• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
2

کنترل دیابت با کمک یک الگوریتم هوش مصنوعی

  • کد خبر : 19620
  • 25 خرداد 1399 - 21:52
کنترل دیابت با کمک یک الگوریتم هوش مصنوعی

پژوهشگران آمریکایی، یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در کنترل سطح گلوکز خون کمک کند.  پژوهشگران و پزشکان “دانشگاه بهداشت و علوم اورگن”(OHSU) با استفاده از هوش مصنوعی و نظارت خودکار، روشی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در […]

پژوهشگران آمریکایی، یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در کنترل سطح گلوکز خون کمک کند.

 پژوهشگران و پزشکان “دانشگاه بهداشت و علوم اورگن”(OHSU) با استفاده از هوش مصنوعی و نظارت خودکار، روشی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در مدیریت بهتر سطح گلوکز خون کمک کند.

“نیکول تایلر”(Nichole Tyler)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه بهداشت و علوم اورگن و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: طراحی سیستم ما منحصر به فرد است. ما این الگوریتم هوش مصنوعی را کاملا با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای طراحی کرده‌ایم و هنگامی که داده‌های مربوط به افراد مبتلا به دیابت را به آن دادیم، توصیه‌هایی را دریافت کردیم که شباهت بسیاری به توصیه‌های متخصصان داشت.

این فناوری، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا معمولا بین قرار ملاقات‌های افراد مبتلا به دیابت با متخصص، سه تا شش ماه فاصله وجود دارد. اگر سطح گلوکز خون در این فاصله بیش از اندازه افزایش یا کاهش یابد، بیمار در معرض پیامدهای خطرناک آن قرار خواهد گرفت. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک، انسولین مورد نیاز خود را تولید نمی‌کند؛ در نتیجه آنها باید گلوکز مورد نیاز خود را طی روز، به صورت مداوم و به واسطه تزریق دریافت کنند.

این الگوریتم با کمک یک اپلیکیشن هوشمند تلفن همراه موسوم به “دیلی‌دوز”(DailyDose)، توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد که شباهت آنها با توصیه‌های متخصصان، حدود ۶۷.۹ درصد است.

61657061

پژوهشگران در این پروژه، ۱۶ بیمار مبتلا به دیابت نوع یک را طی چهار هفته مورد بررسی قرار دادند. بررسی‌ها نشان داد که این مدل می‌تواند مشکل “افت قند خون” یا “هیپوگلیسمی”(hypoglycemia) را کاهش دهد. اگر هیپوگلیسمی درمان نشود، می‌تواند بیمار را به کما ببرد و یا به مرگ او بیانجامد.

مطالب خواندنی:  تمام غذاهایی که دندان پزشکان مصرف می کنند!

“پیتر ژاکوب”(Peter Jacobs)، استادیار مهندسی پزشکی دانشگاه بهداشت و علوم اورگن و از نویسندگان این پژوهش گفت: الگوریتم‌های دیگری نیز برای رفع این مشکل وجود دارند اما پژوهش‌های بالینی زیادی در این زمینه به چشم نمی‌خورد. تعداد کمی از این پژوهش‌ها، نتیجه آماری قابل توجهی داشته‌اند و بیشتر آنها، توصیه‌های الگوریتم را با توصیه‌های پزشک مقایسه نمی‌کنند. الگوریتم ما علاوه بر بهبود کنترل گلوکز، توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد که به توصیه‌های پزشکان نزدیک هستند و پزشکان، بیش از ۹۹ درصد این توصیه‌ها را ایمن دانسته‌اند.

پژوهشگران دانشگاه بهداشت و علوم اورگن قصد دارند فناوری خود را بهبود ببخشند.

“جسیکا کستل”(Jessica Castle)، استادیار پزشکی دانشگاه بهداشت و علوم اورگن و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما برنامه‌هایی برای چند سال آینده داریم تا بتوانیم چندین آزمایش بزرگ‌تر را طی هشت و سپس ۱۲ هفته انجام دهیم و “دیلی‌دوز” را با دیگر راهبردهای درمانی مقایسه کنیم.

این پژوهش، در مجله “Nature Metabolism” به چاپ رسید.

منبع:ایسنا وساینس‌دیلی،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=19620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.