• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

صدها فایده فوق العاده و خواص سیاه دانه به همراه عوارض مصرف سیاه دانه

  • کد خبر : 36232
  • 30 اردیبهشت 1401 - 18:13
صدها فایده فوق العاده و خواص سیاه دانه به همراه عوارض مصرف سیاه دانه
سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیاری است. در احایث و روایات اسلامی نیز آمده است که: "سیاه دانه دوای هر بیماری و دردی است، به جز مرگ."

صدها فایده فوق العاده و خواص سیاه دانه به همراه عوارض مصرف سیاه دانه

مضرات و خواص سیاه دانه

سیاه دانه چیست؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل ازبیتوته،سیاه دانه یک گیاه است. مردم بیش از ۲۰۰۰ سال از این بذر برای تهیه دارو استفاده کرده اند. در دوران تاریخ، از سیاه دانه برای سردرد ، درد دندان ، احتقان بینی و کرم های روده استفاده می شده است. همچنین از آن برای “چشم صورتی” (ملتحمه) ، آبسه ها و انگل ها استفاده می شود.

خواص سیاه دانه:

صدها فایده فوق العاده و خواص سیاه دانه به همراه عوارض مصرف سیاه دانه

سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیاری است

امروزه ، از سیاه دانه برای معالجه بیماری های دستگاه گوارش از جمله گاز معده، کولیک ، اسهال ، اسهال خونی، یبوست و بواسیر استفاده می شود. همچنین برای شرایط تنفسی از جمله آسم ، آلرژی، سرفه، برونشیت ، آمفیزم ، آنفولانزا ، آنفولانزای خوکی و احتقان استفاده می شود.

موارد دیگر استفاده از سیاه دانه شامل کاهش فشار خون ، کاهش سطح کلسترول ، معالجه سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

زنان برای جلوگیری از بارداری، شروع قاعدگی و افزایش شیر از سیاه دانه استفاده می کنند.

دانه سیاه گاهی اوقات در ترکیب با سیستئین ، ویتامین E و زعفران برای کاهش عوارض داروی شیمی درمانی به نام سیس پلاتین استفاده می شود.

برخی از افراد برای درد مفاصل (روماتیسم) ، سردرد و برخی شرایط پوستی سیاه دانه را مستقیماً روی پوست می گذارند.

در غذاها از دانه سیاه به عنوان طعم دهنده یا ادویه استفاده می شود.

خواص دیگر سیاهدانه:

صدها فایده فوق العاده و خواص سیاه دانه به همراه عوارض مصرف سیاه دانه

 خواص دارویی سیاه دانه

آسم :

تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره سیاه دانه باعث بهبود سرفه ، خس خس و عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم می شود. با این حال ، سیاه دانه ممکن است به اندازه داروهای تئوفیلین یا سالبوتامول مؤثر نباشد.

تب یونجه (رینیت آلرژیک) :

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف خوراکی یک محصول خاص حاوی روغن سیاه دانه، ویتامین E ، بتاکاروتن و بیوتین ممکن است علائم آلرژی را در افراد مبتلا به تب یونجه بهبود بخشد .

مطالب خواندنی:  بیماری کزاز چیست؟ علایم و درمان بیماری کزاز

پوست خارش دار و ملتهب(اگزما) :

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن دانه سیاه ، ویتامین E ، بتاکاروتن و بیوتین (Immerfit توسط Phyt-Immun) از طریق دهان ممکن است علائم را در افراد دارای خارش و ملتهب بهبود بخشد. اما به نظر نمی رسد که استفاده از ۱۵٪ پماد روغن سیاه دانه به مدت ۴ هفته روی پوست و خارش یا شدت بیماری در بیماران مشابه بهبود یابد.

تشنج (صرع) :

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف خوراکی عصاره سیاه دانه به مدت ۴ هفته ممکن است باعث کاهش تعداد تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود.

فشار خون بالا:

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف عصاره سیاه دانه دو بار در روز به مدت ۸ هفته ممکن است اندکی فشار خون را در برخی افراد بهبود بخشد.

سندرم متابولیک:

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف سیاه دانه دو بار در روز به مدت ۶ هفته می تواند کلسترول کل ، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و چربی خون را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد .

تسکین علائم مربوط به ترک اعتیاد: 

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف سیاه دانه سه بار در روز به مدت ۱۲ روز ممکن است علائم ترک مواد افیونی را کاهش دهد.

بی اختیاری ادرار: 

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل ، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

مطالب خواندنی:  این مواد غذایی چربی بدن را می‌سوزانند

صدها فایده فوق العاده و خواص سیاه دانه به همراه عوارض مصرف سیاه دانه

خواص سیاه دانه و عسل

خواص درمانی سیاهدانه و عسل:

درمان درد و ناراحتی های کلیوی : یک فنجان سیاهدانه را در یک لیتر آب به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید . سپس آن را صاف کرده و با یک فنجان عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته ، هر روز صبح ناشتا یک فنجان از آن را میل کنید . این نوشیدنی را می توانید تا چند روز در یخچال نگه داری کنید .

تسهیل زایمان : خوردن پودر سیاهدانه مخلوط با عسل تسکین دهنده ی درد رحم در هنگام زایمان است . بدین منظور با شروع درد زایمان هر یک تا دو ساعت یک قاشق غذا خوری از عسل و سیاهدانه را که به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده اید ، مصرف کنید . می توانید آن را قبل از مصرف در مقداری آب گرم حل کنید .

درمان ضعف قلب : برخی از افراد مبتلا به تپش قلب و ناتوانی پمپاژ خون هستند که یکی از شیوه های کمک به درمان آن ، ترکیب روغن سیاهدانه با عسل خالص به نسبت مساوی است . یک قاشق مربا خوری از معجون به دست آمده ، صبح ناشتا همراه با برخی تمرینات ورزشی موجب تنظیم ضربان قلب و درمان اضطراب و تپش های قلب است .

کمک به کنترل روماتیسم : بیماران مبتلا به روماتیسم می توانند هر روز ناشتا یک قاشق عسل طبیعی گرم را که چند قطره روغن سیاهدانه به آن اضافه شود مصرف کنند . همچنین به منظور تسکین درد های ناشی از روماتیسم می توان موم عسل را با روغن سیاه دانه و روغن زیتون یا روغن حیوانی به نسبت مساوی مخلوط نموده و روی درد قبل از خواب مالیده و آن را با پارچه بست.

تقویت گردش خون : یک قاشق چای خوری از روغن سیاهدانه را با یک قاشق عسل خالص هراه با دو حبه سیر له شده مخلوط کرده و هر روز به مدت یک هفته میل کنید . به خاطر پیشگیری از مشکلات آلرژیک سیر و اجتناب از گرمی بیش از حد مزاج ، بهتر است مصرف این نسخه را از مقادیر ناچیز شروع کرده و به تدریج بر مقدار آن بیافزایید .

مطالب خواندنی:  آیا آسپرین می‌تواند از یک حمله قلبی پیشگیری کند؟

صدها فایده فوق العاده و خواص سیاه دانه به همراه عوارض مصرف سیاه دانه

عوارض مصرف بیش از حد سیاهدانه

عوارض سیاه دانه:

سیاه دانه ، هنگامی که به صورت خوراکی به مقدار کمی مانند طعم دهنده غذاها استفاده شود ، برای اکثر افراد بسیار ایمن است . روغن سیاه دانه و عصاره سیاه دانه هنگام استفاده در مقادیر کم و کوتاه مدت ، ایمن هستند. سیاه دانه هنگام استفاده روی پوست ممکن است باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود.

بارداری و شیردهی : به نظر می رسد دانه سیاه به مقدار غذایی در دوران بارداری بی خطر است. اما مصرف مقادیر بیشتر دارویی به احتمال زیاد غیرقابل اطمینان است. سیاه دانه می تواند باعث انقباض رحم شود .

کودکان: روغن سیاه دانه برای کودکان که به صورت کوتاه مدت و به مقدار کم استفاده شود، ایمن است .

اختلالات خونریزی : سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش می دهد. سیاه دانه ممکن است اختلالات خونریزی را شدیدتر کند.

دیابت: سیاه دانه ممکن است قند خون را در برخی افراد کاهش دهد. در صورت ابتلا به دیابت و استفاده از سیاه دانه ، علائم قندخون پایین (هیپوگلیسمی) را رعایت کنید و قند خون را با دقت کنترل کنید .

فشار خون پایین: سیاه دانه ممکن است فشار خون را کاهش دهد. از نظر تئوریک، مصرف سیاه دانه باعث می شود فشار خون در افرادی که فشار خون پایین دارند خیلی کم شود .

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=36232

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.