• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
2

تنگه گمبیل؛ فارس سرزمین بهشتی کم ندارد

  • کد خبر : 23827
  • 10 مرداد 1399 - 16:22
تنگه گمبیل؛ فارس سرزمین بهشتی کم ندارد

خیلی عجیب و دور نیست که تنگه گمبیل را تکه‌ای از بهشت بدانیم، چرا که این تنگه سرسبز و دیدنی را روستایی با نام «ساران بهشت‌مکان» در خود جای داده است. تنگه‌ گمبیل در منطقه سپیدان جایی نه چندان دور از شیراز قرار دارد. تنگه می‌تواند نماینده خوبی از زیبایی‌های زنجیره‌ای منطقه زاگرس باشد. رودخانه […]

خیلی عجیب و دور نیست که تنگه گمبیل را تکه‌ای از بهشت بدانیم، چرا که این تنگه سرسبز و دیدنی را روستایی با نام «ساران بهشت‌مکان» در خود جای داده است.

تنگه‌ گمبیل در منطقه سپیدان جایی نه چندان دور از شیراز قرار دارد. تنگه می‌تواند نماینده خوبی از زیبایی‌های زنجیره‌ای منطقه زاگرس باشد. رودخانه شفاف و کریستالی، درختان سر به فلک کشیده، بوته‌های گیاهان وحشی، دیواره‌های بلند و گل‌های رنگارنگ، همگی دره گمبیل دوچندان دیدنی کرده‌اند. پیاده‌روی در گمبیل، تجربه قدم زدن در میان درختان گردو، انگور، زالزالک، انجیر، زرشک و تمشک وحشی و گوش سپردن به آواز پرندگان زیبا و تماشای رقص کبوتران بر بام تنگه است. در ابتدای مسیر، بلندی صخره‌ها به ۲ هزار و ۱۰۰ متر می‌رسد و در انتها، دره کمی عمیق‌تر می‌شود و تا ۲ هزار و ۴۰۰ متر ارتفاع می‌گیرد. در دل تنگه بنایی تاریخی قرار دارد که دیدن از آن خالی از لطف نیست، همچنین غاری کوچک در مسیر تنگه وجود دارد که گردشگران میل به دیدار آن دارد.

رودی جاری؛ از سپیدان تا درودزن

در مسیر تنگه، رودخانه‌ای جریان دارد که از ارتفاعات سپیدان سرچشمه می‌گیرد و با عبور از دل دره، پس از گذر از روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درودزن می‌ریزد. در بخش‌هایی از تنگه، صخره‌های نزدیک به هم و بلند بالایی در دو طرف رودخانه، شما را مجبور به عبور از داخل رودخانه می‌کند. برای عبور از مسیر تنگه، باید چندین بار به دل رودخانه زد و از لمس خنکی آب زلال کریستالی رود، لذت برد. عمق رودخانه در قسمت‌های مختلف تنگه از ۱۰ سانتی‌متر تا ۲ متر متغیر است.

مطالب خواندنی:  جندی شاپور؛ بزرگ ترین مرکز علمی و پزشکی جهان در دوران باستان

157204157

قدم‌زنی در گمبیل؛ از اردیبهشت تا شهریور

تنگه گمبیل به دلیل وجود رودخانه آب سرد و درختان بلندش، هوای نسبتا خنکی دارد. در فصل بهار اگرچه هوا هنوز کمی خنک است و پوشیدن لباس گرم لازم، اما دیدن زیبایی‌های غیرقابل وصف این تنگه در بهار، گردشگران را مجاب می‌کند که از اردیبهشت‌ماه قدم در دل تنگه بگذارند. تابستان بهترین زمان برای گشت و گذار در این مسیر بهشتی است. در فصل تابستان در تنگه گمبیل خبری از گرمای طاقت‌فرسا نیست. می‌توان درون رودخانه قدم نهاد و از خنکی مطبوع آب لذت برد و به نغمه پرندگان گوش سپرد. پاییز و زمستان فصل‌های سردی برای رفتن به تنگه هستند و گردشگران چندانی میل به سفر در این ایام ندارند.

157204159 1

راه  رسیدن به گمبیل

گردشگران برای رسیدن به این پهنه زیبای طبیعت، باید به شهرستان سپیدان در استان فارس سفر کنند. در مسیر، از چندین روستا عبور می‌کنند. نخستین روستا، برشنه است. حدود ۴۰ کیلومتر راه باید رفت تا به روستای کهکران و پس از آن روستای ساران بهشت‌مکان رسید. راه زیادی نمانده تا به تنگه گمبیل برسند، تنها باید از کنار علفزارهای سرسبز یونجه و شبدر و باغ‌های میوه عبور کنند تا دره نمایان شود.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=23827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.