• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3
محققان می گویند؛

خشکی چشم موجب ضعیف شدن قرنیه می شود

  • کد خبر : 40475
  • 18 دی 1401 - 19:54
خشکی چشم موجب ضعیف شدن قرنیه می شود
محققان دریافته‌اند بیماری خشکی چشم می‌تواند نحوه بهبود قرنیه را تغییر دهد.

خشکی چشم موجب ضعیف شدن قرنیه می شود

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از مهر، دکتر «راجندراآپت»، محقق ارشد از دانشگاه واشنگتن، گفت: «ما برای این بیماری دارو داریم، اما آنها فقط در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران به خوبی عمل می‌کنند. در این مطالعه که شامل ژن‌های کلیدی برای سلامت چشم است، ما اهداف بالقوه‌ای را برای درمان شناسایی کردیم که در خشکی چشم نسبت به چشم‌های سالم متفاوت به نظر می‌رسند.»

وی در ادامه افزود: «ده ها میلیون نفر در سراسر جهان، در نتیجه عوارض و آسیب‌های مرتبط با بیماری خشکی چشم، چشم درد و تاری دید دارند.»

او گفت: «با هدف قرار دادن این پروتئین‌ها، ممکن است بتوانیم با موفقیت بیشتری این آسیب‌ها را درمان یا حتی از آن پیشگیری کنیم.»

در بیماری خشکی چشم، چشم نمی‌تواند روان سازی کافی را با اشک طبیعی انجام دهد. انواع مختلفی از قطره‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی باشند، اما زمانی که چشم‌ها خشک هستند، قرنیه بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

محققان دریافتند که پروتئین‌های ساخته شده توسط سلول‌های بنیادی که قرنیه را بازسازی می‌کنند، ممکن است اهداف جدیدی برای درمان و پیشگیری از این آسیب‌ها باشند.

برای مطالعه این موضوع، محققان ژن‌های بیان شده توسط قرنیه را در چندین مدل موش تجزیه و تحلیل کردند. آنها بیماری خشکی چشم، دیابت و سایر شرایط را بررسی کردند.

در موش‌های مبتلا به خشکی چشم، قرنیه ژنی به نام SPARC را فعال کرد. سطوح بالاتر پروتئین SPARC با روند بهبودی بهتر همراه بود.

آپت گفت: «این سلول‌های بنیادی مهم و انعطاف‌پذیر هستند و به همین دلیل است که پیوند قرنیه بسیار خوب عمل می‌کند. اگر پروتئین‌هایی که ما شناسایی کرده‌ایم به‌عنوان روش‌های درمانی برای فعال‌سازی این سلول‌ها در افراد مبتلا به سندرم چشم خشک استفاده نشوند، حتی ممکن است بتوانیم سلول‌های بنیادی مهندسی شده لیمبال را برای جلوگیری از آسیب قرنیه در بیماران مبتلا به خشکی چشم پیوند بزنیم.»

مطالب خواندنی:  غذاهای ممنوعه قبل از پرواز

با این حال، تحقیقات روی حیوانات اغلب نتایج متفاوتی را در انسان به همراه دارد.

منبع:هلث دی نیوز

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=40475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.