• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3
مطالعات نشان می دهد؛

ارتباط بین آفت کش ها و بروز سرطان تیروئید

  • کد خبر : 39037
  • 01 شهریور 1401 - 21:07
ارتباط بین آفت کش ها و بروز سرطان تیروئید
در یک مطالعه ۲۰ ساله، ۱۰ آفت‌کش از ۲۹ آفت‌کش بررسی‌شده با سرطان تیروئید مرتبط بودند.

ارتباط بین آفت کش ها و بروز سرطان تیروئید

 علاوه بر این، خطر ابتلاء به سرطان تیروئید متناسب با تعداد کل آفت کش‌هایی که افراد در طول ۲۰ سال در معرض آن قرار داشتند، افزایش یافت. در همه مدل‌ها، آفت کش «پاراکوات دی کلراید» با سرطان تیروئید مرتبط بود.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از مهر،این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که قرار گرفتن در معرض آفت کش‌های خانگی ناشی از استفاده کشاورزی با افزایش خطر ابتلاء به سرطان تیروئید مرتبط است.

بروز سرطان تیروئید طی ۳۰ سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. برخی از کارشناسان این افزایش را به روش‌های تشخیص بهتر نسبت می‌دهند، اما گزارش‌های دیگر نشان می‌دهند که عوامل خطرزای محیطی، ژنتیکی و سبک زندگی نیز ممکن است روند صعودی را توضیح دهند.

مطالعات قبلی خطرات بیشتری را برای افرادی که در صنایع چرم، چوب و کاغذ کار می‌کنند و همچنین افرادی که در معرض حلال‌های محیطی، بازدارنده‌های شعله و آفت‌کش‌ها هستند، نشان می‌دهد.

برخی آفت کش‌ها جهش زا هستند یا نشان داده شده است که باعث رشد تومور و ناهنجاری‌های کروموزومی در شرایط آزمایشگاهی می‌شوند. اینها شامل گلایفوسیت- ماده فعال در علف‌کش‌های پرمصرف- و ۱۹ آفت‌کش دیگر است که در شرایط آزمایشگاهی باعث آسیب سلول‌های DNA می‌شوند. آفت کش‌ها همچنین می‌توانند تولید هورمون تیروئید را تغییر دهند که با خطر سرطان تیروئید مرتبط است.

این مطالعه ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها، از جمله ۱۹ آفت‌کش را که مشخص شد باعث آسیب سلول‌های DNA می‌شوند و خطر سرطان تیروئید را بررسی می‌کند. محققان این فرضیه را مطرح کردند که قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها ممکن است یک حلقه گمشده باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مطالب خواندنی:  ۳۵ درصد مبتلایان به سرطان را می‌توان نجات داد

نویسندگان یک مطالعه موردی را با استفاده از موارد سرطان تیروئید از ثبت سرطان کالیفرنیا (۱۹۹۹-۲۰۱۲) انجام دادند. نمونه مورد مطالعه شامل ۲۰۶۷ مورد سرطان تیروئید و ۱۰۰۳ شرکت کننده کنترل بود.

دکتر «آویتال هراری»، نویسنده مسئول و محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «بروز سرطان تیروئید در طول چند دهه اخیر به طور تصاعدی در حال افزایش بوده است. علاوه بر این، خطر ابتلاء به سرطان‌های پیشرفته تیروئید، که می‌تواند خطر مرگ و میر و عود سرطان را افزایش دهد، در ایالت کالیفرنیا در مقایسه با سایر ایالت‌ها بیشتر است. بنابراین، توضیح عوامل خطر برای ابتلاء به سرطان تیروئید ضروری است.»

او افزود: «تحقیق ما چندین ارتباط جدید بین قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها و افزایش خطر ابتلاء به سرطان تیروئید را نشان می‌دهد. به طور خاص، قرار گرفتن در معرض آفت کش پاراکوات به طور مثبت با خطر سرطان تیروئید مرتبط است.»

وی تاکید کرد: «مطالعه ما مستلزم تحقیقات بیشتر برای تأیید این یافته‌ها و ارزیابی بهتر مکانیسم‌های عمل واقعی است.»

منبع:ساینس دیلی

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.