• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

مردمک چشم ابتلا به اوتیسم را نشان می‌دهد

  • کد خبر : 39086
  • 04 شهریور 1401 - 18:00
مردمک چشم ابتلا به اوتیسم را نشان می‌دهد
پاسخ نور مردمک به عنوان نشانگر زیستی برای تشخیص اوتیسم پیشنهاد شده است.

مردمک چشم ابتلا به اوتیسم را نشان می‌دهد

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز، تحقیقات جدید به پاسخ آسان چشم به نور به عنوان یک روش بالقوه مفید برای تشخیص اوتیسم در کودکان بسیار خردسال اشاره می‌کند. آزمایشات بیشتر در حال حاضر در گروه بزرگی از کودکان در حال انجام است و یک دستگاه ساده برای غربالگری پاسخ‌های مردمک ساخته شده است.

محقق جورجینا لینچ، نویسنده اول مطالعه جدید گفت: ما می‌دانیم که وقتی در سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی مداخله می‌کنیم، تأثیر طولانی مدتی بر نتایج آن‌ها دارد.در واقع مداخله درمانی در این بازه سنی بحرانی می‌تواند باعث یادگیری کلامی و یا غیرکلامی ماندن کودک باشد.

در حال حاضر محققان زیادی در جستجوی راه‌های موثر برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم (ASD) در کودکان خردسال هستند.از آزمایش‌های خون و ادرار گرفته تا تصویربرداری از مغز، نشانگرهای زیستی زیادی پیشنهاد شده‌اند، اما تعداد کمی از آن‌ها تاکنون به استفاده بالینی رسیده‌اند.

مطالعات دیگر بر روی روش‌های کمتر تهاجمی برای تشخیص ASD متمرکز شده‌اند، و بسیاری از محققان به دنبال نشانگرهای زیستی به راحتی اندازه‌گیری شده‌اند که نشانگر مشکلات عصبی هستند.

باز هم، هیچ یک از این دستگاه‌های ردیابی چشم آینده‌نگر هنوز به استفاده بالینی نرسیده‌اند، اما نوید قابل توجهی برای ASD وجود دارد که به راحتی از این طریق تشخیص داده می‌شود.

این تحقیق جدید به رفتاری در چشم به نام رفلکس نور مردمک نگاه می‌کند. این رفلکس ساده‌ای است که مردمک چشم ما در پاسخ به سطوح نور اطراف ایجاد می‌کند.

در گذشته، رفلکس نور مردمک برای ارزیابی صدمات جدی مغزی استفاده شده است.در سال ۲۰۱۸، تیمی از دانشگاه واشنگتن یک برنامه تلفن هوشمند را ارائه کردند که برای غربالگری ضربه مغزی با استفاده از این نشانگر زیستی خاص طراحی شده بود.

مطالب خواندنی:  آیا غذا پختن با سیب‌زمینی‌های جوانه زده خطری ندارد؟

تحقیقات لینچ در رابطه با ASD ناشی از کار بالینی او بود. او متوجه شد که بچه‌های مبتلا به ASD وقتی در معرض نور شدید قرار می‌گیرند، مردمک‌های گشاد شده را نشان می‌دهند، و فکر کرد که آیا این می‌تواند راهی مفید برای شناسایی این بیماری باشد.

لینچ توضیح داد: این سیستم در مغز توسط اعصاب جمجمه‌ای که ریشه در ساقه مغز دارند تعدیل می‌شود و اعصاب جمجمه‌ای مجاور بر توانایی شما برای به دست آوردن گفتار و زبان تأثیر می‌گذارند.

رفلکس نور مردمک یکپارچگی آن سیستم را آزمایش می‌کند، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که این اقدام بسیار ساده و غیرتهاجمی را برای تعیین اینکه آیا تفاوت‌هایی بین رشد معمولی و اوتیسم وجود دارد یا نه، امتحان کنیم.

تحقیقات اولیه توسط لینچ نشان داد که رفلکس نور مردمک می‌تواند ASD را شناسایی کند، اما این مطالعه اخیر کارآمدی یک دستگاه مردمک‌سنج تک چشمی دستی را نشان می‌دهد. این مطالعه کوچک بود و فقط ۳۶ کودک مبتلا به ASD، بین ۶ تا ۱۷ سال، را با یک گروه کنترل ۲۴ نفری مقایسه کرد، اما نتایج امیدوارکننده است.

گام بعدی برای لینچ و همکارانش آزمایش این دستگاه در گروه بزرگی از کودکان دو تا چهار ساله است.این آزمایش، در حال انجام است و نتایج امیدوار کننده است که در آینده نزدیک معیارهای رفلکس نور مردمک را برای یک دستگاه تشخیص دستی ایجاد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان،سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه ایالتی واشنگتن

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.