• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

بندرلنگه، مرواریدی در خلیج فارس

  • کد خبر : 31527
  • 08 آذر 1400 - 23:13
بندرلنگه، مرواریدی در خلیج فارس بندرلنگه، مرواریدی در خلیج فارس
بندرلنگه یکی از مهمترین بندرهای جنوب کشور است و در دوران قاجاریه به عروس بندرهای ایران معروف بود که با وجود آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی به عنوان مروارید خلیج فارس نامیده شده است.

بندرلنگه، مرواریدی در خلیج فارس

در روایت های گذشته به دلیل وجود مروارید مرغوب و زیاد درآب های این منطقه، نام این شهر را بندر مروارید می شناختند و این نام به ‌مرور زمان، به لنگه تغییر یافت.
از آنجا که بندر لنگه دارای عمق آب فراوان ومناسبی بود، کشتی‌هایی که وارد خلیج فارس می شدند دراین بندر لنگر می‌انداختند و به همین علت، اولین کشتی بخار وارد این بندر شده و آمد و رفت کشتی‌ها، همواره عامل مهم و موثری در رونق‌ بخشی به تجارت و بازرگانی بندر لنگه بوده است.
به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،به دلیل رونق تجارت بندر لنگه، تجار و بازرگانان زیادی برای خرید کالا و داد و ستد مروارید به اینجا رو می آوردند و بندر لنگه مرکز عمده‌ی صید و خرید و فروش مروارید بود.
مهمترین کالای صادراتی این بندر، مروارید بود که نصف حجم صادرات سالیانه را تشکیل می ‌داد و علاوه بر این، بندر لنگه یکی از مراکز اصلی صادر کننده صدف‌های خوراکی در ساحل خلیج فارس به شمار می‌آمد.
ساحل گشه‌ این بندر، به ساحل صدف معروف بود و گفته شده صدف‌های این بندر از نظر طعم و وزن، با بهترین صدف‌های فرانسه رقابت می ‌کرد.
گونه‌های مروارید مرغوب با درخشندگی و رنگ‌های گوناگون، در آب‌های این بندر صید می ‌شد و این مرواریدها از نظر گونه، درشتی، جنس، زیبایی، شفافیت و رنگ در سراسر جهان کم نظیر بود.
این شهرستان محل اتصال سه استان مهم کشور بوده و از ویژگی های آن نزدیک ترین بندر ایران به دبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و صنایع شیلاتی، مجتمع مزارع پرورش میگو، ساختن و تعمیر شناورهای چوبی و فایبر گلاس و نقاط تاریخی، مناطق دیدنی و سواحل زیبا برای جذب گردشگر و رونق اکوتوریسم از ویژگی های دیگر این شهر است.
اغلب زمین های بندرلنگه دارای قابلیت مرتعی است و مناسب‌ ترین زمین ها برای استفاده‌های مرتعی و برداشت علوفه محسوب می ‌شوند.
دراطراف این بندر، درختان بزرگ و تنومندی از قبیل، کُنار، کُور و سمر و سَلَم وجود دارد و در گذشته های دور مردم این سرزمین از هیزم این درختان برای پخت و پز و گرم نگه داشتن خانه هایشان استفاده می کردند.
در کوه های اطراف بندرلنگه حیوانات مختلفی شامل، آهو، روباه، گرگ، شغال، جوجه‌ تیغی، کفتار و پرندگانی مانند، کبک، شاهین، قُمری و بلبل و تیهو وجود دارد.

** صنعت گلابتون دوزی بندرلنگه
از مهم ترین صنایع دستی بندرلنگه، بافتن لباس های محلی به شیوه دستی است و بیشتر زنان این منطقه در اوقات بیکاری به این حرفه اشتغال دارند.
گلابتون دوزی یکی دیگر از صنایع دستی در بندرلنگه به شمارمی رود که در مقایسه با میناب و بندرعباس دارای مزیت و برتری های نسبی است.
این شهرستان در زمینه های صنایع دستی گلابتون دوزی شرابط مطلوبی نسبت به دیگر شهرستان های استان هرمزگان دارد و می تواند به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی شود. با توجه به پیشینه تاریخی این شهر، اولین مرکز صنایع دستی نیز در سال ۱۳۰۲ در بندرلنگه ساخته شده و دارای قدمت ۹۶ ساله است.
خوس (خوصی) دوزی، کم دوزی، ساختن قفس ماهیگیری دگرگور، از دیگر صنایع‌دستی این منطقه به شمار می‌آید.

مطالب خواندنی:  لانج فرودگاهی چیست و چه امکاناتی دارد؟

** عمارت فکری بندرلنگه الگوی معماری جنوب کشور
عمارت فکری در ساحل بندرلنگه همراه با بادگیرهای زیبا و بلند، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب کشور به شمارمی رود.
این اثر در اواخر دوره قاجاریه به دست “عبدالواحد فکری” از تجار معروف شهر ساخته ‌شده و در گذشته این عمارت به‌ عنوان سکونتگاه، مرکز تجارت و بازرگانی شهرت داشته است.
خانه فکری با سه هزار و ۴۰۰ مترمربع مساحت و زیربنای یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وجود پنج بادگیر، دو زیرزمین، ۲۵ اتاق و حیاط مرکزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فکری است.
سقف این بنا از تیرهای چوبی جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته‌ شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی با پوشش کاهگل است.
قرارگرفتن خانه فکری درارتفاع پنج‌ متری از سطح زمین، وجود راهروها و بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.
خانه عمارت فکری بندرلنگه به ‌تازگی مرمت‌ شده تا به موزه مردم‌ شناسی تبدیل شود.

** آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی بندرلنگه
دیگر آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی شهرستان بندرلنگه، که می تواند مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر کشور و جهان قرار گیرد شامل، مسجد ملک بن عباس، مسجد شیخی، قلعه مغویه(قلعه شیخ سلطان)، آبشار بدو، منطقه بیابانی سایه خوش، چشمه های آب گرم بادون و آسک و برکه دریا دولت است.

** مکان های اقامتی و غذاهای محلی بندرلنگه
گردشگران می توانند برای اقامت در شهر تاریخی بندرلنگه، خانه و ویلا های ساحلی کرایه کنند و یا این که در هتل دیپلمات این شهر اقامت داشته باشند و از شب های بسیار زیبا در کنار دریا لذت ببرند.
در خصوص غذاهای محلی بندرلنگه به جز قلیه ماهی و غذاهای دریایی بی نظیر در نوع خود، می توان از گبولی غذای معروف در این شهر نام برد که حتی یک باراستفاده ارزش آن را دارد.

مطالب خواندنی:  کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

** بندر کنگ از قدیمی ترین بندرهای ایران
بندرکنگ از توابع شهرستان بندرلنگه جزو قدیمی ترین بندرهای ایران است که در ۵ کیلومتری بندرلنگه واقع شده که همواره به دلیل تاریخی بودن مورد توجه و اهمیت ویژه ای قرار گرفته است.
این بندر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است و توانسته تا کنون بافت تاریخی خود را بطور کامل حفظ کند.
دراین بندر تاریخی، مساجد و مغازه های زیادی وجود دارد و نکته قابل توجه برای گردشگران این است که مردم این شهر به زبان فارسی صحبت می کنند ولی نوشته هایشان به زبان عربی است.
بندرکنگ یکی از بنادر تاریخی و تفریحی در جنوب ایران است که عده زیادی از مسافران داخلی و خارجی در طول سال به آنجا سفر می کنند.
در گذشته این شهر مکانی برای تجار بود و کشتی‌های بزرگی در آن پهلو می‌ گرفتند که برای تجارت به هند، بصره، ممباسا و کشورهای آفریقایی استفاده می ‌شد.

** جاذبه های گردشگری بندرکنگ
جاذبه های گردشگری این منطقه، قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، مجسمه لنج مسی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، ‌قلعه پرتغالی‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، برکه پنج تا و جنگل‌های حفاظت شده آکاسیاتورتلیس اشاره کرد.
گردشگرانی که قصد سفر به بندرلنگه را دارند می توانند از شهر تاریخی بندرکنگ که از توابع شهرستان بندرلنگه است دیدن کنند تا از نزدیک با جاذبه های منحصر به فرد این بندر بیشتر آشنا شوند.

شهرستان بندرلنگه با شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم تابستان، در ۲۴۰ کیلومتری غرب استان هرمزگان واقع شده که دارای شهرهای تاریخی شامل، کنگ، کیش و چارک و دهستان های حومه، دژکان، مغویه، مهران، لاوان و مقام است.
بندرلنگه با بیش از ۱۵۹ هزار نفر جمعیت، درایام نوروز و دیگر روزهای سال پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از داخل و خارج کشوراست.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31527

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.