• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

طرز تهیه کشک کدو، یک غذای خوشمزه و مقوی

  • کد خبر : 39227
  • 16 شهریور 1401 - 19:33
طرز تهیه کشک کدو، یک غذای خوشمزه و مقوی
کشک کدو یکی از غذاهای سنتی کرمان است که از ترکیب کدو سبز با کشک تهیه می‌شود و غذایی بسیار خوشمزه و مقوی است.

طرز تهیه کشک کدو، یک غذای خوشمزه و مقوی

غذا‌های محلی ریشه در سنت‌ها و آداب و رسوم مردم هر ناحیه‌ای دارند. کشور ما ایران به دلیل داشتن اقلیم‌ها و قومیت‌های گوناگون دارای فرهنگ‌ها و سنت‌های بسیاری است و همین مسئله در ایجاد تنوع غذایی نقش مهمی داشته است. شهر کرمان دارای غذا‌های سنتی لذیذ و پر طرفداری است که کشک کدو یا قلیه کدو یکی از غذا‌های محبوب و سنتی این شهر محسوب می‌شود.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از فرارو، این غذا به دلیل داشتن کشک و همچنین کدو سبز سرشار از پروتئین و مواد مغذی است. به طور کلی کشک در میان اهالی کرمان محبوبیت زیادی دارد و پایه ثابت بسیاری از غذا‌های سنتی شهر کرمان مانند بز قرمه، آبگوشت بادمجان و کشک، آش رشته کرمانی، کشک کله جوش، کشک و اسفناج و… است.

اگر به دنبال پخت یک غذای جدید و در عین حال سرشار از خاصیت برای خانواده هستید، پیشنهاد ما به شما کشک کدو خوشمزه است. در این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه کشک کدو را همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این غذا با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه کشک کدو

کدو سبز: ۴ عدد
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۳ حبه
گوجه فرنگی: ۳ عدد
کشک: ۴ قاشق غذاخوری
پودر گردو: ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به کدو سبز

کدو سبز یکی از سبزیجات پر کاربرد با ارزش غذایی بسیار بالاست که سرشاز از آنتی اکسیدان، منیزیم، مس، فسفر و منبع غنی ویتامین A و ویتامین C است. کدو سبز فیبر بالایی دارد و به همین دلیل برای کاهش وزن گزینه مناسبی است؛ همچنین مصرف کدو سبز برای حفظ سلامت قلب، سلامت چشم‌ها، کنترل دیابت، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد غده تیروئید، بهبود پروستات، بهبود عملکرد مغز و حافظه، کمک به آبرسانی برای پوست و… مفید است. کدو سبز را می‌توانید به صورت بخارپز، آب پز، کبابی و یا سرخ کرده مصرف کنید. هنگام خرید کدو سبز توجه داشته باشید که حتما سفت و دارای پوستی شفاف باشد و از خریدن کدوی شل و با پوست کدر و جمع شده اجتناب کنید.

نکات مربوط به کشک

کشک کالری بالایی دارد. اگر اضافه وزن دارید، در مصرف آن احتیاط کنید. از طرف دیگر کشک‌ها درصدی نمک دارند؛ بنابراین در غذا‌هایی که از کشک استفاده می‌کنید، حتماً نمک را بعد از اضافه کردن کشک و چشیدن غذا اضافه کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که کشک خیلی زود فاسد می‌شود و مسمومیت ناشی از آن هم بسیار شدید است. حتماً از کشک‌های بسته‌بندی شده و پاستوریزه استفاده کنید. البته کشک‌های محلی بسیار خوشمزه‌تر هستند. اگر می‌خواهید از کشک محلی استفاده کنید، حتماً از جای مطمئن تهیه کنید. کشک با اینکه بسیار مغذی است؛ اما نفاخ و دیرهضم است. اگر جزء افرادی هستید که مشکلات گوارشی دارید، در مصرف آن احتیاط کنید. البته استفاده از نعناع خشک به همراه کشک به هضم آن کمک می‌کند.

نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد.

مطالب خواندنی:  این‌بار به‌جای ماهی ساده، شکم‌پر را امتحان کنید

این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

طرز تهیه کشک کدو

طرز تهیه کشک کدو، یک غذای خوشمزه و مقوی

۱ ـ ابتدا پیاز را پوست بگیرید؛ سپس به صورت نگینی خرد کنید و داخل ماهی تابه بریزید. ماهی تابه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید و کمی روغن به آن اضاف کنید تا پیاز تفت بخورد و سبک شود.
۲ ـ سیر را رنده کنید و همراه با زردچوبه به پیاز اضافه کنید و سی ثانیه تفت بدهید؛ سپس کدو سبز‌ها را که از قبل شسته و خرد کرده‌اید، به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید و بگذارید حدود پنج دقیقه تفت بخورد تا نرم شود.
۳ ـ در مرحله بعد گوجه فرنگی پوره شده را همراه با نمک و فلفل سیاه به مواد داخل ماهی تابه اضافه کنید و هم بزنید؛ سپس یک لیوان آب جوش داخل ماهی تابه بریزید و درب ماهی تابه را بگذارید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدود چهل دقیقه زمان بدهید تا کدو کاملا بپزد و مواد روغن بیاندازد.
۴ ـ در این مرحله درب ماهی تابه را بردارید و مواد پخته شده را با گوشت‌کوب کاملا له کنید؛ سپس کشک و پودر گردو را اضافه کنید و هم بزنید. بیست دقیقه زمان بدهید تا کشک بجوشد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. کشک کدو خوشمزه و مقوی شما در این مرحله آماده است که می‌توانید داخل ظرف سرو بکشید و روی آن را با نعناع داغ، پیاز داغ، سیرداغ و پودر گردو تزیین کنید، نوش جان.
لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39227

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.