• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

آیا دمنوش لاغری واقعا باعث کاهش وزن می شود؟

  • کد خبر : 3959
  • 02 آذر 1397 - 22:47
آیا دمنوش لاغری واقعا باعث کاهش وزن می شود؟

تغذیه سالم، دانستنی های تغذیه، دانستنی های تغذیه، مقالات، نوشیدنی ها ۳۰ آبان ۱۳۹۷ تعداد بازدید :۵۸۶۳ زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه اگر شما هم به دنبال کاهش وزن باشید حتما فکر خوردن دمنوش لاغری به ذهنتان خطور کرده است و تبلیغات زیادی در این زمینه دیده اید. چای ها و دمنوش لاغری ادعا دارند […]

image 13970902296756

تغذیه سالم، دانستنی های تغذیه، دانستنی های تغذیه، مقالات، نوشیدنی ها ۳۰ آبان ۱۳۹۷ تعداد بازدید :۵۸۶۳ زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه

اگر شما هم به دنبال کاهش وزن باشید حتما فکر خوردن دمنوش لاغری به ذهنتان خطور کرده است و تبلیغات زیادی در این زمینه دیده اید. چای ها و دمنوش لاغری ادعا دارند به سم زدایی و کاهش وزن بدن کمک می کنند. اما مدارکی که گواه این ادعا باشند، وجود ندارد. در این مقاله به طور کامل تاثیر دمنوش های لاغری و ترکیبات آنها را بررسی می کنیم.

چای و دمنوش های لاغری با اسامی (slimming tea ) یا (weight-loss tea ) بر پایه گیاه دارویی سنا که سازمان غذا و دارو آمریکا ( FDA ) آن را برای درمان یبوست تایید کرده، تولید می شوند. سنا حاوی مواد شیمیایی است که روده بزرگ را تحریک می کند و تاثیر ملین دارد.

آیا دمنوش لاغری واقعا تاثیر گذار است؟

دمنوش های لاغری کمک می کنند به مرور، وزن آب بدن و مدفوع را کم کنید، اما تاثیر طولانی مدت ندارند. در یکی از شکایات مطرح شده از دمنوش های لاغری چنین آمده:

” چون دمنوش های لاغری سنا خاصیت چربی سوزی ندارند، بنابراین روش تاثیر گذاری برای لاغری یا کاهش اشتها به حساب نمی آیند، بنابراین طرح چنین ادعایی در تبلیغات اشتباه است. به علاوه، سنا کالری دریافتی از غذا را کاهش نمی دهد، چون باعث تحریک روده بزرگ می شود. در نتیجه سنا تنها باعث از دست دادن مدفوع و آب از روده بزرگ، کم آب شدن بدن، از دست دادن مواد معدنی و گاهی گرفتگی های درد آور می شود. ”

بر اساس این شکایت، دمنوش های لاغری باعث افزایش وزن می شوند: ” یک ملیّن گیاهی ( سنا ) با پایین آوردن سرعت سوخت و ساز، کاهش وزن را بی اثر می کند و با ترکیب دیگر مواد ادرار آور، باعث بروز مشکلاتی برای فرد می شود. ”

مطالب خواندنی:  ویتامین D و روغن ماهی به قوی ماندن افراد مسن کمک نمی کنند

ادعاهای چای و دمنوش لاغری

حمایت گیاهی دارویی هنگام رژیم گرفتن
کمک به کاهش وزن
کمک به سم زدایی

آیا چای و دمنوش لاغری می توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش لاغری شما را به همان شلوار جینی که امروز برایتان تنگ شده، برنمی گرداند. اما برخی تحقیقات نشان داده اند ترکیب چای با رژیم غذایی و برنامه ورزشی کمک می کند مقدار بسیار کمی وزن کم کنید. و این را در نظر بگیرید: اگر چای و دمنوش جایگزین یک نوشیدنی پرکالری مثل موکا لاته شود، روزانه ۳۰۰ کالری صرفه جویی می کنید.

چای دارای ماده ای (کاتچین) است که سوخت و ساز بدن را تقویت و به سوزاندن سریعتر چربی ها کمک می کند. کافئین موجود در بیشتر چای ها انرژی مورد نیاز را بیشتر می کند یعنی بدن کالری بیشتری مصرف می کند. این دو ماده به خوبی در کنار هم به لاغری کمک می کنند. در نظر داشته باشید وقتی وزن را کم می کنید، سرعت سوخت و ساز پایین می آید.

آیا سم زدایی برای کاهش وزن لازم است؟

خیر، بدنتان طوری طراحی شده که خودش به صورت طبیعی سم زدایی می کند. البته مصرف روزانه سبزیجات و میوه های تازه نقش مهمی در سم زدایی بدن دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، کربوهیدرات و فیبر، موجب افزایش انرژی، سوخت و ساز و سم زدایی بدن می شود.

گیاهی یا طبیعی به معنای بی خطر بودن دمنوش لاغری نیست!

محصولات سنا عوارض جانبی دارند، با این حال این چای ها روی جعبه خود برچسب هشداری ندارند. سازمان غذای آمریکا مصرف کوتاه مدت از این گیاه را توصیه می کند و عوارض جانبی شامل ناراحتی معده، گرفتگی و اسهال دارد. این دارو برای کسانی که کمبود پتاسیم، بیماری قلبی، کمبود آب بدن، مشکلات دستگاه گوارشی دارند یا افرادی که داروهایی خاص مصرف می کنند، منع شده است.

مطالب خواندنی:  نه نکته در سفر از زبان مهمانداران هواپیما

تحقیقات نشان می دهد استفاده طولانی مدت سنا باعث می شود روده ها به صورت طبیعی کار نکنند و فرد به مسهل ها وابستگی پیدا کند. همچنین مقدار مواد شیمیایی موجود در خون را تغییر می دهد که موجب اختلال در عملکرد قلب، ضعف عضلانی، آسیب به کبد و دیگر آسیب ها می شود.

چای و دمنوش در سراسر جهان سرو می شود و انواع متفاوتی دارند از سیاه و سبز گرفته تا اولونگ. این نوشیدنی ها دارای مواد طبیعی و بهبود دهنده سلامت هستند و به بهبود مشکلاتی نظیر التهاب، بیماری قلبی و دیابت کمک می کنند.

دمنوش لاغری ؛ چای سیاه

مصرف این نوع چای در کشور ما مرسوم است و در تهیه آیس تی کاربرد دارد. چای سیاه طعمی قوی دارد و تخمیر شده (فرآیندی را گذرانده تا به صورت شیمیایی تغییر کند و مقدار کافئینش افزایش یابد) است. با این حال نمی توان به طور قطع گفت به کاهش وزن کمک می کند. اما تحقیقات نشان داده چای سیاه مانع جذب چربی ها در روده می شود. حواستان به آنچه درون چایی می ریزید باشد. خوردن چای همراه با شیر ممکن است جلوی بعضی از خواص آن را بگیرد.

دمنوش لاغری ؛ چای سبز

چای سبز معمولا تخمیر شده نیست. برگ های آن بخار پز شده و سپس با دست خرد می شوند. چای سبز مقدار زیادی از انواع کاتچین (به نام EGCG ) دارد. برخی تحقیقات نشان داده اند افرادی که چای سبز می نوشند، حدود ۱٫۵ کیلو در ۳ ماه وزن کم می کنند. اما برای رسیدن به این مقدار کاهش وزن، روزانه باید ۶ تا ۷ فنجان چای سبز بنوشید. عصاره چای سبز می تواند خطرناک باشد. چون در برخی داروهای لاغری استفاده می شود و موجب بروز مشکلات جدی کبدی می شود.

دمنوش لاغری ؛ چای اولونگ

این نوع چای با خشک کردن برگ های چای در آفتاب گرم تهیه می شود. چای اولونگ نیز مانند چای سبز سرشار از کاتچین است. در یک تحقیق بیش از دو سوم افراد دارای اضافه وزن که به مدت ۶ هفته هر روز چای اولونگ می نوشیدند، حدود ۱ کیلو وزن کم کردند.

مطالب خواندنی:  ترفندهای صبحگاهی برای کاهش موثر وزن

دمنوش لاغری ؛ چای سفید

این چای کمترین فرآیند فرآوری را تجربه کرده و طعمش کمی شیرین است. اما آیا برای کاهش وزن هم کاربرد دارد؟ چای سفید می تواند به تجزیه سلول های چربی موجود در بدن کمک کند و از شکل گیری سلول های چربی جدید پیشگیری کند. با این حال تحقیق انجام شده روی حیوانات بوده و هنوز نمی دانیم همین تاثیر را روی بدن انسان دارد یا خیر.

حرف آخر درباره چای و دمنوش لاغری

اگر دوست دارید به همراه صبحانه، میان وعده عصر و یا حتی به تنهایی چای بنوشید، از آن لذت ببرید. تا زمانی که کافئین تاثیر بدی روی بدن تان نداشته باشد، نوشیدن چای ایرادی نخواهد داشت. همچنین مواد موجود در چای و دمنوش ها شما را در برابر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی ایمن می کند.

نوشیدن چند فنجان چای روزانه، اثر کمی در کاهش وزن دارد. فقط به خاطر داشته باشید با یک فنجان چای و دمنوش انتظار معجزه نداشته باشید. همانطور که گفتم این موارد تاثیر بسیار کمی دارند. کاهش وزن واقعی نیازمند تغییری اساسی در سبک زندگی است. چای و دمنوش خواص بسیار مفیدی دارند اما متاسفانه مورد سوء استفاده های تبلیغاتی قرار گرفته اند و تولید کنندگان با هدف قرار دادن نقاط ضعف مردم ( کاهش وزن بدون تلاش و زحمت ) محصولات خود را به فروش می رسانند.

منبع:دکتر کرمانی و سلامت نیوز

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=3959

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.