• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
اخبار امروز : 5
0
2

طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی + نکات

  • کد خبر : 43078
  • 24 آبان 1402 - 15:28
طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی + نکات
با طرز تهیه ته چین سیب زمینی آشنا خواهید شد. ته چین سیب زمینی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با برنج، سیب زمینی، ماست، تخم مرغ، زعفران و ادویه جات تهیه می شود. این غذا معمولاً به صورت مجلسی سرو می شود و می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل میل کنید.

طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی + نکات

روش های درست کردن ته چین سیب زمینی :

طرز تهیه ته چین سیب زمینی :

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،برای تهیه ی ته چین سیب زمینی روش های متفاوتی وجود دارد. ته چین سیب زمینی را می توانید با گوشت، گوشت چرخ کرده و با مرغ به صورت تکه ای و یا ریش شده و با سبزیجات تهیه کنید.

مواد لازم برای ته چین سیب زمینی :

 سینه مرغ  ۲ عدد
 سیب زمینی  ۲-۳ عدد
 ماست نصف پیمانه
 برنج ۳ پیمانه
 تخم مرغ  ۱ عدد
 روغن مایع ۳ قاشق غذا خوری
پیاز ۱ عدد
زعفران به مقدار لازم
پودر دارچین به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه و برگ بو به مقدار لازم

روش درست کردن ته چین سیب زمینی :

برای تهیه ته چین سیب زمینی ابتدا برنج را پاک کنید، بشویید و سپس خیس کنید. اگر می خواهید از گوشت تکه ای و یا مرغ استفاده کنید ابتدا آن ها را با پیاز و مقداری نمک و زردچوبه و برگ بو بپزید. بعد از پخت می توانید آن ها را ریش کنید و یا به صورت تکه ای نگه دارید.

سپس قابلمه ای مناسب را آب کنید و روی شعله ی گاز قرار بدهید. پس از جوش آمدن آب برنج را خالی کرده و آن را با مقدار مناسبی نمک به آن اضافه کنید. تا بجوشد و اطراف برنج نرم شود و وسط آن مقداری سفت باشد. اگر برنج زیاد بپزد ته چین شما چسبناک و برنج آن حالت خمیری پیدا می کند.

در حین پخت برنج، سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه ای یا طرح دار نازک خرد کنید. در ظرفی مناسب تخم مرغ را بشکنید و هم بزنید ماست را به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر داچین، روغن و زعفران آب کرده را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مطالب خواندنی:  فوت و فن‌های تهیه خیارشور خانگی

برنج را آبکش کنید. چند قاشق از مواد ته چین بردارید و سپس نیمی از برنج را به مواد ته چین اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید. داخل قابلمه ای نچسب مقداری روغن بریزید و روی شعله ی گاز قرار بدهید. کف آن را با سیب زمینی کاملا بپوشانید. سپس برنج زعفرانی را روی آن بریزید و با قاشق صاف کنید و به آرامی فشار بدهید.

مرغ و یا گوشت پخته شده را روی آن بریزید و سپس روی آن را با برنج ساده بپوشانید و کامل فشار بدهید. مقدار مواد (ماست و تخم مرغ) را که کنار گذاشته بودید را دور تا دور برنج و قابلمه بریزید که در قسمت دیواره ی برنج نیز طلایی و خوش رنگ شود. در پایان بعد از پخت و طلایی شدن آن را برگردانید. اگر ته چین شما پخت و زیر آن را خاموش کردید و درب قابلمه بسته بود ته چین شما نرم می شود.

اگر از تابه های رژیمی دو طرفه استفاده می کنید همه ی برنج را با ماست و تخم مرغ مخلو کنید و روی آن را به جای برنج سفید از برنج های ته چینی بریزید و فشار بدهید و در پایان روی آن را سیب زمینی بچینید. درب تابه را ببندید زمانی که یک طرف ته چین طلایی شد و برنج دم کشید آن را برگردانید و درب آن را باز بگذارید تا ته چین شما نرم نشود و بعد از سرخ شدن آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز خشک شود.

طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی

طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی

مطالب خواندنی:  آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟

طرز تهیه انواع ته چین سیب زمینی :

ته چین سیب زمینی با سیب زمینی رنده شده : ته چین سیب زمینی را می توانید از سیب زمینی رنده شده نیز استفاده کنید در این صورت سیب زمینی را پوست گرفته، شسته و با رنده ی درشت رنده کنید و بعد از اینکه کف قابلمه روغن ریختید سیب زمینی های رنده شده را به همراه مقداری زعفران پهن کنید و ادامه ی کار مانند دستور بالا است.

ته چین سیب زمینی با گوشت چرخ کرده : اگر می خواهید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید. آن را با پیاز تفت بدهید و سرخ کنید می توانید از رب گوجه استفاده کنید، می توانید استفاده نکنید. و سپس مانند دستور بالا به جای مرغ و یا گوشت از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

ته چین سیب زمینی با مرغ و قارچ : اگر می خواهید می توانید از مرغ و قارچ نیز استفاده کنید. در این صورت قارچ ها را ورقه ای خرد کنید و خیلی کم تفت بدهید تا حدی که آب نیندازند. و در مرحله ی تهیه ی ته چین روی مرغ ها بچینید.

ته چین سیب زمینی با سبزیجات : می توانید از انواع سبزیجات برای تهیه ته چین سیب زمینی استفاده کنید. مانند بادمجان، کدو، اسفناج، هویج، نخود فرنگی و … نیز استفاده کنید. می توانید از سبزیجات به همراه انواع گوشت استفاده کنید.

انوع ته چین سیب زمینی

انوع ته چین سیب زمینی

نکاتی برای تهیه ته چین سیب زمینی :

• برای اینکه ته چین خوشمزه تر شود، بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید.

• برای اینکه ته چین ته دیگ خوبی داشته باشد، بهتر است از قابلمه نچسب استفاده کنید.

مطالب خواندنی:  غذای تایلندی با مرغ و میگو

• اگر می خواهید ته چین شما مجلسی تر شود، می توانید از زرشک و خلال پسته برای تزئین آن استفاده کنید.

• برای خوش رنگ شدن سیب زمینی های ته چین مقداری زعفران روی روغن بریزید و سپس سیب زمینی ها را روی آن بچینید.

• می توانید فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنید.

• در صورتی که می خواهید تمام برنج را با مواد ته چین مخلوط کنید میزان آن را بیشتر کنید.

سرو ته چین سیب زمینی:

ته چین سیب زمینی را می توان به صورت گرم سرو کرد. برای سرو آن، می توانید آن را به صورت مربعی یا مستطیلی برش بزنید و همراه با سالاد، ماست یا ترشی نوش جان کنید.

سخن پایانی :

ته چین سیب زمینی یکی از انواع ته چین است. انواع دیگری از ته چین نیز وجود دارد که از مواد مختلفی تهیه می شوند. به عنوان مثال می توان به ته چین مرغ، ته چین گوشت، ته چین سبزیجات و ته چین قارچ اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=43078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.