• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
اخبار امروز : 3
0
3

برای کوهنوردی و کمپینگ چه لباسی بپوشیم؟

  • کد خبر : 40935
  • 21 اسفند 1401 - 21:27
برای کوهنوردی و کمپینگ چه لباسی بپوشیم؟
پوشیدن لباس مناسب زمانی که در کوهنوردی هستید اینقدر مهم است که می تواند کوهنوردی را به یک خاطره ی فوق العاده و یا فاجعه تبدیل کند. لباس نامناسب ممکن است باعث شود که احساس سرما و یا گرمای بیش از حد داشته باشید.

برای کوهنوردی و کمپینگ چه لباسی بپوشیم؟

لباس مناسب برای ورزش کوهنوردی چه ویژگی هایی دارد؟

برای انتخاب لباس مناسب کوهنوردی باید چه مواردی را در نظر بگیرید؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،وقتی قصد دارید برای خودتان تحلیل کنید که در برنامه ی کوهنوردی پیش رو چه لباسی مناسب است؛ در نظر داشته باشید که ممکن است لباسی که برای یک نفر دیگر مناسب است برای شما مناسب نباشد. بنابراین پس از مشاوره گرفتن از دوستانتان، سوالات زیر را از خود بپرسید.

• شرایط آب و هوایی که در حال حاضر وجود دارد و برای روزهای آینده در اخبار پیش بینی شده چگونه است (بارش باران، برف و میزان دما)؟

• آیا از لحاظ ساختار بدنی فردی هستید که زودتر از بقیه احساس سرما می کنید (اگر همیشه احساس سرما می کنید، لباس های گرم را همراه خود ببرید)؟

• قصد دارید هر چند وقت یکبار به کوهنوردی بروید (یک یا دو سال یک بار و یا در بیشتر تعطیلات آخر هفته)؟

• ماجراجویی‌های شما چند روز طول می کشد (آیا مدت زمان کوهنوردی شما یک روزه است یا چند روز)؟

• دوست دارید لباس تان چقدر دوام داشته باشد (برای یک بار کوهنوردی در سال و یا کوهنوردی های متعدد آخر هفته و حرفه ای )

https://dl.greenbeautymag.com/2023/03/mountaineering-clothes2.webp

تجهیزات مناسب کوهنوردی

ویژگی لباس های مناسب کوهنوردی و کمپینگ چیست؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم برای راهنمایی بیشتر شما به تفکیک هر کدام از انواع لباس ها، مناسب ترین وضعیت را برای کوهنوردی خدمتتان ارائه کنیم.

• شلوار راحت و در عین حال محکم: همانطور که می دانید مسیر کوهنوردی دارای پیچ و تاب های زیادی است، بنابراین باید لباس شما از لحاظ راحتی به گونه ای باشد که بتوانید در مسیر آزادانه حرکت کنید. نکته ی مهم دیگر اینکه در کوه ها شاخه و برگ و همچنین تخته سنگ های زیادی قرار دارد که اگر برای شلوار انتخاب مناسبی نداشته باشید، می توانند باعث شوند شلوار نازک و محبوبتان را از دست بدهید.

• ژاکت گرم: شرایط جوی در کوهستان اغلب ناپایدار است. بنابراین توصیه می شود که حتما همراه خود ژاکت گرمی که ترجیحا از جنش پلی استر است، ببرید. ژاکت های پلی استر بیشتر به صورت پافر در بازار وجود دارند (دو لایه پلی استر که به علت ساختار پفکی داخل آن، میزان عبور آب و سرما کاهش می یابد).

مطالب خواندنی:  آشنایی با ورزش هوگام ، ورزشی هیجان انگیز و ماجراجویانه

• پوشش مناسب روزهای بارانی: پوشش های مناسب برای جلوگیری از عبور قطره های باران اغلب به صورت پوشش های پلاستیکی هستند. این پوشش ها در عین اینکه به علت جنس پلاستیکی و قطر کم سبک هستند؛ استحکام کافی برای استفاده در شرایط سخت کوهستانی را دارند.

• کلاه لبه دار: انتخاب کلاه مناسب سبب خشک نگه داشتن و محافظت از سر شما در برابر بارش های ریز و اندک باران و نور خورشید می شود. لبه های کلاه نیز چشمانتان را از گزند تابش تند خورشید در امان نگه می دارد. البته توصیه می کنیم علاوه بر کلاه مناسب، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب هم همراهتان داشته باشید.

• کفش‌های محکم و منعطف: برای کوهنوردی لازم است که کفش هایی را انتخاب کنید که بتواند در هنگام راه رفتن روی سنگ‌ها و سطوح سخت از پاهای شما محافظت کند. این کفش ها باید از لحاظ انعطاف به گونه ای باشند که مانع عبور شما از مسیرهای دشوار نشده و در اثر برخورد با سطوح تیز پاره نشوند.

https://dl.greenbeautymag.com/2023/03/mountaineering-clothes3.webp

کفش کوهنوردی

راهنمای خرید لباس کوهنوردی و کمپینگ

مهم ترین نکته برای انتخاب لباس کوهنوردی انتخاب جنس مناسب است. سایر موارد مانند رنگ و مدل تا حد زیادی سلیقه ای هستند. به همین منظور به مهم ترین نکات در خصوص انواع جنس لباس های کوهنوردی و ویژگی های آنها می پردازیم.

• لباس کوهنوردی پشمی: متاسفانه لباس های پشمی در اثر اصطحکاک با پوست سبب خارش بدن می شود. البته اگر با پرداخت هزینه های بالا برای تهیه ی لباس مشکلی ندارید، لباس های دارای پشم مرغوب علاوه بر اینکه دارای بافت بسیار ریز هستند، خارش ایجاد نمی کنند.

مهم ترین مزیت لباس های پشمی این است که نسبت به سایر جنس ها در صورت وجود رطوبت سریع خشک می شوند و در اثر عرق کردن بو نامطبوع نمی گیرند. توصیه می کنیم در پکیج لباس کوهنوردی خود از جوراب، کلاه و لباس راحتی پشمی استفاده کنید.

https://dl.greenbeautymag.com/2023/03/mountaineering-clothes4.webp

لباس کوهنوردی پشمی

• لباس کوهنوردی پلی استری یا نایلونی: لباس هایی که با این نوع مواد اولیه ی مصنوعی تولید می شوند معمولاً با دوام هستند و همچنین در صورت خیس شدن سریع خشک می شوند. مواد پلی استر برای تولید شلوار و پیراهن کوهنوردی انتخاب مناسبی هستند؛ زیرا علاوه بر اینکه بسیار لطیف به نظر می رسند، نسبت به پارچه‌های دیگر قیمت مناسب تری دارند. مهم ترین عیب لباس های پلی استر این است که سریع با پس ار عرق کردن بدبو می شوند.

مطالب خواندنی:  پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری موجب کاهش التهاب سه بیماری خطرناک

• لباس کوهنوردی ابریشمی: از آنجایی که لباس های ابریشمی نسبت به لباس ها دارای مواد مصنوعی، آب و رطوبت را آهسته تر تبخیر می کند، تنها برای زمانی مناسب هستند که هوای مناطق کوهنوردی خنک و بدون بارش باشد. لباس های ابریشمی علاوه بر اینکه بسیار شیک و مجلل هستند و از لحاظ حجمی فرد را تپل تر نشان نمی دهند. علی رغم مزایایی که به آن اشاره شد، لباس های ابریشمی نیز سریع بو می گیرند و به طور بالقوه ای در اثر برخورد با سطوح تیز و حتی نور خورشید آسیب می بینند.

https://dl.greenbeautymag.com/2023/03/mountaineering-clothes6.webp

لباس کوهنوردی ابریشم

• لباس های کوهنوردی پنبه ای: احتمالا تا به حال متوجه هشدارهای دوستان با تجربه ی خود در مورد لباس های پنبه ای شده اید. در اصطلاح های کوهنوردی گفته می شود که لباس های پنبه ای توان کشتن کوهنورد را دارد. لباس های پنبه ای برای استراحت و سفرهای تفریحی بسیار راحت و مناسب هستند؛ اما برای فعالیت هایی که در آنها جنب و جوش زیادی وجود دارد و یا مکان هایی که به علت شرایط جوی ناپایدار احتمال بارش در آنجا بسیار زیاد است؛ بدترین گزینه هستند.

در لباس های پنبه ای مانند لباس های ابریشم، آب و رطوبت به راحتی خارج نمی شود و مدت زمان زیادی طول می کشد تا خشک شوند. همچنین این لباس ها در برابر سرما و گرمای شدید عایق های نامناسبی هستند. در مقابل از آنجایی که لباس های پنبه ای به سختی بو می گیرند، شما می توانید برای جوراب و لباس زیر خود انواع پوشش های پنبه ای را انتخاب کنید.

https://dl.greenbeautymag.com/2023/03/mountaineering-clothes7.webp

لباس کوهنوردی پنبه ای

انتخاب لباس کوهنوری و کمپینگ بر اساس نوع آب و هوا

ضخامت و موادی که لباس های کوهنوردی از آن تولید می شود باید متناسب با آب و هوایی باشد که در ارتفاعات با آن مواجه خواهید شد. برای راهنمایی شما به تفکیک هر شرایط آب و هوایی، لباس های مناسب را معرفی کرده ایم.

لباس های مناسب هوای سرد

اگر در هوای سرد قصد کوهنوردی یا کمپینگ را دارید لازم است که لباس های شما ویژگی های زیر را داشته باشد:

* از لحاظ جنس باید به گونه ای باشد که حرارت بدن را در خود نگه داشته و بازوها و پاهای شما را گرم نگه دارد. یکی از بهترین جنس هایی که می تواند دمای بدن شما در حالت متعادل نگه دارند پلی استر است.

مطالب خواندنی:  چرا فرزندم همیشه گرسنه است؟

* لباس های کوهنوردی مناسب هوای سرد باید حداقل ۳ لایه داشته باشند. لایه ی اول که پوشش اول و یا زیرین آن است نقش عرق گیر داشته و سایر لایه ها نیز نقش محافظت در برابر سرما را دارد.

لباس های مناسب هوای گرم یا معتدل

اگر آب و هوای غالب در مناطق کمپینگ مورد نظر شما معتدل و تا حدی گرم است؛ توصیه می شود موارد زیر را در انتخاب لباس خود لحاظ کنید:

* لباس های کوهنوردی مناسب برای تابستان لباس‌هایی هستند که گشاد بوده، آستین کوتاهی دارند و تا حدی نازک هستند. نازک بودن لباس ها به علت تعداد کم لایه های آن است. جنس و رنگ مناسب لباس کوهنوردی در فصل های گرم پنبه ای و روشن است.

*برای محافظت در برابر آفتاب سوزان ارتفاعات توصیه می کنیم از محافظ های مخصوص نور آفتاب استفاده کنید.

https://dl.greenbeautymag.com/2023/03/mountaineering-clothes8.webp

لباس کوهنوردی مناسب آب و هوا

آب و هوای مرطوب

اگر حدس می زنید که شرایط آب و هوایی به گونه ای است که در ارتفاعات باران یا برف می‌بارد، لازم است که مطمئن باشید لباس کوهنوردی شما ۱۰۰% ضد آب است. مهم ترین نکاتی که باید برای انتخاب لباس خود در نظر بگیرید موارد زیر است:

* لباس های شما حدالامکان نباید درز و زیپ داشته باشد؛ زیرا وجود درز باعث می شود که آب به راحتی از آن عبور کرده و به علت سرما شما را بیمار کند.

* لبه ها و بندهای لباس کوهنوردی برای این فصل باید به شکلی باشد که در اثر بارش های زیاد و احتمالا سرما امکان تنظیم و سفت کردن کلاه و لباس خود را داشته باشد.

* لباس های مناسب برای آب و هوای مرطوب و دارای بارش زیاد، دارای جنس نخی و لایه های ضد آب است. در نهایت توصیه می شود برای انتخاب لباس کوهنوردی ابتدا بودجه ی خود را در نظر بگیرید سپس متناسب با فصل و تعداد دفعات کوهنوردی بهترین گزینه ی را از میان موارد بالا انتخاب کنید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=40935

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.