• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
5

دروغ‌های سفید نابخشودنی‌ترین نوع دروغ!

  • کد خبر : 41287
  • 25 فروردین 1402 - 12:33
دروغ‌های سفید نابخشودنی‌ترین نوع دروغ!
شاید بتوان دقیق‌ترین تعریف برای دروغ‌های سفید را اینگونه عنوان کرد که این نوع از دروغ‌ها هیچ آسیبی به دیگران نمی‌زند، اما برای فریب خودمان است که از این نوع دروغ در مکالمات خود با دیگران استفاده می‌کنیم. اما واقعا چه دلیلی وجود دارد که خودمان را گول بزنیم و حقیقت را نگوییم؟

دروغ‌های سفید نابخشودنی‌ترین نوع دروغ!

شاید جالب باشد که بدانید، دروغ‌های سفید در خصوص مسائل بی‌اهمیت و ناچیز بیان می‌شوند. تحقیقات مدرن، دروغ‌های سفید و نقش آن‌ها در چشم‌انداز فریب انسان را بررسی کرده‌اند. مطالعات نشان داده است که همه دروغ‌ها یکسان دیده نمی‌شوند، آن‌ها از نظر میزان ضرر و وجه اخلاقی متفاوت هستند.

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از فرارو، مردم زمانی دروغ‌های سفید می‌گویند که گفتن حقیقت بسیار پیچیده، ناراحت کننده یا خسته کننده است. دروغ‌های سفید به مردم اجازه می‌دهد تا حقایقی که خلاف میل آن‌هاست را سانسور کنند.

• انگیزه‌هایی برای گفتن دروغ سفید

محققان، بیشتر به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چه چیزی افراد را برای گفتن دروغ‌های سفید ترغیب می‌کند. در واقع چهار عامل محرک وجود دارد که افراد علاقه‌مند به سانسور حقایق هستند.

اولین انگیزه درایت است، مردم دروغ‌های سفید می‌گویند تا مودب باشند و از نظرات منفی دیگران در امان بمانند. برای مثال، اگر کسی از شما بپرسد که آیا از یک قرار کسل کننده لذت می‌بردید؟ ممکن است گفتن اینکه به شما خوش گذشت بیشتر از اینکه صادقانه در مورد بی حوصلگی‌تان بگوید، راحت‌تر باشد.

انگیزه دیگر جبران روانی است. یعنی مردم دروغ‌های سفید کوچکی می‌گویند تا از تصویر شکننده خود محافظت کنند. به عنوان مثال، اگر شما در جمعی از افراد فرهیخته حضور داشته باشید و از شما سوال شود که روزانه چقدر کتاب مطالعه می‌کنید؟ شما به سرعت پاسخ می‌دهید روزی یک ساعت مطالعه دارید، در حالیکه شاید در واقعیت هفته‌ای یک ساعت کتاب بخوانید. در واقع با گفتن این دروغ، شما خودتان را فریب می‎‌دهید!

مطالب خواندنی:  وقتی فرد نمی تواند رفتار جنسی خود را مدیریت کند

دلیل سوم، تخصیص قدرت است. مردم تمایل دارند به کسانی که در قدرت هستند دروغ‌های سفید بگویند تا از اتفاقات نافرجام خودداری کنند. یک کارمند ممکن است به رئیس خود بگوید که از اینکه تا دیر وقت کار می‌کند خوشحال است، حتی اگر از این اضافه کاری متنفر باشد.

در نهایت، مردم برای ثبات رابطه دروغ‌های سفید می‌گویند. این دروغ‌های کوچک به افراد کمک می‌کند از تعارض اجتناب کنند و برای حفظ رابطه خود را فریب دهند!

چه تفاوتی بین دروغ‌های واقعی و دروغ‌های سفید وجود دارد؟

در دروغ‌های واقعی، نیت بدخواهانه‌ای در پس زمینه نهفته است، در حالی که نیت دروغ‌های سفید بد نیست و فقط برای فریب دادن خودمان است نه دیگران!

در حالی که عواقب دروغ‌های واقعی جدی است، عواقب دروغ‌های سفید اغلب بسیار بی‌اهمیت است. ذینفع نیز تمایز مهمی است، دروغ‌های واقعی به نفع دروغگو هستند، در حالی که دروغ‌های سفید به نفع کسی است که به او دروغ گفته می‌شود.

منبع:psychologytoday

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=41287

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.