• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

  • کد خبر : 35631
  • 04 اردیبهشت 1401 - 17:02
طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی
قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی‌های دوره قاجار از غذاهای اصلی مجالس به حساب می آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم نیاز به 3 تا 4 ساعت زمان دارید.

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی‌های دوره قاجار از غذاهای اصلی مجالس به حساب می آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم نیاز به ۳ تا ۴ ساعت زمان دارید. پس یادتان باشد قیمه نثار به دلیل انواع و اقسام ادویه‌ها و مخلفاتش جزو غذای های به اصطلاح پر اداو اطوار است و نمی توانید صرفا با ترکیب مواد آن، طعم اصیل و بی نظیر آن را بچشید. پس کمر همت را ببندید و سر صبر و حوصله محبوب ترین غذای خطه قزوین را سر سفره‌های تان بیاورید.

*** مواد لازم برای ۵ نفر

برنج   ۵ پیمانه

گوشت خرد شده قیمه ای   ۵۰۰ گرم

پیاز نگینی شده   ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی     ۳ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ   ۴ قاشق سوپ خوری

 نمک و فلفل سیاه   به میزان لازم

زردچوبه  یک و نیم قاشق مربا خوری

دارچین  یک قاشق چایخوری

عرق دارچین  ۱ قاشق سوپ خوری

عرق هل   یک قاشق غذاخوری

گرد لیمو نصف قاشق چایخوری

هل ساییده شده  یک قاشق سوپ خوری

پودر گل محمدی  یک قاشق سوپ خوری

پیاز داغ   ۴ قاشق سوپ خوری

گلاب یک دوم پیمانه

زرشک ۱۰۰ گرم

شکر  ۲ قاشق سوپخوری

خلال پسته   ۵۰ گرم

خلال بادام   ۵۰ گرم

خلال نارنج یا پرتقال  ۳۰ گرم

روغن و کره  به میزان لازم

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

*** طرز تهیه 

مقداری روغن در قابلمه داغ می کنیم ،گوشت و پیاز عسلی را افزوده و با هم تفت می دهیم. زردچوبه، فلفل سیاه و عرق دارچین و عرق هل را اضافه می‌کنیم. سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و مواد را تفت می‌دهیم. روی مواد آب داغ می‌ریزیم به طوری که روی گوشت ها پوشانده شود. در این مرحله برنج را کته یا آبکش می کنیم و دم می گذاریم تا آرام پخته شود.

مطالب خواندنی:  ارزش غذایی اسفناج‌ چگونه افت می‌کند؟

بعد از این که آب خورشت به نصف رسید زرشک و کمی خلال پسته و خلال بادام را اضافه کنید. در این مرحله می توانید خلال پرتقال یا نارنج را به خورشت اضافه کنید. پس از پخته شدن گوشت، فلفل، دارچین، باقی ادویه ها و گل محمدی و گرد لیمو را اضافه کنید تا به خورد مواد در حال پخت برود.

پس از این که مواد جا افتاد گلاب و عرق هل را در آخرین مرحله به خورشت اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. خلال پسته و بادام را شسته و داخل گلاب خیس کنید و پس از ده دقیقه گلاب آن را گرفته و روی حرارت کم تفت دهید. مراقب باشید خلال ها تغییر رنگ ندهند. تلخی خلال نارنج را با سه بار جوشاندن بگیرید و برای بار سوم داخل آن کمی شکر ریخته و بجوشانید و آبکش کنید و در نهایت با کمی شکر و زعفران تفت دهید.

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

در مرحله بعد زرشک را پاک کرده و داخل آب خیس کنید تا کاملا تمیز شود. سپس آبکشی کنید  با شکر و زعفران و روعن تفت دهید. مقداری از برج دم کشیده شده را زعفرانی کنید و مواد را برای سرو کنار هم بچینید.

*** طرز تزیین قیمه نثار

در روش سنتی ابتدا برنج کشیده می شود. بعد لایه ای گوشت و مایه آن را روی برنج می ریزند و دوباره روی آن را با کمی برنج زعفرانی می پوشانند و مواد دیگر مانند خلال ها و زرشک را روی آن می ریزنند. در روش های به روز تر این مواد با زیبایی و رعایت ترکیب رنگ به طور نواری روی دیس برنج زعفرانی کنار هم قرار می گیرند و جلوه بیشتری به این غدا و سفره می دهند. این غذای سنتی طبع گرمی دارد و برای کودکان و نوجوانان و سالمندان بسیار مقوی است.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه ماهی دودی خوشمزه مخصوص گیلان

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=35631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.