• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
7

چهل‌ پله های تاریخی ایران

  • کد خبر : 37423
  • 04 تیر 1401 - 16:58
چهل‌ پله های تاریخی ایران
چهل‌پله‌های تاریخی در استان های گوناگون ایران قرار دارند

چهل‌ پله های تاریخی ایران

چهل‌پله‌های تاریخی در استان های گوناگون ایران

غار چهل‌پله خضرلو

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،غار چهل پله خضرلو از آثار به جای مانده از دوره حکومت باستانی اورارتوری است. این غار که دهانه‌ای به قطر حدود ۴ متر دارد در دامنه تپه باستانی منتهی الیه غربی روستای خضرلو در دهستان قره قویون جنوبی قرار گرفته است. دهستان قره قویون جنوبی یکی از دهستان‌های قسمت قره قویون شهرستان شوط در استان آذربایجان غربی است.

در گذشته تعداد پله‌های غار چهل پله خضرلو بیشتر بوده است، ولی با گذشت زمان، فرسایش زمین و همین طور ریزش کناره‌های غار، قسمتی از این پله‌ها مخفی شدند البته این اواخر حفاری‌های غیر مجاز انجام گرفته، بعضی از این پله‌ها پدیدار شده‌ و هم‌اکنون ۳۰ پله غار وجود دارد. غار چهل پله خضرلو در گذشته سرداب بوده است.

چهل‌ پله های تاریخی ایران

غار چهل‌پله خضرلو

غار چهل‌پله استان فارس

بیشتر گردشگرانی که به استان فارس سفر می‌کنند، نام شهرستان پاسارگاد را شنیده‌اند، ولی شاید کمتر فردی بداند که غار چهل‌پله که در دوره ساسانیان ساخته شده است در شهرستان پاسارگاد قرار گرفته است.

غار چهل‌پله در قسمت مرکزی، دهستان کمین، ۱ کیلومتری شرق روستای ابوالمهدی قرار گرفته است. این غار در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ ثبت ملی شده است.

چهل‌ پله های تاریخی ایران

غار چهل‌پله استان فارس

کوه‌سنگی چهل‌پله

چنانچه مسیرتان به استان زنجان و روستای گلابر افتاد، سراغ کوه چهل‌پله را بگیرید. این کوه کوچک در کنار روستا قرار گرفته و توسط خانه‌ها احاطه شده است. در بالای این کوه سنگی حوضچه‌ای کنده‌کاری شده که به گفته ریش‌سفیدان در قدیم برای ذخیره آب از آن استفاده شده است.

مطالب خواندنی:  اصلا شب از این مکان ها دیدن نکنید/مکانهای ترسناک ایران و جهان (2)

چهل‌ پله های تاریخی ایران

کوه‌سنگی چهل‌پله

آب‌انبار چهل پله

آب‌انبار چهل‌پله (خامنه) در خامنه استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این آب‌انبار که در محله میرپنج و در نزدیکی مسجد تاریخی حسین‌خان میرپنجه قرار گرفته، به گفته اهالی شهر خامنه در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است.

آب‌انبار چهل‌پله برعکس انواع کویری‌، منبعی برای نگهداری آب ندارد، چون به علت فراوانی بارش برف و باران در خامنه، آب مورد استفاده مردم همیشه در قنات‌ها وجود داشته است.

چهل‌ پله های تاریخی ایران

آب‌انبار چهل پله
لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=37423

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.