساخته می‌شوند. اپل و هوآوی تنها شرکت‌هایی هستند که انتظار می‌رود امسال تراشه‌های ۵ نانومتری دریافت کنند. نقشه راه نشان می‌دهد که امسال نه تنها چیپست ۵ نانومتری A14 Bionic اپل ارسال می‌شود بلکه چیپست A14X را نیز دریافت می کند. حتی اگر اپل امسال تراشه دوم را دریافت کند، طبق گزارش‌ها، عرضه‌ی نسخه ۵G آیپد پرو تا اوایل سال آینده به تعویق افتاده است. صفحه نمایش نه تنها از نسل بعدی اتصال بیسیم پشتیبانی می‌کند بلکه پنل LCD را نیز با صفحه‌نمایش مینی LED جایگزین می‌کند. این فناوری بیشترین مزایای استفاده از AMOLED را دارد (بدون نیاز به نور پس زمینه) بدون اینکه نگرانی در مورد پدیده‌ی سوختگی تصاویر داشته باشیم.

از آنجا که هیچ نور پس زمینه‌ای وجود ندارد، رنگ سیاه در صفحه‌نمایش مینی LCD به همان روشی که در صفحه OLED قرار دارد یعنی با خاموش کردن پیکسل‌ها در ناحیه مناسب نمایشگر ایجاد می‌شود. از آنجا که پیکسل‌های خاموش شده هیچ نیرویی را از باتری نمیگیرند، با استفاده از حالت تاریک قادر به صرفه‌جویی در مصرف باتری خواهید بود.

مطالب خواندنی:  با اپلیکیشن NeuralCam از حالت تاریک در تمام گوشی‌ها استفاده نمایید

در سال ۲۰۲۱ ، نقشه راه ۵ نانومتری‌های TSMC شامل پلتفرم کوالکام اسنپدراگون ۸۷۵ تراشه A15 Bionic اپل و Kirin 1100 SoC هوآوی است. پس از آن، TSMC آزمایش تولید گره‌ی پردازشی ۳ نانومتری را آغاز می‌کند. تراشه‌های تولید شده با استفاده از این فناوری شامل ۳۰۰ میلیون ترانزیستور در میلی‌متر مربع یا افزایش ۷۵ درصدی تراکم ترانزیستور می‌شوند. این بدان معناست که قانون مور، مشاهدات توسط بنیانگذار اینتل گوردون مور که می‌گوید تراکم ترانزیستور هر سال دو برابر خواهد شد، به آرامی در حال ازبین رفتن است.

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=16411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.