• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
1

پایان بی‌خوابی با ویرایش ژن

  • کد خبر : 36031
  • 24 اردیبهشت 1401 - 16:51
پایان بی‌خوابی با ویرایش ژن
در فیلم «تسخیر شده» محصول سال ۱۹۹۹ که اقتباسی از کتاب «خانه جن زده» اثر «شرلی جکسون» است، گروهی از داوطلبان به عمارت متروکه ای می رسند که آماده شرکت در یک مطالعه بی خوابی می شوند.

پایان بی‌خوابی با ویرایش ژن

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،چیزی که آنها نمی دانند این است که دکتری که آنها را دعوت کرده است در واقع در حال مطالعه واکنش این افراد به ترس است. در حالی که وقایع فیلم تایید می‌کنند که خانه در واقع خالی از سکنه است، اما جای تعجب نیست که گروهی از افراد کم خواب ممکن است پس از مدتی شروع به تجربه اتفاقات عجیب کنند.

خواب ترمیمی بخش مهمی از سلامت ذهنی و جسمی است.دکتر «رادیکا بشیر»، دانشیار دپارتمان روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، و همکارانش، در یک مطالعه گیرنده های GABA را در مغز مورد مطالعه قرار دادند تا متوجه شوند که این گیرنده ها چگونه تولید امواج دلتا را که برای خواب خوب شبانه ضروری است، تنظیم می کنند.

یافته های آنها در مجله Nature Communications منتشر شد.امواج دلتا نشانه خواب عمیق هستند و برای چند عملکرد مهم هستند. به عنوان مثال، پیشرفت آلزایمر می تواند تحت تأثیر کمبود امواج دلتا در خواب باشد. بشیر  می گوید: اگر خواب فاقد این امواج دلتا باشد، عملکرد، یادگیری و حافظه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

در حالی که گیرنده های GABA در سراسر مغز وجود دارد، اما محققان زیر واحد خاصی را در مغز شناسایی کردند که به شدت بر تولید امواج دلتا و کیفیت خواب تأثیر می گذارد.  در این ناحیه از مغز، هنگامی که انتقال دهنده های عصبی به گیرنده ها متصل می شوند، فعالیت نورون ها کاهش می یابد. وقتی این اتفاق می‌افتد، امواج دلتا نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه خواب کم کیفیت‌تر می‌شود.

مطالب خواندنی:  ۱۰ نکته برای خواباندن کودکان

این تیم با استفاده از روش های ویرایش ژن CRISPR Cas۹، این زیرواحد گیرنده ها را مختل کردند و اثرات آن را بر کیفیت خواب در موش اندازه گیری کردند.

پایان بی‌خوابی با ویرایش ژن

پس از قطع شدن گیرنده های زیر واحد هدف، محققان افزایش تولید موج دلتا را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد اندازه گیری کردند. نکته مهم این است که آنها هیچ گونه عارضه جانبی منفی را از نظر فیزیولوژی یا رفتار عمومی مشاهده نکردند.

بعید است که این نوع ویرایش ژنی در نهایت در بیماران انسانی اتفاق بیفتد، اما به محققان نقشه راهی برای شناسایی اهداف مولکولی موجود و کمک به توسعه درمان‌های جدیدی می دهد که مکانیسم‌های مشابه را در مغز هدف قرار می‌دهند.

بشیر گفت: نتایج این مطالعه راهی را برای شروع نشان می دهد. اکنون باید یک عامل دارویی پیدا کنیم که بتواند این زیرواحد گیرنده را هدف قرار دهد و همان کاری را انجام دهد که در واقع حذف این زیر واحد انجام می دهد. به عبارت دیگر، عمل گیرنده را مسدود کند. اگر نتایج مشابهی را مشاهده کنیم، می‌توان آن را بیشتر آزمایش کنیم و در نهایت وارد آزمایش‌های بالینی شد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=36031

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.