• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
2

انواع روش های خشک کردن زعفران

  • کد خبر : 40012
  • 12 آذر 1401 - 20:56
انواع روش های خشک کردن زعفران
شیوه خشک کردن زعفران اهمیت دارد سه شاخص اصل رنگ، طعم و بو حفظ گرد. مطابق نتیجه یک بررسی در روند خشک‌ کردن زعفران، نتایج نشان داد که در شیوه خشک کردن، دمای بالاتر و زمان کوتاه­تر در حفظ خصوصیات کیفی زعفران تاثیر گذارتر است.

انواع روش های خشک کردن زعفران

چند شیوه خشک کردن زعفران 

خشک‌ کردن زعفران در هوای آزاد

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،یکی از روش های سنتی خشک کردن زعفران، گذاشتن آن در مجاورت نور خورشید و هوای آزاد است. این شیوه در مکان های زعفران‌خیز بیشتر استفاده می شود. برای خشک کردن زعفران به این شیوه سنتی، نخست زعفران‌ها را پاک کرده و در داخل سبدی با منافذ ریز و بسته می گذارند. روی سبد را با پارچه تمیز می‌پوشانند تا از هر نوع آلودگی و گرد و غبار در امان باشند.

جریان هوای آزاد در محیط در این شیوه خشک کردن خیلی مهم است چون اثر مستقیم روی کیفیت زعفران می‌گذارد و احتمال قارچ و کپک زدن زعفران هم وجود دارد. در حد امکان باید سبدها را زیر تابش مستقیم آفتاب نگذارید. این شیوه سنتی از نظر عموم بهترین روش خشک کردن زعفران محسوب می شود.

انواع روش های خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران روی بخاری

شیوه دیگر خشک کردن زعفران به روش سنتی، قرار دادن این گیاه روی بخاری است که برای حجم‌های خیلی کم مناسب است. در این شیوه کلاله‌های زعفران را روی کاغذ A4 و یا پارچه تمیز می گذارند تا روی بخاری با حرارت کم خشک شوند. این شیوه هم به علت کم هزینه بودن در کشت‌های خانگی طرفداران بسیاری دارد ولی به علت زمان‌بر بودن فرایند خشک شدن احتمال کم شدن کیفیت زعفران از نظر تغییر رنگ وجود دارد.

انواع روش های خشک کردن زعفران

بهترین شیوه خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران با ماکروویو

استفاده از  مایکروویو در خشک کردن زعفران سبب کاهش آلودگی میکروبی زعفران می‌شود. استفاده از مایکروویو در فرآیندها گوناگون صنایع غذایی جهان در طول سال های گذشته بسیار افزایش داشته است و این موضوع سبب صرفه‌جویی در استفاده از انرژی، کم شدن زمان خشک کردن و بهتر شدن کیفیت محصول در صنایع گوناگون غذایی شده است.

مطالب خواندنی:  علت بوی بد اتو پرس و چگونگی رفع بوی بد آن

نتایج به دست امده از آمارهای بدست آمده از آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی نمونه‌های زعفران نشان داد که مراحل خشک کردن زعفران با استفاده از مایکرویو به علت کاهش موثر زمان از چند روز به چند دقیقه و امکان کنترل شرایط سبب حفظ بیشتر خصوصیات کیفی و از سویی کاهش آلودگی‌های میکروبی آن می شود.

از طرف دیگر قرار دادن نمونه‌های خشک زعفران در معرض اشعه مایکروویو کاهش بسیار آلودگی میکروبی را باعث می شود و بر کیفیت زعفران از نظر ویژگی‌های قدرت رنگ، عطر و طعم اثر نامطلوبی به جا نمی گذارد .

انواع روش های خشک کردن زعفران

بهترین روش خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران با خشک کن خانگی

استفاده از دستگاه خشک‌ کن خانگی یکی دیگر از شیوه ها می‌باشد. این دستگاه شامل: هیتر برقی، فن، ترموستات برای کنترل دما، رطوبت‌سنج، محفظه‌ای که در آن زعفران پاک شده گذاشته می‌شود و صفحه نمایشگر برای تنظیم دما و رطوبت است.

در این شیوه به جز تسریع زمان خشک شدن و کاهش احتمال کپک زدگی، سوختگی و ازدست‌رفتن زعفران، کیفیت زعفران به‌ خوبی حفظ می‌ گردد.

انواع روش های خشک کردن زعفران

راههای خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران با دستگاه های مدرن

زعفران خشک شده با این نوع دستگاه ها تحت شرایط خاصی بهترین کیفیت را از لحاظ قدرت رنگدهی و طعم دارد. در این شیوه از الک هایی با قطر ۳۰ سانتیمتر و دارای توری ابریشمی استفاده می گردد.

کلاله های تازه زعفران را در لایه ای به ضخامت ۲-۳ سانتی متر روی توری گذاشته و آنگاه الک را به فاصله مناسب از منبع حرارتی قرار می دهند. با ردیف کردن چندین الک بر روی هم و تغییر در موقعیت آنها محصول به طور دقیق و یکنواخت خشک می شود.

مطالب خواندنی:  نحوه خشک کردن عناب و نگهداری طولانی مدت از آن

خشک‌ کردن زعفران به شیوه اسپانیایی

شیوه خشک‌ کردن اسپانیایی زعفران، راحت و کم‌هزینه است و یکی از شیوه های مناسب برای خشک کردن زعفران در منزل می باشد. در حقیقت با استفاده از این شیوه می توانید یک دستگاه خشک کردن خانگی بسازید!

بهترین و مناسب ترین شیوه برای خشک کردن که کم هزینه بوده و زمان بر نیست این است که چهار پایه فلزی به ارتفاع یک متر درست کنیم که دارای سه تا پنج طبقه با فاصله ۲۰سانتیمتر از هم قرار بگیرد. طبقات را مقابل بخاری قرار داده تا زعفران ها خشک شوند.

انواع روش های خشک کردن زعفران

روش‌ های خشک کردن زعفران در منزل
لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=40012

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.