• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
5

آمادگی برای ورود نوزاد

  • کد خبر : 4214
  • 09 آذر 1397 - 22:39
آمادگی برای ورود نوزاد

ورود یک عضو جدید به خانواده اتفاق مهمی است که همۀ افراد خانه باید به مرور خود را برای آن آماده کنند. مهم‌ترین نقش را در این آمادگی، مادر خانواده بر عهده دارد. البته نمی‌توان منکر شد که خانم باردار شرایط ویژه‌ای دارد که نیازمند توجه زیادی است، اما به دلیل نزدیکی عاطفی مادران با […]

amdgy bry wrwd nwzdورود یک عضو جدید به خانواده اتفاق مهمی است که همۀ افراد خانه باید به مرور خود را برای آن آماده کنند. مهم‌ترین نقش را در این آمادگی، مادر خانواده بر عهده دارد. البته نمی‌توان منکر شد که خانم باردار شرایط ویژه‌ای دارد که نیازمند توجه زیادی است، اما به دلیل نزدیکی عاطفی مادران با اعضای خانواده، آنها باید نسبت به آمادگی همسر و فرزندان دیگر نیز آگاه باشند. همچنین مادر به همراه تمام اعضای خانواده باید محیط خانه را برای ورود نوزاد آماده کند. در این مطلب با آمادگی همسر، دیگر فرزندان و آماده کردن خانه برای ورود نوزاد و خرید سیسمونی آشنا خواهید شد.

آماده شدن همسر

در طول بارداری با همراه کردن همسر خود در معاینه‌های پزشکی، به مرور او را برای تولد کودکتان آماده کنید. شاید به نظر نرسد، اما معمولاً همسر شما هم به اندازۀ شما نگران است. با آگاهی دادن به او، نگرانی‌هایش را کاهش دهید. در طول بارداری تمام وظایف خود را بر گردن او نیندازید و انتظارات نابجا از او نداشته باشید، ولی کارهایی را هم که خودتان توانایی انجام آن را ندارید، به او بسپرید و سعی کنید همۀ کارها را خودتان به تنهایی انجام ندهید، چون ممکن است او را از روند بارداری دور کنید. در ماه‌های آخر بارداری ازهمسرتان بخواهید که با کودک درون شکمتان حرف بزند یا او را نوازش کند. خواندن آواز یا داستان هم می‌تواند مفید باشد. با این کار، همسرتان از نظر عاطفی بیشتر آمادۀ حضور نوزاد می‌شود و از طرفی، کودک پس از تولد می‌تواند راحت‌تر با پدرش ارتباط برقرار کند. در مورد خرید هدیه یا وسایل نوزاد به همسرتان سخت نگیرید. اگر وضعیت مالی خانواده برای خریدهای بزرگ کافی نیست، او را تحت فشار قرار ندهید. همچنین توجه داشته باشید که بهتر است برای خرید وسایل نوزاد، سلیقه و خواست همسرتان را نیز بپذیرید. هرچند که پدر شدن احساس بسیار عمیق و فوق‌العاده‌ای است، اما شما نیز سعی کنید حس پدر شدن را برای او شیرین‌تر و دلچسب کنید.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه آش اسفناج با گوشت قلقلی

آماده شدن فرزند قبلی

اگر فرزند یا فرزندان دیگری دارید، دوران بارداری زمان خوبی است که آنها را برای ورود عضو جدید آماده کنید. آماده کردن فرزند یا فرزندان قبلی وظیفۀ شما و همسرتان است. اگر فرزندتان را آماده نکنید، آنها حس می‌کنند که طرد شده‌اند. همچنین رفتار شما باید در آمادگی دادن به فرزند کوچک‌تر و بزرگ‌ترتان برای حضور عضو جدید متفاوت باشد. موارد زیر را در برخورد با فرزندان خود برای ورود عضو جدید در نظر بگیرید:

فرزند خردسال:اگر فرزند شما خردسال است، به مرور او را آماده کنید. سعی کنید کم‌کم کارهایی مثل غذا خوردن و دستشویی رفتن را به خود او واگذار کنید. بگذارید او نیز شکمتان را لمس کند و با کودک توی شکمتان صحبت کند. برایش شعر بخواند یا نقاشی بکشد. به کودک خود باج ندهید. ورود یک نوزاد جدید دلیل خوبی برای هدیه دادن به او نیست، اما گاهی می‌توانید به او برای انجام کارهای شخصی خودش یا اینکه با کودک درون شکمتان مهربان است، جایزۀ کوچکی بدهید. در مورد حضور عضو جدید به کودک خود دروغ نگویید. نوزادها از بیمارستان یا سوپرمارکت خریداری نمی‌شوند و هیچ لک‌لکی برای ما نوزادی نمی‌آورد. حتی هیچ نوری هم شبانه توی شکم مادر بچه نمی‌گذارد. در پاسخ به این سؤال کودک که بچه‌ها از کجا می‌آیند، کافی است بگویید بچه از داخل شکم مامان می‌آید. اگر هم جوابی برای این گونه سوال‌های کودک خود ندارید، می‌توانید از یک مشاور کمک بخواهید.

فرزند نوجوان: نوجوانان گاهی از ورود نوزاد جدید استقبال نمی‌کنند. یکی از دلایلی که ممکن است نوجوانان نخواهند عضو دیگری به خانواده اضافه شود، این است که احساس می‌کند امکاناتشان سلب خواهد شد. بعضی از نوجوانان نیز فکر می‌کنند مادری که یک فرزند نوجوان دارد، نباید دیگر کودکی به دنیا بیاورد، زیرا اختلاف سنی زیاد بچه‌ها زشت و زننده است. به یاد داشته باشید دلیل مخالفت نوجوان شما هرچه که باشد، مهم است. سعی کنید قبل از اینکه شکمتان بزرگ شود و خودش متوجه این موضوع شود، این تصمیم یا اتفاق را با او در میان بگذارید و برای هر واکنشی از طرف او آماده شوید. اگر مخالف بود، دلیل مخالفتش را به شکل دقیق سؤال کنید و دلایل خودتان را نیز برایش توضیح دهید. هرگز او را تحقیر نکنید و نگذارید با شما قهر کند. اگر خودتان نتوانستید فرزندتان را قانع کنید، حتماً از یک مشاور کمک بخواهید.

مطالب خواندنی:  آیا نوزادان در رحم مادر گریه می کنند؟

اگر نوجوان شما از حضور یک عضو جدید در خانواده استقبال کرد، ایدۀ خوبی است که نکاتی در مورد نگهداری از نوزاد را به او هم آموزش دهید یا خرید برخی وسایل مورد نیاز نوزاد را به او بسپارید. می‌توانید خاطرات نوزادی خودش را برایش تعریف کنید و به او بگویید که چقدر خوب است که این بار تنها نیستید و او به شما کمک می‌کند. در تصمیم‌گیری برای اسم نوزاد، او را هم شریک کنید و اسمی را انتخاب کنید که شما، همسر و فرزندتان با هم آن را انتخاب کرده‌اید.

آماده کردن فضای خانه و خرید سیسمونی

آماده کردن فضای خانه برای عضو جدید، وظیفۀ همۀ اعضای خانواده است. خانواده با خرید سیسمونی و آماده کردن محیط خانه برای ورود عضو جدید آماده می‌شود. نکات زیر در این رابطه به شما کمک خواهد کرد:

آماده کردن محیط خانه: به دلیل حساس بودن بدن نوزاد، او به شدت مستعد بیمار شدن است. بنابراین قبل از ورود نوزاد، شرایط را برای ورود او مساعد کنید. نکات زیر می‌تواند در آماده کردن محیط خانه مفید باشد:

اگر جانوران موذی در منزل شما وجود دارند، دفع آنان را قبل از ورود نوزاد انجام دهید. شاید ایدۀ بدی نباشد که چند روز خانه را برای سم‌پاشی ترک کنید.
اگر خانه‌تان چند اتاق دارد، اتاقی را برای نوزاد انتخاب کنید که پنجره داشته باشد، تا هم نور لازم به نوزاد برسد و هم هوا در آن جریان داشته باشد.
اگر قصد دارید به مناسبت ورود نوزاد، یک اتاق یا کل خانه را نقاشی کنید، این کار را تا نزدیک زایمان به تعویق نیندازید. زیرا بوی رنگ و مواد شیمیایی می‌تواند برای نوزاد مضر باشد.
بهتر است قبل از زایمان، نسبت به تعمیر لوله‌های فاضلاب اقدام کنید تا حساسیتی به دنبال برخی بوهای آزاردهنده برای نوزاد پیش نیاید.
اگر در فصل سرد زایمان می‌کنید، وسایل گرمازای اتاق نوزاد را بررسی و مهیا کنید.

مطالب خواندنی:  تاثیرات شگرف تغذیه با شیرمادر برای نوزاد / نحوه فعالیت بانک شیرمادر

خرید سیسمونی: خرید سیسمونی و وسایل نوزاد می‌تواند برای شما بسیار لذت‌بخش باشد و دلتان بخواهد هر چیز زیبایی که می‌بینید را برای نوزادتان بخرید، اما بهتر است موارد زیر را برای خرید وسایل مورد نیاز کودک در نظر بگیرید:

از تجربۀ مادران دیگر برای خرید سیسمونی استفاده کنید.
برای نوزاد لباس‌های سبک و نرمی از جنس نخ تهیه کنید.
از آنجا که سایز دقیق نوزاد را نمی‌دانید، قبل از به دنیا آمدنش، لباس‌های اضافی نخرید.
مقدار زیادی پوشک در خانه انبار نکنید. ممکن است همۀ پوشک‌ها برای کودک شما مناسب نباشد.
در خرید لباس‌های گرم افراط نکنید، نوزاد شما خیلی از آنها استفاده نخواهد کرد.
لازم نیست تمام مایحتاج کودک را قبل از تولدش بخرید.
لازم نیست با اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و بی‌استفاده، اتاق نوزاد را از لحظۀ ورودش پر کنید. اسباب‌بازی‌ها بهتر است به مرور زمان و متناسب با سن کودک تهیه شود.
اسباب‌بازی‌هایی که برای نوزاد تهیه می‌کنید باید قابل شست‌وشو و ایمن باشد.

 

منبع:madarsho.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=4214

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.