• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

آیا عسل برای سلامتی مفید است؟

  • کد خبر : 42786
  • 08 آبان 1402 - 0:37
آیا عسل برای سلامتی مفید است؟
عسل غذایی است که توسط زنبورها برای زنبورها درست می شود، اما بسیاری از مردم نیز از آن لذت می برند. هزاران سال است که انسان ها عسل را به دلیل طعم شیرین آن ارزشمند می دانند.

آیا عسل برای سلامتی مفید است؟

عسل چیست؟

عسل غذایی است که توسط زنبورها برای زنبورها درست می شود، اما بسیاری از مردم نیز از آن لذت می برند. هزاران سال است که انسان ها عسل را به دلیل طعم شیرین آن ارزشمند می دانند. برخی از محققان می گویند عسل چیزی فراتر از یک شیرین کننده است. همچنین ممکن است فواید سلامتی داشته باشد، اگرچه شواهد کمی برای برخی از کاربردهای دارویی آن وجود دارد.

    خرید عسل

عسل خام مستقیماً از کندوی عسل به دست می آید. برخی از تولیدکنندگان عسل این ماده را از فیلتر درشت عبور می دهند تا مواد خارجی را از بین ببرند، اما مواد غذایی فرآوری نشده باقی می ماند. بیشتر عسل‌هایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، برای کاهش چسبندگی و آسان‌تر شدن فیلتر کردن، فرآیند گرمایشی را طی می‌کنند.

دمای بالا عسل را پاستوریزه می کند و سلول های مخمر موجود در آن را از بین می برد که می تواند باعث تخمیر ناخواسته شود.

خواص عسل

آیا عسل برای سلامتی مفید است؟

موم عسل چیست؟

موم عسل مناطقی هستند که زنبورها عسل را در حین ایجاد آن قرار می دهند. آنها اساساً واحدهای ذخیره سازی موم کوچک هستند.

آیا زنبور عسل استفراغ می کند؟

نه، عسل استفراغ زنبور عسل نیست. در حالی که زنبورها شهد گل ها را می مکند تا عسل درست کنند، اما به معده معمولی آنها نمی رود. به یک محصول قابل انبساط می رود که به آن معده عسلی نیز می گویند. این معده جدا است و به آنها کمک می کند تا شهد را به عسل تبدیل کنند. عسل هرگز به دستگاه گوارش واقعی زنبور عسل نمی رسد.

زنبورها از شهد گل ها عسل درست می کنند و ما از آن به عنوان شیرین کننده استفاده می کنیم.

عسل چگونه درست می شود؟

زنبورها از شهد گل ها عسل درست می کنند. این عسل از کندو خارج می شود. بیشتر عسل هایی که می توانید بخرید برای بهبود کیفیت و ماندگاری آن فرآوری می شوند. دو مرحله مهم پردازش عبارتند از:

فیلتراسیون. این کار گرده، موم زنبور عسل و سایر مواد را از بین می برد.

گرمایش. عسل فرآوری نشده به دلیل مخمر و رطوبت در عرض چند روز تخمیر می شود. حرارت دادن آن باعث کاهش رطوبت می شود و هر گونه میکروارگانیسم را از بین می برد.

خواص عسل طبیعی کوهستان

انواع عسل

تغذیه عسل

عسل در اصل شکر است. در واقع کالری آن بیشتر از شکر سفید معمولی است که برای پخت و پز یا پخت استفاده می شود. از آنجایی که شیرین تر است، اگر از آن به عنوان جایگزین استفاده می کنید، ممکن است به کمتری نیاز داشته باشید. همچنین عسل طعمی را اضافه می کند که شکر سفید آن را ندارد.

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی:

  • کالری: ۶۴
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۷ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۱۷ گرم

عسل حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی به مقدار کم است، از جمله مقادیر کمی از:

  • اهن
  • فلز
  • روی
  • پتاسیم

عسل خام از نظر تغذیه یا فواید سلامتی بر عسل فرآوری شده برتری ندارد. محققان دریافتند که فرآوری آن بر ارزش غذایی یا سطح آنتی اکسیدان عسل تاثیری ندارد.

8 مورد از فواید عسل خام برای سلامتی

عسل طبیعی

انواع عسل

عسل را نیز می توان به روش های مختلف برداشت و فرآوری کرد.

عسل پاستوریزه. بیشتر عسل‌هایی که در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند پاستوریزه هستند، به این معنی که حرارت داده شده است. برای پاستوریزه کردن عسل از روش ها و دماهای مختلفی استفاده می شود. برخی از عسل ها در دمای ۶۵ درجه سانتیگراد (یا ۱۴۹ فارنهایت) به مدت ۳۰ ثانیه گرم می شوند. برخی دیگر ممکن است در دمای ۸۵ درجه سانتیگراد (۱۸۵ فارنهایت) به مدت ۴ تا ۵ دقیقه گرم شوند.

مطالب خواندنی:  خشکی چشم موجب ضعیف شدن قرنیه می شود

عسل انواع مختلفی دارد، از مانوکا گرفته تا اقاقیا. برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از:

عسل توپلو. این رنگ کهربایی روشن دارد. طعم آن متعادل است و خیلی قوی نیست. این درخت از درخت توپلو می آید که در باتلاق ها و در کنار سواحل رودخانه ها در جورجیا جنوبی و فلوریدا رشد می کند.

عسل چوب ترش. این نوع رنگ کهربایی حتی روشن تری دارد. با وجود نام، طعم آن ترش نیست. شیرین است، مانند کره یا کارامل. درخت ترش از اواخر ژوئن تا ژوئیه در هر نقطه از کوه های آپالاچی در شمال جورجیا تا پنسیلوانیا جنوبی شکوفا می شود. آنها همچنین در برزیل شکوفا می شوند.

عسل دیوانه. مردم در برخی کشورها (از جمله نپال و بخش‌هایی از ترکیه) از عسل مجنون به عنوان داروی عامیانه برای درمان دیابت، فشار خون بالا و مشکلات گوارشی یا برای تقویت جنسی استفاده می‌کنند. عسل دیوانه دارای یک ماده شیمیایی به نام گرایانوتوکسین است که از گیاهان رودودندرون به دست می آید. گاهی اوقات افراد از آن برای اثر مستی آن استفاده می کنند. اما این نوع عسل می تواند شما را مسموم کند. ممکن است تاری دید، ترشح آب دهان، سرگیجه، سردرد، استفراغ یا از دست دادن کنترل عضلانی ایجاد شود. ماده شیمیایی موجود در این عسل نیز می تواند باعث مشکلات قلبی شود.

عسل رس بسته. این نوع عسل که به آن عسل خامه ای نیز می گویند، به صورت کریستالیزه است. اما در دمای اتاق مانند کره یا ژله پخش می شود.

عسل شبدر. این می تواند به رنگ سفید یا کهربایی روشن باشد. این گل از شکوفه شبدر سفید می آید و طعمی ملایم با کمی مزه تند دارد. این عسل را همه جا می توانید پیدا کنید. این یکی از رایج ترین عسل های مورد استفاده برای پخت است.

عسل گل وحشی. این عسل دارای رنگ کهربایی متوسط است. طعم آن سبک و میوه ای است، اما طعم آن می تواند بر اساس گل هایی که در حال شکوفه هستند تغییر کند. این نوع عسل از شهد گل های متعددی که با هم ترکیب شده اند به دست می آید، بنابراین می توان آن را در هر نقطه از جهان یافت.

عسل اقاقیا. مردم معمولا از این نوع برای چای استفاده می کنند. رنگ آن کهربایی روشن است و بسیار شیرین است. می توان از آن به عنوان یک ضد التهاب استفاده کرد و به عملکرد کبد و دستگاه گوارش شما کمک می کند. معمولاً از درختان ملخ سیاه در اروپا و آمریکای شمالی است.

عسل دم کرده

عسل دم کرده عسل معمولی است که طعم هایی به آن اضافه شده است. شما می توانید عسل دم کرده با چیزهای مختلف خریداری کنید. اینها شامل ادویه هایی مانند دارچین، میوه ها یا چیزهای تندتر مانند فلفل است.

عسل خام در مقابل عسل فرآوری شده

عسل را نیز می توان به روش های مختلف برداشت و فرآوری کرد.

عسل خام. عسلی در نظر گرفته می شود که در طول فرآوری حرارت داده نشده باشد. برخی ممکن است فیلتر نشوند. خوردن عسل خام بی خطر است، اگرچه کودکان زیر یک سال باید از مصرف همه عسل ها خودداری کنند

مطالب خواندنی:  درمان تیرگی زانو، آرنج و کشاله ران

عسل فرآوری شده مکان هایی که عسل را می سازند معمولاً قبل از فروش آن را پردازش یا پاستوریزه می کنند. این بدان معنی است که آنها آن را در دمای بالا گرم می کنند تا سلول های مخمر را از بین ببرند. این باعث می شود عسل خریداری شده در فروشگاه مغذی کمتری داشته باشد. اما حتی زمانی که عسل فرآوری شده باشد، هنوز فواید سلامتی زیادی دارد.

عسل فیلتر شده در مقابل عسل بدون فیلتر

عسل می تواند در نسخه های فیلتر شده یا بدون فیلتر عرضه شود:

عسل فیلتر شده تمام یا بیشتر ذرات کوچک، حباب های هوا، دانه های گرده، شانه و چیزهای دیگر خارج شده اند.

عسل بدون فیلتر. این عسل ممکن است هنوز مقداری ذرات یا تکه های کوچک دیگر در داخل خود عسل داشته باشد.

عسل کریستالیزه

تمام عسل ها می توانند متبلور شوند. انواع عسل هایی که گلوکز بیشتری دارند نسبت به سایرین احتمال کریستالیزه شدن بیشتری دارند. برخی از انواع آن بسیار کند متبلور می شوند مانند عسل توپلو و عسل چوب ترش.

عسل کریستالیزه برای خوردن بی خطر است. می توانید از آن به عنوان اسپری یا در نوشیدنی های گرم استفاده کنید.

اگر عسل شما متبلور شده است، بطری را در یک کاسه آب داغ (نه در حال جوش) قرار دهید تا نرم شود. عسل را در مایکروویو قرار ندهید، زیرا می تواند طعم ناخوشایند آن را ایجاد کند.

فواید عسل

اگرچه عسل منبع غنی از مواد مغذی نیست، برخی افراد عسل را به عنوان یک غذای سالم می دانند. شواهد کمی برای بسیاری از ادعاهای رایج در مورد عسل وجود دارد، اما تحقیقات برخی از موارد زیر را تأیید می کند:

اثرات ضد التهابی

عسل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از بدن در برابر التهاب محافظت کند. التهاب می تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، سرطان و اختلالات خود ایمنی شود. یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عسل گندم سیاه در پلاسمای خون قابل تشخیص است و نشان می دهد که خوردن عسل می تواند فعالیت آنتی اکسیدانی را در بدن افزایش دهد.

تسکین سرفه برای کودکان

مقامات بهداشتی داروهای بدون نسخه را برای درمان سرفه و سرماخوردگی کودکان خردسال توصیه نمی کنند. برخی از والدین ممکن است به دنبال درمان های طبیعی باشند. در یک مطالعه، ۲ قاشق چایخوری عسل سرفه شبانه کودکان را تسکین داد و به آنها اجازه خواب داد. با این حال، پزشکان این عمل را برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی کنند.

مواد معدنی و ترکیبات

عسل حدود ۳۱ ماده معدنی مختلف مانند فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد. همچنین دارای چندین اسید آمینه مهم (بلوک های سازنده پروتئین) است.

آنتی اکسیدان ها

عسل سرشار از پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این بدان معنی است که آنها به محافظت از بدن شما در برابر برخی از انواع آسیب سلولی کمک می کنند

التیام زخم و سوختگی

سال هاست که از عسل برای درمان سوختگی ها و زخم ها استفاده می شود. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن ممکن است سوختگی را کاهش داده و بهبود زخم را بهبود بخشد

مطالب خواندنی:  خوابیدن در این ساعت سرطان‌زاست!

کلسترول

برخی تحقیقات نشان داده اند که عسل ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند. در یک مطالعه، سطح کلسترول تام، کلسترول LDL (یا کلسترول “بد”) و تری گلیسیرید در افرادی که روزانه ۷۰ گرم عسل (حدود ۲٫۵ اونس) به مدت ۴ هفته مصرف می کردند، کاهش یافت. کلسترول HDL (یا “خوب”) آنها نیز افزایش یافت.

خطرات عسل

عسل برای اکثر مردم یک غذای بی خطر است، اما نه برای همه. در اینجا برخی از خطرات بالقوه خوردن عسل، از جمله عسل خام آورده شده است:

بوتولیسم در نوزادان

نباید به نوزادان زیر ۱۲ ماه عسل بدهید. عسل حاوی ذرات گرد و غباری است که ممکن است حامل اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد که باعث بوتولیسم می شود. از آنجایی که سیستم ایمنی نوزاد هنوز در حال رشد است، این هاگ ها می توانند باعث بوتولیسم نوزاد شوند که می تواند باعث بیماری شدید آنها شود. استفاده از عسل در پخت غذا برای کودکان باید بی خطر باشد، زیرا گرما بیشتر باکتری ها را از بین می برد.

بوتولیسم نوزاد یک بیماری نادر اما جدی است که به اعصاب کودک شما حمله می کند. اولین علامت معمولاً یبوست است. کودک شما همچنین ممکن است ضعف عضلانی داشته باشد، به این معنی که ممکن است در تغذیه و تنفس مشکل داشته باشد و گریه ضعیفی داشته باشد.

آلرژی

افرادی که مستعد آلرژی هستند باید در مصرف عسل احتیاط کنند. اگرچه آلرژی به عسل نادر است، اما بروز می کند. این به دلیل گرده زنبور عسل است. گرده زنبور عسل مخلوطی از گرده و آنزیم های گوارشی زنبورها است. می تواند یک واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند. بیشتر احتمال دارد که گرده را در عسل خام پیدا کنید.

برخی افراد می گویند که خوردن عسل محلی حساسیت فصلی آنها را بهبود می بخشد. آنها معتقدند که گرده موجود در عسل آنها را نسبت به گرده های موجود در هوا حساسیت زدایی می کند. شواهد کافی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. تکیه بر عسل به جای جستجوی درمان پزشکی برای آلرژی های تنفسی می تواند مضر باشد.

علائم و نشانه های واکنش آلرژیک عبارتند از:

  • خس خس سینه
  • غش کردن
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ریتم قلب نامنظم
  • تعرق مفرط
  • ضعف

عسل تقلبی

برخی از عسل ها مواد پرکننده یا مواد اضافه کرده است. این می تواند هر چیزی از جمله شکر نیشکر، شربت ذرت، شکر خرما، شکر معکوس، شربت برنج یا شربت اینولین باشد.

نگاه کردن به عسل و تشخیص واقعی بودن یا نبودن آن ممکن است سخت باشد، مگر اینکه آن را در آزمایشگاه آزمایش کنید. بهتر است هنگام خرید عسل از مواد تشکیل دهنده آن آگاه باشید.

از کجا عسل بخریم

شما می توانید عسل را در مکان های مختلف پیدا کنید:

  • فروشگاه های مواد غذایی
  • بازارهای کشاورزان
  • زنبورداران محلی

همچنین می توانید برای سفارش عسل به منزل خود به صورت آنلاین خرید کنید.

قیمت عسل

در فروشگاه آلان عسل با بهترین قیمت و از تولید به مصرف عسل خود را تهیه کنید

 

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=42786

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.