• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 2
0
5

با مه‌گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

  • کد خبر : 40127
  • 22 آذر 1401 - 18:46
با مه‌گرفتگی عینک خداحافظی کنید!
پوشش بسیار نازکی که از طلا ساخته شده است، می‌تواند از مه‌گرفتگی عینک در زمستان جلوگیری کند.

با مه‌گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

 کسانی که در زمستان از عینک استفاده می‌کنند، با مشکل مه‌آلود شدن عینک آشنا هستند اما پژوهشگران “مؤسسه فناوری فدرال زوریخ”(ETH Zurich)، پوششی ساخته‌اند که می‌تواند این ناراحتی را برطرف کند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،این لایه شفاف و بسیار نازک که از طلا ساخته شده است، می‌تواند نور خورشید را به گرما تبدیل کند، سطح شیشه را تا هشت درجه سلسیوس گرم کند و جلوی تشکیل شدن میعان را بگیرد.

پژوهشگران می‌گویند که این روش بهتر از روش‌های سنتی ضد مه است که سطوح را با مولکول‌هایی می‌پوشانند تا آب را جذب کنند و در نتیجه، تراکم به صورت یکنواخت پخش ‌شود.

این گروه پژوهشی، طرحی را می‌خواستند که در وهله اول از شکل گرفتن میعان جلوگیری کند. آنها این کار را با گرم کردن ملایم شیشه آغاز کردند که شبیه به گرم کردن شیشه عقب خودرو است.

خوشه‌های کوچک و بسیار نازک طلا بین دو لایه اکسید تیتانیوم قرار می‌گیرند تا اثر گرمایی را افزایش دهند. هنگامی که این پوشش روی شیشه عینک قرار می‌گیرد، به جذب اشعه مادون قرمز خورشید کمک می‌کند و می‌تواند شیشه را به آرامی تا دمای هشت درجه سلسیوس گرم کند تا از تشکیل شدن میعان جلوگیری شود.

با مه‌گرفتگی عینک خداحافظی کنید!

این پوشش تنها ۱۰ نانومتر ضخامت دارد که ۱۲ برابر نازکتر از یک ورقه طلای معمولی است و در طول روز به هیچ منبع انرژی اضافی برای کار کردن نیاز ندارد.

به گفته پژوهشگران، شاید بتوان این پوشش را که کاملا شفاف است، برای شیشه جلوی خودروها نیز استفاده کرد. آنها خاطرنشان کردند که اگرچه طلا گران است اما مقدار طلای مورد نیاز برای ساخت این پوشش آنقدر کم خواهد بود که هزینه بسیار پایینی دارد.

مطالب خواندنی:  حاشیه‌های پیرامون اندی رابین پس از معرفی گوشی هوشمند جدید وی

پژوهشگران در ادامه گفتند: مه‌گرفتگی، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که سطوح شفاف در آنها بسیار مهم هستند؛ از جمله فعالیت‌هایی که به عینک، پنجره، شیشه جلو، آینه یا حسگرهای نوری نیاز دارند. این پوشش جدید، افزایش قابل توجه دما را ارائه می‌دهد و حتی در شرایط ابری نیز به طور موثر عمل می‌کند. لحظه بسیار هیجان‌انگیزی بود که شاهد بودیم این پوشش به طور قابل اعتمادی تحت شرایط سخت دنیای واقعی عمل می‌کند.

این پژوهش، در مجله “Nature Nanotechnology” به چاپ رسید.

منبع:ایسنا ،دیلی میل

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=40127

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.