• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
7

فرش کلاسیک چیست و انواع آن کدامند؟

  • کد خبر : 29404
  • 01 مرداد 1400 - 18:34
فرش کلاسیک چیست و انواع آن کدامند؟
فرش یکی از اصلی ترین وسایل در دکوراسیون منزل ما به حساب می آید. داشتن آگاهی در مورد انواع فرش و ویژگی های آن کمک می کند تا مناسب ترین فرش را برای دکوراسیون انتخاب کنیم. به طور حتم انتخاب و خرید درست انواع فرش مانند فرش کلاسیک، باعث زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون می شود. در این مقاله در مورد فرش کلاسیک صحبت خواهیم کرد.

همه چیز درباره فرش کلاسیک 

فرش کلاسیک چیست؟

کلاسیک (Classic) کلمه ای است برازنده و ارائه شده برای فرش های قدیمی که به تازگی نام کلاسیک را به خود گرفته اند. در ادبیات فارسی به معنی درجه یک ، عالی و مرغوب گفته شده است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،در زمینه فرش و قالی استفاده از واژه کلاسیک برای نشان دادن فرق طرح و نگاره استفاده میشود. منظور از واژه فرش کلاسیک محصولاتی با طرح ها و نگاره های سنتی و قدیمی تر هستند که خصوصیت این طرح و نقشه ها سنتی بودن آنها و در عین حال داشتن رنگ هایی ملایم و آرامش بخش بوده که برای دکوراسیون های رسمی ،شیک و کلاسیک استفاده می شوند.

https://dl.greenbeautymag.com/2021/07/classic-carpet-types-2.jpg

فرش کلاسیک چیست

انواع فرش کلاسیک

فرش کلاسیک ایرانی به دو گروه فرش کلاسیک دستباف و فرش کلاسیک ماشینی تقسیم می شود. این دو گروه از فرش های ایرانی از نظر ظاهری و طرح و نقش شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. ولی از نظر بافت خصوصیت های گوناگونی دارند. یکی از مهم ترین فرق فرش دستباف کلاسیک با ماشینی، قیمت خیلی زیاد است. از دیگر خصوصیت های فرش ماشینی کلاسیک کیفیت خیلی زیاد است.  فرش های ماشینی با وجود قیمت ارزان تر از نظر ظاهری با بهترین فرش های دستباف برابری می کنند.

در طرف دیگر فرش های دستباف ایرانی کلاسیک هم با وجود قیمت گران تری که دارند همیشه طرفداران خود را داشته اند. فرش های دستباف با طرح هایی هنرمندانه بافته می شود که نشانی از فرهنگ و هنر ایرانی بوده است. یکی از خصوصیت های مهم فرش های دستباف، داشتن الیاف و رنگ هایی طبیعی است. این خصوصیت باعث شده ظاهر قالی ایرانی بسیار چشم نواز و آرامش بخش باشد. همینطور الیاف طبیعی مقاومت فوق العاده ای داشته و حساسیت زا هم نمی باشند.

مطالب خواندنی:  فرش ابریشم چیست و انواع آن و ویژگی های آن کدامند؟

فرش کلاسیک یعنی فرشی که شامل نقشهای اصیل قالی‌های ایرانی‌ است اغلب از نظر طرح در یکی از گروه های زیر جای می‌گیرد:

طرح‌های شاه‌عباسی

گل‌های شاه‌عباسی شهرت زیادی میان ایرانیان دارند و نه‌ فقط در طراحی نقش های فرش که در طراحی خیلی از اشیاء دیگر به‌کار می رود.

طرح‌های بناهای قدیمی

برخی از نقش ها در انواع فرش کلاسیک برگرفته از آثار باستانی و بناهای قدیمی به‌ خصوص بناهای مذهبی و مساجد هستند. این طرح‌ها امروزه بیشتر در اماکن خاص مذهبی استفاده می‌شوند.

طرح‌های اسلیمی

طرح‌های اسلیمی از زیباترین طرح‌هایی هستند که در فرش‌های کلاسیک به‌کار می‌روند. نقش های اسلیمی عناصر موجود در طبیعت مانند گل‌ها و درختان را با زیبایی‌ای بی‌پایان و پرپیچ‌وخم به خانه های ایرانیان می‌روند.

طرح‌های بته‌جقه

طرح‌های بته‌جقه نیز برای خیلی از ایرانیان شناخته شده‌اند، به‌ خصوص که گذشته از نقوش قالی، در طراحی ترمه و حتی ظروف نیز استفاده می‌شوند. بته‌جقه در فرش کلاسیک گاه با اندازه‌ای بزرگ در مرکز فرش و گاه به‌صورت تکرارشونده در همه حاشیه‌ی آن قرار می‌گیرد و درهرصورت زیبایی اصیل و چشم‌نوازی به آن می‌بخشد

طرح‌های افشان

طرح‌های افشان از پرطرف‌دارترین طرح‌های فرش کلاسیک درحال‌حاضر هستند. این طرح‌ها به‌ دلیل فرق بارز در لچک‌ترنج با دیگر نقش ها، نبود رعایت تقارن و فاصله‌گرفتن از طرح‌های پیوسته‌ی دیگر، امروزی تر هستند و با دکوراسیون امروزی خانه ها هم‌خوانی بیشتری دارند.

طرح‌های ماهی درهم

طرح ماهی درهم نیز از طرح‌های تقریبا پرطرف‌دار است. این طرح بیشتر در فرش‌های بافته‌شده در شرق کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته، ولی زیبایی و سادگی آن سبب شدند انواع گوناگون آن در بافت فرش‌های ماشینی نیز رایج شوند.

مطالب خواندنی:  آشنایی با فرش های دوران هخامنشی؛ قدیمی ترین فرش های دستباف جهان

طرح خشتی

طرح خشتی نیز از آن دسته طرح‌های سنتی‌ای‌ست که ظاهری تقریبا مدرن‌تر دارند، تا جایی که گاه حتی فرش‌هایی با طرح خشتی با فرش‌های مدرن اشتباه گرفته می‌شوند. فرش‌های طرح خشتی یا قابی لچک‌ترنج، به‌سبک فرش‌های سنتی‌تر، ندارند و در آن‌ها بیشتر از شکل های هندسی استفاده شده تا خطوط منحنی.

نقش های فرش‌های کلاسیک تنوع خیلی زیادی نسبت به آن‌چه به آن‌ها اشاره کردیم دارند. موارد بالا فقط بیشتر از دیگر طرح‌های سنتی در حال‌حاضر کاربرد و طرفدار دارند. طرح‌های محرابی، درختی، واگیره‌ای، اقتباسی و طرح‌های تلفیقی از دیگر نقشها پرکاربرد در فرش کلاسیک هستند.

در چه دکوراسیونی از فرش کلاسیک استفاده کنیم؟

به طور کلی بهتر است اگر به محیطی با سبک کلاسیک علاقه دارید به سراغ خرید فرش سنتی بروید. چرا که فرش کلاسیک انتخاب مناسبی برای دکوراسیون‌های رسمی و شیک است.

البته رنگ‌های ملایم و طرح‌های مدرن‌تر این نوع فرش را می‌توان در دکوراسیون‌های مدرن هم به کار گرفت. با این حال موقع خرید فرش برای دکوراسیون خود حتماً باید به یک نکته مهم دقت کنید. بنابراین فرش خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که نوع رنگ‌ها و المان‌های به کار گرفته شده در دکوراسیون، در تضاد با ماهیت آن نباشد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=29404

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.