• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
2

آیا قبل از کولونوسکوپی باید رژیم غذایی مایعات شفاف را رعایت کرد؟

  • کد خبر : 46000
  • 10 فروردین 1403 - 12:16
آیا قبل از کولونوسکوپی باید رژیم غذایی مایعات شفاف را رعایت کرد؟
بسیاری از پزشکان قبل از کولونوسکوپی رژیم غذایی مایعات شفاف را توصیه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی کم فیبر ممکن است به اندازه رژیم غذایی مایعات شفاف موثر باشد. با این حال، رژیم غذایی کم فیبر برای بیماران پیچیده تر به نظر می رسد و در صورت عدم رعایت دقیق، می تواند بر آماده سازی روده تأثیر بگذارد.

آیا قبل از کولونوسکوپی باید رژیم غذایی مایعات شفاف را رعایت کرد؟

بسیاری از پزشکان قبل از کولونوسکوپی رژیم غذایی مایعات شفاف را توصیه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی کم فیبر ممکن است به اندازه رژیم غذایی مایعات شفاف موثر باشد. با این حال، رژیم غذایی کم فیبر برای بیماران پیچیده تر به نظر می رسد و در صورت عدم رعایت دقیق، می تواند بر آماده سازی روده تأثیر بگذارد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از وری هلث، هنگام کولونوسکوپی، پزشک ممکن است از شما بخواهد که روز قبل از عمل، رژیم غذایی مایعات شفاف را رعایت کنید. اگر اجتناب از غذاهای جامد چالش برانگیز به نظر می رسد، ممکن است تعجب کنید که چرا این کار ضروری است.

کولونوسکوپی یک روش پزشکی است که برای بررسی روده بزرگ – همچنین به عنوان روده بزرگ یا روده بزرگ شناخته می شود – برای علائم سرطان استفاده می شود. لوله ای با یک دوربین کوچک وارد مقعد شده و از طریق راست روده و روده بزرگ حرکت می کند تا متخصص مراقبت های بهداشتی بتواند به دنبال رشد بافت به نام پولیپ باشد.

دکتر جنیفر فان، متخصص گوارش در دانشکده پزشکی Keck در USC، به Verywell گفت: «تجسم در طول کولونوسکوپی کلیدی است. ما به دنبال پولیپ هایی با اندازه و شکل های مختلف هستیم. برخی از پولیپ ها صاف هستند. دیدن کل روده بزرگ پشت تمام چین ها – تا حد امکان نمای ۳۶۰ درجه – مهم است زیرا نمی خواهیم در طول کولونوسکوپی چیزی را از دست بدهیم.»

مطالب خواندنی:  اعصاب خود را با این گل‌ها آرام کنید | گل‌ها و گیاهانی که جایگزین داروهای مسکن هستند

فان گفت که رژیم غذایی مایعات شفاف به تمیز نگه داشتن روده بزرگ در زمان کولونوسکوپی کمک می کند. این به معنای مصرف فقط آبگوشت شفاف، نوشیدنی های شفاف مانند آب و آب سیب، بستنی یخی و ژله است.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی کم فیبر ممکن است به اندازه رژیم غذایی مایعات شفاف برای آماده سازی روده برای کولونوسکوپی موثر باشد. این رژیم غذایی شامل نان سفید، ماکارونی، گوشت، ماهی، تخم مرغ، برخی سبزیجات پخته شده نرم، میوه بدون پوست و هسته و مقدار کمی از لبنیات است.

دکتر Rajesh N. Keswani، استادیار گوارش در دانشکده پزشکی Feinberg دانشگاه Northwestern، به Verywell گفت: «کلید اجتناب از غذاهایی است که باقیمانده دارند»، به این معنی که غذاهایی که به سختی هضم می شوند.

چرا رژیم غذایی مایعات شفاف همچنان برای کولونوسکوپی استاندارد است؟

به نظر می رسد مردم رژیم غذایی کم فیبر را نسبت به رژیم غذایی مایعات شفاف بهتر تحمل می کنند، اما بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این گزینه را به بیماران توصیه نمی کنند.

کسوانی گفت: «گاهی اوقات توضیح دادن اینکه رژیم غذایی کم فیبر چیست دشوار است. بیماران شروع به خوردن غذاهای با فیبر بالا در روز قبل می کنند و سپس بر آماده سازی روده تأثیر می گذارد. بنابراین، برای ساده نگه داشتن آماده سازی، بسیاری از مردم هنوز از رژیم غذایی مایعات شفاف استفاده می کنند.»

غذاهای با فیبر بالا مانند دانه ها، آجیل، شیر، نان های سبوس دار، میوه ها و سبزیجات خام و غذاهای پرچرب می توانند در روده بزرگ باقی بمانند و انجام کولونوسکوپی را دشوار کنند.

مطالب خواندنی:  میوه‌ مناسب برای افراد با رژیم‌ غذایی خاص کدام است؟

فان گفت: «ما همیشه دانه‌های هندوانه را می‌بینیم».

اگر روده ها حاوی دانه، ذرت یا سایر تکه های غذای هضم نشده باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که کولونوسکوپی را دوباره انجام دهید.

فان گفت: «به طور معمول، ما باید یک بیمار را ظرف شش ماه یا دوازده ماه برگردانیم، بسته به اینکه چقدر از سطح ناحیه را واقعاً توانسته‌ایم ببینیم».

رژیم غذایی مایعات شفاف به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت کامل نیست، زیرا این رژیم کنترل قند خون را دشوارتر می کند. فان گفت شواهدی برای توصیه رژیم غذایی کم فیبر برای برخی از جمعیت ها وجود دارد، به خصوص اگر در گذشته رژیم غذایی مایعات شفاف را تحمل نکرده باشند. با این حال، او همچنان برای اکثر افراد قبل از کولونوسکوپی رژیم غذایی مایعات شفاف را توصیه می کند.

فان گفت: «مطالعات زیادی در مورد میزان کشف پولیپ در رژیم غذایی شفاف در مقابل رژیم غذایی کم فیبر نداریم.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=46000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.