• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

بهبود عملکرد کلیه بیماران کم‌تحرک با ورزش

  • کد خبر : 36391
  • 03 خرداد 1401 - 19:01
بهبود عملکرد کلیه بیماران کم‌تحرک با ورزش
فعالیت بدنی و ورزش کاهش عملکرد کلیه بیماران کم‌تحرک را بهبود می‌بخشد.

بهبود عملکرد کلیه بیماران کم‌تحرک با ورزش

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،نتایج تحقیق جدیدی نشان می‌دهد فعالیت بدنی و مداخله ورزشی در مقایسه با آموزش‌های بهداشتی میزان تحلیل تخمینی فیلتراسیون گلومرولی به ازای سیستاتین سی(eGFRCysC) را میان افراد مسن غیرفعال جامعه کاهش می‌دهد.

داده‌های مشاهده‌ای نشان می‌دهد افزایش فعالیت بدنی با کاهش کندتر عملکرد کلیه مرتبط است. با این حال تا آنجا که ما می‌دانیم، هیچ تحقیق عمده‌ای تاثیر حرکت و ورزش را بر کاهش عملکرد کلیه در افراد مسن بررسی نکرده است. در نتیجه پژوهشگران این تحقیق را انجام دادند تا بررسی کنند آیا یک مداخله ورزشی با شدت متوسط ممکن است بر میزان تخمینی نرخ فیلتراسیون گلومرولی طبق تغییر سیستاتین سی در افراد مسن تاثیر بگذارد یا خیر.

این تحقیق جانبی از کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی‌ شده «اصلاحات سبک زندگی و خودمختاری برای سالمندان» شامل ۱۱۹۹ فرد بی‌تحرک با دامنه سنی ۷۰ تا ۸۹ سال دارای محدودیت‌های حرکتی و نمونه‌های خون در دسترس بود.

از فوریه ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۳ اولین آزمایش در هشت مکان دانشگاهی در ایالات‌ متحده انجام شد. داده‌های این تحقیق بین ۲۹ مارس ۲۰۲۱ و ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ جمع‌آوری شد. یک مداخله ۲ ساله فعالیت بدنی با شدت متوسط و تا حدی تحت نظارت و مداخله ورزشی(قدرت و انعطاف‌پذیری) با یک مداخله کنترلی آموزش بهداشت ۲ ساله مقایسه شد. با استفاده از شتاب‌سنج فعالیت بدنی به‌ صورت گام‌شمار و دقیقه‌های فعالیت با شدت متوسط ثبت شد.

یافته‌های کلیدی این تحقیق به شرح زیر بود:

۱. میانگین سنی ۱۱۹۹ شرکت‌کننده در تحقیق ۷۸.۹(۵.۲) سال بود که ۸۰۰ نفر از آنان(۶۶.۷ درصد) زن بودند.

مطالب خواندنی:  ورزش برای درمان نفخ

۲. در ابتدا ۲ گروه از نظر سن، بیماری‌های همراه و میزان تحلیل تخمینی فیلتراسیون گلومرولی به ازای سیستاتین سی پایه به‌ خوبی با هم مطابقت داشتند.

۳. در مقایسه با گروه آموزش‌های بهداشتی، فعالیت بدنی و مداخله ورزشی منجر به افت کاهش یافته معنی‌دار آماری میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی به ازای سیستاتین سی طی ۲ سال و همچنین کاهش خطر افت سریع میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی به ازای سیستاتین سی شد.

در نتیجه پزشکان ممکن است توصیه‌های هدفمند ورزش و فعالیت بدنی با شدت متوسط را برای افراد مسن به‌ عنوان درمانی برای توقف کاهش میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی به ازای سیستاتین سی بررسی کنند.

لازم به ذکر است سیستاتین سی توسط تمام سلول‌های هسته‌دار بدن تولید و در مایعات بدن از جمله سرم یافت می‌شود و غلظت سرمی آن به‌ طور معکوس با میزان فیلتراسیون گلومرولی(GFR) ارتباط دارد. میزان آن در مقادیر بالای فیلتراسیون گلومرولی کم است و در مقادیر پایین‌تر فیلتراسیون گلومرولی میزان بیشتری را نشان می‌دهد. غلظت سرمی سیستاتین سی در صورت عفونت، التهاب یا مراحل نئوپلاستی و تغییر شاخص توده بدنی، رژیم غذایی یا مصرف داروها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین یک نشانگر قابل اعتماد از عملکرد کلیه است.

یافته‌های این تحقیق در مجله انجمن پزشکی آمریکا(Journal of American Medical Association) منتشر شده است.

منبع:ایسنا ، مدیکال دیالوگز

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=36391

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.