• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

چشمه گرند پریسماتیک؛ عجیب ترین چشمه جهان

  • کد خبر : 31253
  • 28 آبان 1400 - 17:24
چشمه گرند پریسماتیک؛ عجیب ترین چشمه جهان
عجیب ترین چشمه ی آب گرم در جهان، چشمه گرند پریسماتیک می باشد. این چشمه در طی گدازه های آتشفشانی در یلواستون در منطقه ی کوهستانی وایومینگ واقع در ایالات متحده ی آمریکا به وجود آمده است. در چشمه گرند پریسماتیک باکتری هایی علاقه مند به گرما وجود دارند که تحت تأثیر گرادیان دمای رواناب و نسبت کلروفیل به کاراتنوئید تغییر رنگ پیدا می کنند.

چشمه گرند پریسماتیک؛ عجیب ترین چشمه جهان

چشمه آبگرم گرند پریسماتیک بزرگترین چشمه آبگرم کشور آمریکا

چشمه گرند پریسماتیک در آمریکای جنوبی

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،عنوان سومین چشمه ی آبگرم بزرگ در جهان به گرند پریسماتیک اختصاص دارد. این چشمه در آمریکای جنوبی واقع در پارک ملی یلواستون قرار دارد.

اهالی گرند لوپ آمریکا چشمه گرند پریسماتیک را با عناوین مختلفی اعم از چشمه منشوری و یلو استون می شناسند.

چشمه گرند پریسماتیک نوعی چشمه ی رنگین کمانی است که در لیست عجایب جهان قرار دارد. این چشمه بخش گسترده ای از کره ی زمین را به خود اختصاص داده است. تحقیقات ها حاکی از آن دارند که مساحت چشمه گرند پریسماتیک از یک زمین فوتبال نیز پهناور تر است.

شایان توجه است چشمه گرند پریسماتیک به وسیله ی جنگل های کوهستانی احاطه شده است. قطر چشمه نیز بالغ بر ۹۰ متر تخمین زده شده است.

چشمه گرند پریسماتیک؛ عجیب ترین چشمه جهان

چشمه گرند پریسماتیک در آمریکای جنوبی قرار دارد

فرش های جلبکی در چشمه گرند پریسماتیک

اصطلاح فرش های جلبکی های باکتری های موجود در چشمه گرند پریسماتیک به کار برده می شود. فرش های جلبکی منبع مواد معدنی هستند که سبب جلوه دهی جذاب در منطقه ی یلواستون می شوند.

در داخل چشمه باکتری های مختلفی ساکن هستند که در فصول مختلف سال سبب تغییر رنگ آب می شوند. آب چشمه گرند پریسماتیک در فصل تابستان، به رنگ های متعددی نظیر زرد، نارنجی، قرمز و قهوه ای مبدل می گردد. سپس در فصل تابستان به رنگ های سبز و آبی نمایان می شود.

مطالب خواندنی:  هرآنچه باید در مورد کشور ژاپن بدانید

دمای آب در چشمه گرند پریسماتیک حدود ۷۱ درجه سانتی گراد است. در طی فعالیت های باکتری های علاقه مند به گرما، حلقه های حبابی رنگارنگ به وجود می آید. این حلقه ها بر روی آب سبب تغییر دما می شوند. باکتری ها به صورت طبیعی با دما و PH اسیدی محیط تطابق پیدا می کنند. میزان رنگ در باکتری های چشمه تحت تأثیر گرادیان دمای رواناب و نسبت کلروفیل به کاراتنوئید قرار دارد.

در قسمت مرکزی چشمه، حباب های باکتری رنگ آبی وجود دارند و دمایی در حیطه ی ۸۷ درجه سانتی گراد را به وجود آورده اند. خارجی ترین لایه ی آب در رنگ قهوه ای است که از دمای ۵۵ درجه سانتی گراد برخوردار می باشد.

مناسب ترین زمان برای بازدید از چشمه گرند پریسماتیک

از آنجایی که چشمه گرند پریسماتیک در منطقه ی کوهستانی وایومینگ واقع است، مناسب ترین زمان برای بازدید فصل های بهار و تابستان می باشد. در فصل بهار، دمای هوا در طول روز بین ۰ الی ۱۵ درجه ی سلسیوس در تغییر است. با غروب آفتاب، دمای هوا به سمت نقطه انجماد آب سیر نزولی پیدا می کند و با افت ناگهانی دما بین -۵ الی -۱۰ درجه سلسیوس قرار می گیرد.

تابستان در ایالت متحده از اواسط ماه ژوئن آغاز می گردد و تا اوایل سپتامبر امتداد می یابد. میانگین دمای هوا در روز های تابستان در منطقه ی وایومینگ بین ۲۵ الی ۲۰ درجه ی سلسیوس قرار دارد.

بدین جهت مناسب ترین زمان برای بازدید از چشمه گرند پریسماتیک، فصل های بهار و تابستان است. این فصول برای افرادی که خواستار در امان ماندن از گزند سرما هستند، مناسب به شمار می رود.

مطالب خواندنی:  آرامگاه همایون، از معروفترین بناهای تاریخی هند (+تصاویر)

دو مورد از مکان های گردشگری واقع در نزدیکی چشمه گرند پریسماتیک

پارک ملی یلواستون

نخستین پارک ملی ایالات متحده ی آمریکا، یلواستون می باشد. این پارک به موجب برخورداری از ویژگی های انرژی گرمایی و حیات وحش شهرت گسترده ای در سطح جهان پیدا کرده است.

پارک ملی یلواستون در تاریخ ۱ مارس ۱۸۷۲ به عنوان اولین پارک ملی جهان به وسیله ی کنگره ی ایالات متحده آمریکا در ایالت وایومینگ بنا شد.

بخش وسیعی از پارک ملی یلواستون را جنگل های کوهستانی و اکوسیستم های متنوع تشکیل می دهند.

یکی از مشخصه های اصلی منطقه ی یلواستون ، گدازه های آتشفشانی است. این گدازه های آتشفشانی سبب به وجود آمدن چشمه های جوشان آب و آب فشان های مختلفی در منطقه شده اند.

الد فیتفول

الد فیتفول نوعی آب فشان در پارک ملی یلواستون واقع در ایالات متحده ی آمریکا می باشد. این آب فشان در سال ۱۸۷۰ میلادی در طی سفر اکتشافی لنگفرود- دوئین و واشبرن کشف شده است.

آب فشان الد فیتفول یک پدیده ی زمین گرمایی به شمار می رود که ۴۴ الی ۱۲۵ دقیقه فوران می کند. بدین جهت به طور میانگین، آب فشان الد فیتفول به صورت روزانه، ۲۰ مرتبه فوران می کند.

آب فشان الد فیتفول در برخی موارد بالغ بر ۴۲ متر از سطح زمین فاصله می گیرد. روند فوران آب در این آب فشان در طی زلزله ی مخرب ۱۹۵۹ میلادی از ۲۱ مرتبه به ۲۰ مرتبه با ارتفاع کمتر کاهش پیدا کرد.

مدت زمان فوران الد فیتفول حدود ۱/۵ الی ۵ دقیقه است. در مواقعی که به مدت ۱/۵ دقیقه به طول می انجامد، ۳۷۰۰ گالن آب را به بخش های اطراف پراکنده می سازد. سپس در مواردی که به مدت ۵ دقیقه فوران می کند، با دمای ۹۶ درجه سانتی گراد آبی به حجم ۸۴۰۰ گالن را خارج از زمین هدایت می کند.

مطالب خواندنی:  کوه پدری یا پردیس کجاست؟ شایعات و واقعیات کوه پدری

مسیر دسترسی به چشمه گرند پریسماتیک

آمریکای جنوبی- پارک ملی یلواستون در وایومینگ آمریکا- جاده گرند لوپ- چشمه گرند پریسماتیک

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم چشمه گرند پریسماتیک، عجیب ترین چشمه در سطح جهان به شمار می رود که دارای آب گرم با رنگ های مختلف است. در این چشمه باکتری هایی گرما دوست وجود دارند. در طی فعالیت های باکتری ها، حلقه هایی رنگی در سطح چشمه به وجود می آیند که در فصول مختلف سال، تغییر رنگ پیدا می کنند.

دمای آب چشمه گرند پریسماتیک در حالت طبیعی معادل ۷۱ درجه سانتی گراد است. در فصل تابستان، در طی تطبیق باکتری ها با دما و PH اسیدی محیط رنگ چشمه به رنگ هایی گرم نظیر قرمز، زرد، نارنجی تغییر پیدا می کند. سپس در فصل زمستان با تغییر دما به رنگ آبی یا سبز مبدل می گردد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31253

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.