طرز تهیه عدسی ساده و لعابدار خانگی

اگر شما خوب نمی خوابید یا خواب شما در طول روز بسیار کم است بهتر است بدانید که عدسی به دلیل آن که سرشار از فسفر و آهن بوده عملکرد مغز شما را بهبود می بخشد و باعث رفع خستگی شما می شود و این یکی از دلایلی است که عدسی را به عنوان صبحانه میل می کنند و بسیار در بین مردم پر طرفدار است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از عصر ایران،این غذای خوشمزه را می توانید با توجه به سلیقه ی خود با موادی مثل سیب زمینی یا قارچ و یا … نیز تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه عدسی ساده خانگی

  • عدس ۲ پیمانه
  • بلغور گندم نصف پیمانه
  • پیاز ۲ عدد بزرگ
  • آب قلم گوسفندی یا گاو ۳ ملاقه یا ۱ پیاله
  • عصاره گوشت بره ۱ عدد
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • پودر زنجبیل و زیره سیاه به مقدار لازم
  • آبلیمو در حد چاشنی به مقدار لازم
  • کره ۳۰ گرم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه عدسی بدون رب و سیب زمینی با پیازداغ

مرحله اول: آماده سازی عدس ها

ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه باید عدس ها را در آب بریزید و بگذارید تا خیس بخورند و در طول این مدت حداقل یک بار باید آب آن ها را عوض کنید و پس از گذشت این زمان آن را آبکشی کرده و تمیز کنید. دقت کنید که عدس به خیس کردن زیاد نیاز ندارد و اگر خیلی آن را خیس کنید موقع پخت له می شود و ظاهر عدسی خراب می شود. سپس عدسی ها را درون قابلمه ای ریخته و مقداری روی آن ها را آب بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا بجوشند و کمی نیم پز شوند.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه ۱۰ کوکی و بیسکویت ساده و خوشمزه

مرحله دوم: آماده سازی بلغور گندم

بلغور گندم را در ظرفی پاک کنید و سپس آن را مقداری خیس کنید و بعد از خیس کردن به عدس ها اضافه کنید و درب قابلمه را گذاشته و به آن ها زمان دهید تا به مدت حدوداً دو تا سه ساعت در کنار هم به خوبی و آرامی بپزند. دقت داشته باشید که در طول این مدت برای اینکه بلغور ها ته نگیرند بهتر است تا هر از چند گاهی آن ها را با هم دیگر هم بزنید.

مرحله سوم: اضافه کردن ادویه ها

سپس عصاره گوشت بره را ابتدا با دست خود پودر کنید و در همه جای عدسی آن را پخش کنید و بعد از آن مقداری نمک و فلفل سیاه را نیز به عدسی اضافه کنید و خوب هم بزنید مقداری که گذشت کمی پودر زیره سیاه را به همراه پودر زنجبیل به مواد اضافه کنید و دوباره آن ها را با هم دیگر خوب مخلوط و ترکیب کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن آب قلم

در این مرحله آب قلمی را که از قبل تهیه کرده بودید به اندازه ۳ ملاقه به مواد درون قابلمه اضافه کنید و خوب با مواد آن را ترکیب کنید در مراحل پایانی پخت کره را نیز به عدسی اضافه کنید و بگذارید اول آب شود و بعد آن را هم بزنید تا در همه جای عدسی خوب پخش شود.

مرحله پنجم: آماده سازی پیاز داغ

پیاز ها را با آب سرد شسته و پوست بگیرید و سپس ماهیتابه را برداشته و درون آن را مقداری روغن بریزید و پیاز ها را به صورت خلالی و ریز و یکدست خرد کنید و آن را درون ماهیتابه ریخته و روی شعله گاز قرار دهید تا به صورت طلایی سرخ شوند و به شکل پیاز داغ شوند.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه ترشی لوبیا سبز؛ جدید و جذاب

مرحله ششم: سرو عدسی

وقتی عدسی به طور کامل پخت و لعاب انداخت زیر آن را خاموش می کنید و درون ظرف های مورد نظر خود بریزید و روی آن را به اندازه دلخواه پیاز داغ بریزید و آبلیمو را کنار آن بگذارید تا هر کس به اندازه ی دلخواه آبلیمو را به صورت چاشنی به آن اضافه کند. عدسی شما آماده است نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه عدسی ساده و لعابدار

  1. اضافه کردن پیاز داغ به صورت سلیقه ای است و در صورتی که نمی خواهید می توانید آن را حذف کنید.
  2. می توانید درون عدسی خود مقداری سیب زمینی نیز بریزید که علاوه بر خوشمزه تر شدن به لعاب بیشتر عدسی نیز کمک می کند.
  3. مقدار اضافه کردن زنجبیل و زیره بسیار کم است و آن ها را فقط برای گرفتن سردی عدسی و گرفتن بوی قلم استفاده می کنیم و در صورت دلخواه می توانید حتی آن ها را نیز حذف کنید.
  4. چون عصاره ها اصولاً نمک زیادی دارند بهتر است هنگام اضافه کردن نمک اول آن را بچشید و بعد نمک را اضافه کنید تا عدسی شما شور نشود.
  5. در هنگام سرو عدسی می توانید مقداری کره آب شده روی پیاز داغ بریزید تا طعم آن را لذیذتر و خوشمزه تر کنید.
  6. برای لعاب دار تر شدن می توانید مقداری آرد را در روغن تفت دهید تا کامل سرخ شود و در میانه های پخت عدسی آن را به عدسی اضافه کنید.