• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

آیا شیرهای کم‌چرب به آب بسته می‌شود؟!

  • کد خبر : 21444
  • 11 تیر 1399 - 19:02
آیا شیرهای کم‌چرب به آب بسته می‌شود؟!

یک کارشناس صنعت لبنیات با اشتباه دانستن تصور آب بستن به شیرهای کم چرب گفت: چربی از مواد خشک شیر محسوب می‌شود و از جمله اجزای قابل رویت آن است. به همین دلایل اگر این ماده در شیر کم شود، حس رقیق یا آبکی بودن محصول ایجاد می شود. شیر کامل ۸۷ درصد آب دارد […]

یک کارشناس صنعت لبنیات با اشتباه دانستن تصور آب بستن به شیرهای کم چرب گفت: چربی از مواد خشک شیر محسوب می‌شود و از جمله اجزای قابل رویت آن است. به همین دلایل اگر این ماده در شیر کم شود، حس رقیق یا آبکی بودن محصول ایجاد می شود. شیر کامل ۸۷ درصد آب دارد و در صورت کاهش ماده خشک و به‌ویژه چربی، حس آبکی بودن یا کمتر خوشمزه بودن کاملا طبیعی است.

حسین چمنی در پاسخ به این سوال که آیا ارزش غذایی لبنیات کم چرب کمتر از نوع پرچرب آن است؟ اظهار کرد: مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان در شش گروه آب، پروتئین، چربی، قند، ویتامین و املاح دسته بندی می‌شوند که تمام این مواد در لبنیات کم چرب و پرچرب وجود دارد. تنها تفاوت لبنیات کم چرب و پرچرب در درصد چربی آنها بوده و این افزایش یا کاهش میزان چربی فقط در یک بخش یعنی چربی تاثیر گذار است.

به گفته وی، چربی مولد انرژی است و گروه‌های سنی که کمتر به انرژی نیاز دارند یا افراد دارای اضافه وزن بهتر است از محصولات کم چرب استفاده کنند. البته به این نکته باید توجه کنیم که چهار ویتامین AوDوE و K محلول در چربی هستند و این ویتامین ها نقش کلیدی زیادی در بدن ایفا می‌کنند. مثلا ویتامینD در غذاها بسیار کم وجود دارد و باعث جذب حداکثری کلسیم در بدن می‌شود. با کاهش میزان چربی، میزان این چهار ویتامین کاهش می یابد. از آنجا که میزان چربی شیر متعادل و مطابق نیاز انسان است، توصیه می شود گروه‌های سنی مختلف تا حد امکان از شیر کامل استفاده کنند.

مطالب خواندنی:  ترکیب سیر و شیر این ۸ بیماری را به طور طبیعی درمان می کند

چمنی در بخش دیگری از صحبت هایش به درج درصد چربی روی محصولات لبنی اشاره کرد و گفت: بنا بر نظر استاندارد، صنایع تبدیلی موظف هستند روی محصولاتی که چربی ۳درصد و بیشتر دارند کلمه “پرچرب” درج کنند، در حالی که شیر کامل معادل ۳.۲ تا ۳.۵ درصد چربی دارد و نباید پرچرب معرفی و باعث نگرانی مردم شود. خوشبختانه محصولات لبنی از بدون چربی (حداکثر ۰.۵ درصد)، کم چرب (تا ۱.۵ درصد) ، نیم چرب (تا ۲.۵ درصد) و شیر کامل تولید می شود و در اختیار مردم قرار دارد. در کشورهای آسیای میانه و حوزه CIS شیر با چربی ۶ و ۱۰ درصد تولید و مصرف می شود که اینگونه شیرها در رده پرچرب قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه چربی باعث غلظت بیشتر محصولات لبنی می شود و از طرفی طعم خوشمزه تری به آن می دهد، گفت: نسل قدیم به محصولات پرچرب علاقه بیشتری نشان می‌دهند ولی نسل جدید لبنیات کم چرب را به دلیل پایین بودن میزان کالری کمتر، بیشتر در رژیم غذایی خود قرار می‌دهد.

این کارشناس صنعت لبنیات در پاسخ به این سوال که آیا این تصور که علت رقیق بودن شیر ، ماست و خامه کم چرب به دلیل افزودن آب به این محصولات است؟ اظهار کرد: چربی از مواد خشک شیر محسوب می‌شود و از جمله اجزای قابل رویت آن بوده و به ویژه از طریق حس چشایی کاملا قابل تشخیص است. به همین دلیل اگر این ماده در شیر کم شود، چنین حسی در مصرف کننده ایجاد می شود، اما مطمئن باشید که اضافه کردن آب به شیر اتفاق نمی افتد. شیر کامل ۸۷ درصد آب دارد و در صورت کاهش ماده خشک به‌ویژه چربی، حس آبکی بودن یا کمتر خوشمزه بودن کاملا طبیعی است. البته دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از تقلب همواره میزان ماده خشک شیرهای موجود در بازار را رصد کرده و مردم هم می توانند در صورت تردید با مستندات آزمایشگاهی شکایت کنند.

مطالب خواندنی:  استفاده از لبنیات به بهبود خواب کمک می‌کند

این کارشناس صنعت لبنیات در پایان گفت: درصد چربی شیر گاو ۳.۲ تا ۳.۵ درصد است و بنا بر نظرکارشناسان نوع و میزان چربی موجود درشیر برای بدن انسان مفید است.

منبع:سلامت نیوز ،ایسنا،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=21444

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.