• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

کشف فرایند تغییر ژنتیکی سلول‌های کبد توسط ویروس هپاتیت

  • کد خبر : 31492
  • 07 آذر 1400 - 16:24
کشف فرایند تغییر ژنتیکی سلول‌های کبد توسط ویروس هپاتیت
محققان نحوه حمایت ویروس هپاتیت بی از رشد و بقای سرطان کبد را شناسایی کردند و دریافتند ویروس هپاتیت بی فرایند تغییر ژنتیکی سلول‌های کبد را تا ۲۰ سال قبل از تشخیص سرطان، آغاز می‌کند.

کشف فرایند تغییر ژنتیکی سلول‌های کبد توسط ویروس هپاتیت

 محققان موسسه فرانسیس کریک واقع در انگلیس با همکاری محققان دانشگاه سانتیاگو در اسپانیا، در این تحقیقات با استفاده از جدیدترین روش‌های توالی‌یابی ژنتیکی، ۲۶۹ مورد ابتلا به تومورهای سرطانی هپاتوسلولار را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند ویروس هپاتیت بی فرایند تغییر ژنتیکی سلول‌های کبد را تا ۲۰ سال قبل از تشخیص سرطان، آغاز می‌کند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،در بخشی از این تحقیقات مشخص شد از بین ۱۴۸ نمونه مورد بررسی، دی ان ای ویروس هپاتیت ب با دی ان ای ۵۱ نمونه از سلول‌های سرطانی یکپارچه شده است. در ۲۳ مورد از این نمونه‌ها شدت یکپارچگی دی ان ای به میزانی بود که موجب تغییرات وسیع در دی ان ای سلول‌های آلوده به ویروس شد. به اعتقاد محققان این وضعیت نشان می‌دهد ویروس هپاتیت ب نقش قابل توجهی در پیشرفت سرطان کبد دارد.

محققان با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری توانستند زمان ورود مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت بی به سلول‌های کبد را تخمین بزنند و پس از بررسی نمونه‌های مختلف مشخص شد این اتفاق ممکن است سال‌ها قبل از تشخیص سرطان کبد رخ دهد. در یک مورد معلوم شد مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت بی ۲۱ سال قبل از تشخیص سرطان وارد سلول‌های کبد شخص شده است.

به گفته محققان برای شناسایی دقیق‌تر رابطه بین سرطان کبد و هپاتیت ب انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

به التهاب کبد، هپاتیت گفته می‌شود. التهاب کبد می‌تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت‌های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری‌های خود ایمنی نیز از دلایل بروز هپاتیت محسوب می‌شوند.

مطالب خواندنی:  از خواص روغن هسته انبه چه می دانید ؟

تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می‌شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت هپاتیت‌های نوع B و C با ۳۲۵ میلیون مورد ابتلا،‌ عامل مرگ ۱.۴ میلیون نفر در سراسر جهان در سال است. دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده است. این بیماری می‌تواند با علایمی مانند یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.

گزارش این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ساینس،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31492

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.