• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
2

متا سریع ترین ابررایانه هوش مصنوعی دنیا را راه‌اندازی می کند

  • کد خبر : 32983
  • 05 بهمن 1400 - 20:04
متا سریع ترین ابررایانه هوش مصنوعی دنیا را راه‌اندازی می کند
متا (فیس بوک) اعلام کرده است که اولین مرحله از ابررایانه هوش مصنوعی خود را تکمیل کرده است. این ابررایانه قرار است تا آخر امسال به‌طور کامل راه‌اندازی شود

متا سریع ترین ابررایانه هوش مصنوعی دنیا را راه‌اندازی می کند

متا (فیس بوک) اعلام کرده است که اولین مرحله از ابررایانه هوش مصنوعی خود را تکمیل کرده است. این ابررایانه قرار است تا آخر امسال به‌طور کامل راه‌اندازی شود و متا گفته است که این دستگاه تبدیل به سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی دنیا با پردازش نزدیک به ۵ اگزافلاپ داده خواهد شد. در حال حاضر، ابررایانه Aurora در آمریکا قادر به پردازش ۲ اگزافلاپ داده است و همچنین ابررایانه El Capitan نیز قرار است با همین سرعت پردازش به‌زودی راه‌اندازی بشود.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از تکفارس،این ابررایانه که AI Research SuperCluster (به‌اختصار RSC) نام دارد به محققین کمک خواهد کرد تا مدل‌های هوش مصنوعی خود را با دقت بیشتری توسعه بدهند و از طزیق این مدل‌ها بتواند ابزاری بهتری برای فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده بسازند. متا کفته است که این ابرایانه بخشی از پروژه مجازی متاورس است که در آنجا اپلیکیشن‌ها و محصولات هوش مصنوعی اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت.

ابررایانه RSC کاربردهای دیگری نیز خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به سیستم‌های کاملا جدید هوش مصنوعی اشاره کرد. این سیستم‌ها به‌طور مثال می‌توانند در ترجمه آنی صدا برای گروه بزرگی از افراد که هر کدام تز آن‌ها به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند کاربرد داشته باشند.

ابررایانه RSC مجهز به ۶۰۸۰ هسته پردازشی انویدیا DGX A100 است و در مقایسه با مدل قبلی‌اش حدود ۲۰ برابر سریع‌‌تر و همچنین دو برابر سریع‌تر از سیستم Collective Communication Library انویدیا است.

البته متا گفته است که برای اطمینان از امنیت داده‌های این ابررایانه تدابیری نیز اندیشیده است و این دستگاه به جای داده‌های همیشه در دسترس از داده‌های لحظه‌ای استفاده خواهد کرد و به این ترتیب امنیت داده‌ها حفظ خواهد شد.

مطالب خواندنی:  دسترسی محققان به اطلاعات کاربران شبکه های اجتماعی آزاد می شود

متا قصد دارد تعداد هسته‌های پردازشی این ابررایانه را تا آخر امسال به ۱۶۰۰۰ عدد برساند و اگر چنین اتفاقی بیفتد برای اولین بار در دنیا شاهد سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی خواهیم بود. متا از سال ۲۰۲۰ در حال کار روی این دستگاه است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که این پروژه درنهایت به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.

منبع: Engadget

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=32983

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.