• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

ردیابی یک سیگنال «ضربان قلب» مرموز در اعماق فضا!

  • کد خبر : 38224
  • 23 تیر 1401 - 17:29
ردیابی یک سیگنال «ضربان قلب» مرموز در اعماق فضا!
در یک اکتشاف جالب توجه، اخترشناسان یک سیگنال رادیویی عجیب از اعماق فضا را ردیابی کردند که مانند قلب می‌تپد.

ردیابی یک سیگنال «ضربان قلب» مرموز در اعماق فضا!

اخترشناسان می‌گویند یک سیگنال رادیویی عجیب از اعماق فضا را ردیابی کردند که شبیه به «ضربان قلب» می‌تپد و سیگنال یکنواخت و منظمی را ارائه می‌دهد. دانشمندان می‌گویند این سیگنال دریافت شده از نقاط دوردست کیهان بار دیگر درک ما از این پدیده‌های مرموز را به چالش می‌کشد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از فرارو،اخترشناسان سالهاست که گوش خود را تیز کرده تا شاید پیامی از سوی موجودات هوشمند دیگر در اعماق کیهان دریافت کنند، کما اینکه خود ما نیز پیام‌های رادیویی زیادی را به امید دریافت از سوی بیگانگان به اعماق فضا ارسال کرده ایم. در طی این سال‌ها ما تاکنون سیگنال‌های رادیویی زیادی را دریافت کرده ایم که به زبان ساده از حالت طبیعی خارج بوده و شبیه به پیام‌های کدگذاری شده بودند، اما در نهایت هیچکدام از آن‌ها با موجودات هوشمند بیگانه مرتبط نشدند. با این همه، هنوز امید‌های ما برای دریافت پیام‌هایی از جهان‌های بیگانه به پایان نرسیده و حتی تلاش برای ساخت دستگاه‌هایی که بتواند چنین پیام‌هایی را دقیق‌تر ردیابی و رمزگشایی کند، افزایش یافته است.

دانشمندان این سیگنال رادیویی جدید را ناشی از یک انفجار سریع می‌دانند که FRB ۲۰۱۹۱۲۲۱A نام دارد. آن‌ها می‌گویند مدت زمان فلاش‌های رادیویی دریافت شده در فضای بین کهکشانی حدود سه ثانیه است، اما این مورد نادر بسیار سریع‌تر از این زمان استاندارد رخ داده است. در واقع، انفجار‌های تشعشعات با شدت بالاتر هر ۰.۲ ثانیه در این پنجره سه ثانیه‌ای رخ می‌دهد که به گفته دانشمندان قبلاً در هیچ انفجار رادیویی سریع دیده نشده بود.

مطالب خواندنی:  گوشی ریلمی X3 با چیپست اسنپدراگون +۸۵۵ و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی معرفی شد

ردیابی یک سیگنال «ضربان قلب» مرموز در اعماق فضا!

این ردیابی توسط آشکارساز CHIME در دسامبر ۲۰۱۹ انجام شد و دانشمندان بلافاصله متوجه شدند که با چیزی بسیار عجیب روبرو شده اند. دانیل میچیلی، اخترفیزیکدان از موسسه اخترفیزیک و تحقیقات فضایی MIT Kavli گفت: «این یک سیگنال بسیار غیرعادی بود. نه تنها بسیار طولانی بود، حدود سه ثانیه طول کشید، بلکه پیک‌های دوره‌ای نیز وجود داشت که بسیار دقیق بودند و هر کسری از ثانیه منتشر می‌شد – بوم، بوم، بوم – مانند ضربان قلب. این اولین باری است که چنین سیگنال دوره‌ای را ردیابی می‌کردیم.»

انفجار‌های رادیویی سریع یکی از جذاب‌ترین اسرار کیهانی کنونی است. آن‌ها تابش‌های بسیار قدرتمندی در طول موج‌های رادیویی هستند که از فضای بین کهکشانی در یک زمان بسیار کوتاه – معمولاً در مدت زمان میلی ثانیه – شعله ور می‌شوند. در این پلک زدن کوتاه مدت، این انفجار به اندازه ۵۰۰ میلیون خورشید انرژی ساطع می‌کند. اکثر انفجار‌های رادیویی سریع فقط یک بار شعله ور می‌شوند و پیش بینی این‌ها غیرممکن است. برای همین شناسایی و ردیابی آن‌ها در اصل به شانس مربوط است که یک تلسکوپ رادیویی در جهت درست قرار گرفته باشد.

یک انفجار رادیویی سریع می‌تواند سرنخ‌های قابل توجهی در خصوص معما‌های بزرگ کیهان ما را آشکار سازد. در سال ۲۰۲۰، برای اولین بار، یک انفجار رادیویی سریع از داخل کهکشان راه شیری شناسایی شد. ردیابی آن در نوعی ستاره نوترونی به نام مگنتار انجام شد که نشان می‌دهد این اجرام بسیار مغناطیسی و فوق متراکم ممکن است مسئول حداقل برخی از انفجار‌های رادیویی سریع باشند. در خصوص این سیگنال جدید نیز دانشمندان معتقدند که در اطراف منبع آن ابری از پلاسما وجود دارد که می‌تواند شاهدی بر وجود یک ستاره نوترونی باشد.

مطالب خواندنی:  معماری جدید آرم علت اصلی گرم شدن بیش از حد گوشی های اندرویدی بوده است

اگرچه هنوز مشخص نیست که سیگنال‌های FRB ۲۰۱۹۱۲۲۱A چقدر مسافت را طی کرده است، اما احتمالاً از کهکشان دیگری آمده است و به نظر می‌رسد انفجار آن بیش از یک میلیون بار درخشان‌تر از ستاره نوترونی و تپ اختر‌ها در کهکشان خودمان باشد. به هر حال هنوز این معما باقی مانده است که چه چیزی توانسته این سیگنال‌ها را ایجاد کند آن هم به شکلی که ما هرگز پیش از این مشابه آن را ندیده بودیم. نتایج این تحقیق در نشریه معتبر Nature منتشر شده است.

منبع: sciencealert

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=38224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.