• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

۵ نکته طلایی برای پخت شله زرد مجلسی

  • کد خبر : 41080
  • 09 فروردین 1402 - 16:42
۵ نکته طلایی برای پخت شله زرد مجلسی
شله زرد از جمله دسرهای بسیار پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که پخت آن در ماه مبارک رمضان رواج پیدا می‌کند و برای افطار بسیار مقوی است.

۵ نکته طلایی برای پخت شله زرد مجلسی

شله زرد یکی از دسر‌های سنتی و محبوب ایرانیان است که طرفداران بسیار زیادی دارد و معمولا برای پذیرایی در مراسم مذهبی ماه محرم و سفره افطار ماه رمضان طبخ می‌شود. شله زرد به دلیل داشتن گلاب و زعفران غذایی بسیار خوشبو و معطر است و به دلیل داشتن برنج در ترکیباتش یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود.

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از فرادید، خوردن شله زرد در ماه رمضان و برای وعده افطار بسیار مرسوم است و می‌توان گفت پایه ثابت تمام سفره‌های افطاری است. پخت یک شله زرد خوشمزه، خوشرنگ، معطر و جا افتاده مستلزم به کار بردن دستورات و توجه به نکات خاصی است.

در ادامه این مطلب طرز تهیه شله زرد مجلسی همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به طبخ شله زرد تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم

برنج نیم دانه: ۱ لیوان
شکر: یک و نیم لیوان
گلاب: نصف لیوان
عرق شاهسپرم: نصف لیوان
زعفران دم کرده غلیظ: نصف فنجان
آب: حدود ۸ لیوان
پودر هل: یک قاشق چای‌خوری
خلال بادام: یک فنجان
کره: ۵۰ گرم

طرز تهیه شله زرد مجلسی

مرحله اول: برای اینکه شله زرد نرم و لطیفی داشته باشید، بهتر است حدود ده ساعت قبل از پخت برنج را با نصف لیوان عرق شاهسپرم و نصف لیوان آب خیس بدهید.

مرحله دوم: برای شروع پخت ابتدا آب را داخل قابلمه بریزید و آن را روی شعله اجاق گاز قرار بدهید تا آب جوش بیاید؛ سپس برنج را به آن اضافه کنید. شعله اجاق را کم کنید و اجازه بدهید برنج داخل آب کم کم بپزد. حتما کف روی برنج را بردارید تا رنگ شله زرد شما شفاف شود.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه کوکتل طالبی و هندوانه

مرحله سوم: یکی از نشانه‌های پخت برنج این است که آب قابلمه کم شده و برنج شروع به شکوفه زدن می‌کند، به عبارت دیگر برنج قل قل می‌جوشد. در این مرحله زعفران دم کرده غلیظ را به برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید. پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا زعفران رنگ باز کند؛ سپس شکر را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم: حدود پانزده دقیقه بعد وقتی شکر کاملا در شله زرد آب شد، خلال بادام و گلاب را که از یک ساعت قبل با هم خیسانده‌اید، به قابلمه شله زرد اضافه کنید و بعد کره و پودر هل را داخل قابلمه بریزید و خوب هم بزنید.

مرحله پنجم: در مرحله آخر روی در قابلمه دم کنی بگذارید و شله زرد را با شعله کم حدود پانزده دقیقه دم کنید تا حسابی غلیظ و جا افتاده شود. بعد از این مدت زمان دم کنی را بردارید و شله زرد را داخل ظرف مورد نظر سرو بکشید و روی ظرف را با خلال پسته و پودر دارچین تزیین کنید. نوش جان

نکات مهم برای پخت شله زرد مجلسی

۱ ـ بهتر است برای پخت شله زرد از برنج نیم دانه استفاده کنید. اگر برنج نیم دانه در دسترس ندارید و از برنج درسته استفاده می‌کنید، میزان آب برنج را بیشتر کنید تا دانه‌های برنج کاملا له شوند و درشت نباشند.

۲ ـ در زمان پخت برنج اگر احساس کردید که آب برنج کم شده و برنج هنوز کال است، حتما آب جوش به برنج اضافه کنید و از اضافه کردن آب سرد خودداری کنید.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه شیرینی کره‌ای در خانه؛ عطر و طعمی که در یاد می‌ماند

۳ ـ توجه داشته باشید که شکر و زعفران را حتما زمانی به برنج اضافه کنید که کاملا پخته و له شده باشد، در غیر این صورت شله زرد شما جا افتاده و خوشرنگ نخواهد شد.

۴ ـ عرق شاهسپرم یک عرق خوشبو و معطر است که برنج را بسیار خوشبو و خوش طعم می‌کند. خیساندن برنج با این عرق کاملا اختیاری است و در صورتی که طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید به جای این عرق از گلاب برای خیساندن برنج استفاده کنید.

۵ ـ سعی کنید حتما زعفران را به صورت غلیظ دم کنید تا رنگ بهتری به شلعه زرد بدهد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=41080

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.