• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
5

دردسرهای روانی اعتیاد به فضای مجازی

  • کد خبر : 21082
  • 08 تیر 1399 - 18:55
دردسرهای روانی اعتیاد به فضای مجازی

یک روان درمانگر گفت: شیوع کرونا و افزایش حضور در خانه، سبب تشدید گرایش و یا اعتیاد بیشتر مردم به اینترنت و فضای مجازی شده در حالیکه نباید از نتایج منفی روانی این اتفاق غافل بود. ریحانه عابدینی روز شنبه افزود: همانطور که اینترنت می تواند پل ارتباطی بسیار خوب بین فردی و گروهی و […]

یک روان درمانگر گفت: شیوع کرونا و افزایش حضور در خانه، سبب تشدید گرایش و یا اعتیاد بیشتر مردم به اینترنت و فضای مجازی شده در حالیکه نباید از نتایج منفی روانی این اتفاق غافل بود.

ریحانه عابدینی روز شنبه افزود: همانطور که اینترنت می تواند پل ارتباطی بسیار خوب بین فردی و گروهی و در واقع اطلاع رسانی آنلاین یا به وقت باشد،‌ در صورت قطع و یا کاهش دسترسی به آن،‌ به راحتی می تواند مشترکین را با چالش اختلال رفتاری و مشکلات روانشناختی و به خاطر اعتیاد به فضای مجازی مواجه سازد.

وی افزود: بطور ویژه در این ایام برخلاف سایر اعتیادها، وابستگی به اینترنت، خود افراد و خانواده ها نادیده گرفته می شود، گرچه این اختلال همه گیر است و افراد با سنین مختلف به آن وابسته تر شده اند که می توان در این رابطه به قشر نوجوان و جوانان اشاره کرد که وقت بیشتری برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی صرف می کنند.

این روان درمانگر با بیان اینکه پدر و مادرها اغلب مشکل را به صورت کامل احساس نمی کنند چون یک مشکل همه گیر است و مضررات آن چندان قابل لمس نیست،‌ گفت: وابستگی به اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌تواند مشکلات شناختی رفتاری و اختلالاتی همچون افسردگی، اعتماد به نفس پایین، جدا افتادگی اجتماعی، روابط منفی، ترس از دست دادن و بی‌خبری، اختلال خواب، رفتارهای اعتیاد گونه، اختلال خوردن، بیش‌فعالی یا کم‌توجهی و اختلالات اضطرابی برای افراد بوجود آورد.

عابدینی گفت: باید تلاش کرد و نشان داد که این مشکلات یکی از اختلالات روانی شایع در جامعه کنونی و در حال فراگیری است و به دنبال ارائه راهکارهایی برای درمان اعتیاد به اینترنت و فضاهای مجازی بود.

مطالب خواندنی:  همه ما نیاز داریم یاد بگیریم چگونه عصبانی باشیم

راهکار درمان
وی تصریح کرد: نخستین کاری که برای رفع مشکل اعتیاد و یا کاهش اختلالات وابستگی به اینترنت باید انجام داد این است مدت زمانی را که صرف حضور در اینترنت و شبکه های مجازی و حتی بازی های رایانه ای می کنید را اندازه گیری و مشخص سازید. با این رویه متوجه خواهید شد چه میزان زمان بیهوده برای حضور در شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای صرف کرده و چه چیزی عاید شده و از این رو تصمیم به کاهش مدت زمان در اینترنت اتخاذ خواهید کرد.

این روان درمانگر گفت: در این ایام کرونایی معمولا بیشتر افرادی که به شبکه های مجازی اعتیاد پیدا کرده اند از آن برای تفریح استفاده می کنند از این رو برای اینکه بتوان راحت تر از آن دور شد بهتر است برای سرگرمی، جایگزین هایی مانند کتابخوانی،‌ نقاشی،‌ گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم و سریال و انجام حرکات مدیتیشن و یا ورزشی خانگی در نظر گرفت و حتما تا حد امکان از گوشی تلفن همراه و یا سایر تکنولوژی ها وابسته به اینترنت دوری کرد.

عابدینی افزود: در زمانی که فرد یا افراد نیازمند دسترسی به آخرین اطلاعات و اخبار دستوالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا هستند به این مورد مهم نیز باید توجه کرد که لازم نیست به صورت کامل خود را از اینترنت و یا گوشی تلفن همراه و غیره، محروم کرد بلکه کافی است مدت زمان استفاده از آن را کاهش داد و از طرفی محرومیت کامل ممکن است فرد را بیشتر آزار دهد.

مطالب خواندنی:  اگر هر روز قهوه می‌خورید این اتفاق‌ها برای بدن‌تان میفتد

وی با بیان اینکه با اتخاذ تصمیم درست و یا حتی استفاده از انواع مختلف اپلیکیشن ها می توان ضمن کاهش استرس و نگرانی از عدم دسترسی به اینترنت، یک برنامه کامل برای روزهای کرونایی بخصوص برای قشر جوان و نوجوان طراحی کرد، یادآور شد: ‌در صورت دوری از تکنولوژی های ارتباطی بی مورد، در حد متوسط استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی جوابگوی انتظارات افراد خواهد بود.

منبع:سلامت نیوز ، ایرنا،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=21082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.