• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
اخبار امروز : 5
0
2

دانشمندان می‌گویند احتمالاً تصویری آینه‌ای از جهان ما وجود دارد

  • کد خبر : 45446
  • 11 اسفند 1402 - 18:56
دانشمندان می‌گویند احتمالاً تصویری آینه‌ای از جهان ما وجود دارد
به نظر می‌رسد جهان دیگری به نام جهان تاریک آینه‌ای وجود دارد. تئوری تازه‌ای مطرح می‌کند میان جهان ما و جهان ماده تاریک کانال‌های ارتباطی وجود دارد.

دانشمندان می‌گویند احتمالاً تصویری آینه‌ای از جهان ما وجود دارد

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از تکفارس ، به نظر می‌رسد جهان دیگری به نام جهان تاریک آینه‌ای وجود دارد. تئوری تازه‌ای مطرح می‌کند میان جهان ما و جهان ماده تاریک کانال‌های ارتباطی وجود دارد.

ماده نامرئی‌ای که ماده تاریک نامیده می‌شود همچنان یکی از بزرگترین رازهای کیهان به شمار می‌رود. شاید جهان ماده تاریک، آینه‌ای از دنیای ما ولی با قوانین متفاوت باشد. تئوری جدیدی این را به‌عنوان دلیل فراوانی و در عین حال قابل مشاهده نبودن ماده تاریک معرفی می‌کند. شاید این ماده عجیب از کیهان آینه‌ای تاریکی برخاسته که از آغاز زمان با جهان ما تعامل داشته است.

ماده تاریک ماده‌ای رمزآلود و ناشناخته‌ای است که بخشی از کل جرم موجود در کیهان را تشکیل می‌دهد. به ازای هر ۱ کیلوگرم ماده معمولی، حدود ۵ کیلوگرم ماده تاریک وجود دارد. این ماده با نور یا ماده معمولی تعامل ندارد و تنها روشی که دانشمندان قادر به تشخیص آن هستند تاثیر گرانشی نامحسوسی است که بر ماده معمولی می‌گذارد، برای نمونه حرکت ستارگان در کهکشان‌ها و رشد ساختارهای غول‌آسا در زمان کیهانی.

شاید فکر کنیم از آنجاییکه ماده معمولی و ماده تاریک طبق قوانین متفاوتی عمل می‌کنند، یکی بر دیگری غالب باشد. اما با وجود داشتن ویژگی‌های به شدت متفاوت، مقادیر ماده معمولی و ماده تاریک تقریبا یکسان است. این کمی عجیب به نظر می‌‌آید. برای توضیح آن، دانشمندان فکر می‌کنند ممکن است نوعی پیوند پنهان میان آن دو برقرار باشد. این تحقیق به‌تازگی در مجله arXiv منتشر شده است.

مطالب خواندنی:  هابل تصویر یک کهکشان مارپیچی در فاصله ۶۰ میلیون سال نوری را ثبت کرد

دانشمندان می‌گویند احتمالاً تصویری آینه‌ای از جهان ما وجود دارد

طبق نظریه جدید محققان، برای هر فعل و انفعالی در ماده عادی، آینه‌ای از آن در جهان ماده تاریک وجود دارد. این در واقع نوع جدید از تقارن در طبیعت محسوب می‌شود که دو جهان ماده معمولی و تاریک را به‌هم متصل می‌کند. این تقارن در توضیح چرایی یکسان بودن تقریبی فراوانی ماده معمولی و ماده تاریک به ما کمک می‌کند.

محققان به تصادف عجیب دیگری هم اشاره کرده‌اند. در فیزیک ماده معمولی، نوترون و پروتون تقریباً به اندازه یکسانی جرم دارند که آن‌ها را قادر به پیوند خوردن با یکدیگر و ایجاد اتم‌های پایدار می‌کند. اگر پروتون فقط کمی سنگین‌تر بود، حالتی کاملا ناپایدار پیدا می‌کرد و در عرض چند دقیقه از بین ‌می‌رفت که شکل گرفتن اتم‌ها را ناممکن می‌کرد. در این سناریو‌ی فرضی، جهانی با دریایی از نوترون های شناور می‌داشتیم.

شاید این کیهان تخیلی همان وضعیتی باشد که در جهان ماده تاریک که آینه‌ای از جهان ما است وجود دارد. ترکیب خاصی از فیزیک منتج به یکسان بودن تقریبی میزان جرم پروتون و نوترون شد و شاید در جهان ماده تاریک، ترکیب قوانین فیزیک جور دیگری از آب درآمده باشد که در نتیجه آن “پروتون تاریک” ناپدید شده و دریایی از “نوترون تاریک” را پشت سر خود باقی گذاشته. چیزی که ما آن را ماده تاریک می‌نامیم.

محققان خاطرنشان کردند درحالی که این مدل آینه‌ای پیشنهادی امکان برهم‌کنش‌های غنی میان ذرات ماده تاریک یعنی اتم‌های تاریک، شیمی تاریک و جدول تنابی تاریک عناصر تاریک را فراهم می‌کند، نمی‌تواند تعامل زیادی در جهان تاریک وجود داشته باشد. اگر ماده تاریک با خودش برهم‌کنش زیادی داشته باشد منجر به تراکم آن بیش از آن‌ مقداری که محققان باور دارند امکان آن وجود دارد می‌شود. درنتیجه بیشتر ماده تاریک ساده است، دریایی از ذرات خنثی و شناور.

مطالب خواندنی:  دست از سر خفاش‌ها بردارید!

این تعاملات اضافه، که آینه‌ای تاریک از دنیای شیمیایی ما است شاید در آینده دانشمندان را قادر سازد این تئوری را امتحان کنند. در کیهان نخستین، ماده معمولی تحت فرایند هسته‌زایی قرار گرفت و عناصر اولیه در یک پلاسمای هسته‌ای شکل گرفتند. اگر این ایده جدید درست باشد، فرایند هسته‌زایی آینه‌ای در جهان تاریک هم درحال رخ دادن بوده است. شاید در آن روزهای پرتلاطم نخستین، کانال‌هایی میان این دو جهان باز شده که اثرگذاری‌شان بر یکدیگر را ممکن کرده است.

با اندازه‌گیری دقیق سرعت شکل‌گیری عناصر که نسل بعدی رصدخانه‌های کیهانی امیدوار به انجام آن هستند، شاید دانشمندان بتوانند شواهدی از این کانال‌ها پیدا کنند و نگاهی به دنیای تاریک آینه‌ای بیاندازند.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=45446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.