• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 3
0
5

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

  • کد خبر : 40420
  • 15 دی 1401 - 17:31
کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان
کویر ورزنه یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است که دارای بزرگترین سایت تفریحی کویر در ایران می باشد.

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

کویر ورزنه اصفهان کجاست؟ راهنمای سفر و اقامت  

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،کویر ورزنه (به انگلیسی : Varzaneh Desert) یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی استان اصفهان است که دارای بزرگترین سایت تفریحی کویر در ایران است که شامل بخش هایی از جمله موتورهای چهار چرخ یک نفره و دو نفره ، زیپ لاین ، سافاری ، شتر سواری ، رستوران ، شربت خانه ، کمپینگ و پاراگلایدر است.

از آنجا که امکان دسترسی به کویر از مسیر جاده حسن آباد ، وجود دارد ، این کویر را به نام کویر حسن آباد هم می شناسند.

گرمای هوای کویر در تابستان طاقت فرسا است یکی از بهترین مکان های برای سفر در فصل زمستان و سردی هوا ، کویرها هستند یکی از بهترین مکان ها برای گردشگری در فصل زمستان و کویر گردی و راه رفتن روی ماسه های داغ ، کویر ورزنه است.

در شهر گردشگری ورزنه میتوانید از تالاب بین المللی گاوخونی هم دیدن نمایید.

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

عکس های کویر ورزنه

کویر ورزنه کجاست؟

کویر ورزنه با وسعت ۱۷ هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری  شهر ورزنه در بخش شرقی استان اصفهان در ۱۱۷ کیلومتری شهر اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد و جنوب غربی تالاب بین المللی گاوخونی قرار دارد.

کویر ورزنه در شمال با شهرستان ورزنه و رودخانه زاینده رود ، در شرق با تالاب گاوخونی ، در جنوب با حسن آباد و در غرب با محور مواصلاتی ورزنه به حسن آباد احاطه شده است.

فاصله کویر ورزنه تا شهر تهران حدود ۵۳۰ کیلومتر است و دسترسی به آن آسان است. شما میتوانید از شهر های اصفهان ، اردستان ، انارک و شهرضا به کویر ورزنه دسترسی داشته باشید.

مسیر دسترسی به کویر ورزنه از اصفهان : شما با دو ساعت رانندگی از مرکز اصفهان به کویر ورزنه خواهید رسید. برای رسیدن به کویر از جاده آبشار در شرق اصفهان به سمت کمربندی بروید و بزرگراه را تا جاده اصفهان – ورزنه ادامه دهید. در ورودی شهر از میدان آزادی به سمت خیابان بهشتی بروید و خیابان را تا انتها ادامه دهید تا به جادده دستجرد – ورزنه برسید ، سپس به سمت راست بپیچید و تا چند کیلومتر جلوتر به کویر ورزنه برسید.

مسیر دسترسی به کویر ورزنه از تهران : برای دسترسی به کویر ورزنه از تهران باید وارد بزرگراه خلیج فارس در جنوب تهران تهران شوید و به سمت قم بروید در ادامه با عبور از شهرهای کاشان و اردستان به ورودی شهر نائین برسید و از  جاده کمربندی به سمت تنگستان حرکت کنید وارد جاده ورزنه در سمت چپ شوید تا به روستای ورزنه برسید. کویر ورزنه در فاصله کوتاهی از جنوب روستا قرار گرفته است.

مطالب خواندنی:  گردشگری در آغوش طبیعت: سفر به پارک جنگلی بی بی یانلو

آدرس کویر ورزنه : استان اصفهان – جاده اصفهان به ورزنه – ۲۰ کیلومتری جنوب ورزنه

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

رصد ستارگان در کویر ورزنه

معرفی کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه در قدیم به نام بیابان خارا شناخته می شود ولی در حال حاضر کویر ورزنه بخش نزدیک به شهر ورزنه و بیابان خارا بخش نزدیک به روستای خارا می باشد. این بخش حدود ۳۰ کیلومتر دورتر از کویر ورزنه است و به دلیل زمین سستی که دارد مکان خوبی برای گردشگری محسوب نمی شود و دارای امکانات گردشگری نیست.

یکی از مشخصه های بارز این کویر وزش بادهای متفاوت است که فرم هایی دیدنی و خارق العاده از تپه های ماسه ای طولی ، هلالی و هرم های ماسه ای ایجاد میکند که ارتفاع برخی از آن ها به ۱۰۰ متر هم می رسد.

طول تل ماسه ها حدود ۴۵ کیلومتر است و عرضشان از ۱۰ کیلومتر در نزدیک ورزنه و ۱ کیلومتر در خارای جرقویه می رسد.

بیشتر بخش غربی کویر ورزنه با ماشین قابل دسترسی است ولی برای بازدید از حاشیه شرقی یا باید از سمت شهر ورزنه از بین شنزارها عبور کنید یا مسیر حاشیه جنوبی شهر ورزنه را در امتداد زاینده رود به سمت شرق ادامه دهید.

برای بازدید جنوب و شهر کویر حتما باید از ماشین های آفرود دو دیفرانسیل و راه نمای حرفه ای کمک بگیرید.

رمل ها و تپه های منحصر به فرد کویر در کنار بزرگترین سایت تفریحی کویری ایران ، باعث شده کویر ورزنه یکی از پرطرفدارترین مقاصد کویر نوردان محسوب شود.

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

شتر سواری در کویر ورزنه

پوشش گیاهی کویر ورزنه

گیاهان مختلفی در کویر ورزنه دیده می شود از جمله :

گیاه اسکنبیل که در اغلب کویر های و بخش مرکزی ایران می روید و از تیره علف های هفت بند است. این گیاه در عربی به نام بطبط شناخته می شود ، رویش آن از اسفند شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد. گل های اسکنبیل ، ریز و سفید رنگ هستند و در فروردین تا اردیبهشت در زیباترین حالت خود قرار دارد.

تاغ ها ، درختچه هایی از تیره تاج خروس هستند که در برابر گرما و خشکی مقاومند و به دلیل داشتن سیستم ریشه ای بسیار گسترده برای بیابان زدایی مناسب هستند.

نسی ، که از تیره گندمیان است و در خاک های گچی و آهکی رشد میکند و برای بیابان زدایی مفید است. در اطراف ریشه این گیاه غلافی از دانه شن ایجاد می شود که باعث مقاومت گیاه در زمان کم آبی می شود.

مطالب خواندنی:  مسجد سید اصفهان؛ مسجد بزرگ و تاریخی اصفهان

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

چادر زدن در کویر ورزنه

حیوانات کویر ورزنه

روباه شنی : روباه شنی حیوانی شبگرد است از روباه معمولی کوچکتر است و گوش های درازی دارد. کف پای این روباه موهای بسیار بندی دارد و امکان حرکت راحت در شن ها را برایش فراهم می کند.

پامسواکی : موش پامسواکی چشمانی درشت و جثه و گوشهایی بزرگ دارد و مانند روباه شنی کف پاهایش پر از مو است. موش پامسواکی موجودی شبگرد است و امکان دیدن او در شب های مهتابی کم میشود.

سارگپه پا بلند : سارگپه پا بلند نوعی پرنده شکاری است که صدای آرامتری نسبت به سارگپه معمولی دارد.

دیگر حیوانات ساکن کویر ورزنه ، شغال ، خرگوش ، گربه ، شاهین ، افعی شاخدار و شترمار هستند.

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

رستوران های کویر ورزنه

تفریحات کویر ورزنه 

کویر گردی : پیاده روی بدون  کفش روی تپه های شنی داغ و رمل ها یکی از لذت بخش ترین تفریحات کویری است. آرامش و سکوت و گرمای کویر تجربه ای فراموش نشدنی و آرامش بخش است.

عکاسی و رصد آسمان : عکاسی از مناظر بکر کویر و تماشای آسمان صاف  کویر در شب ها یکی از دلایل اصلی سفر گردشگران به کویر است. آسمان شب های کویر منظره ای تماشایی و بسیار زیبا است که علاقمندان زیادی را برای عکاسی و تماشای آسمان به خود جلب میکند.

کمپینگ : کمپینگ و چادر زدن در شب های کویر تجربه ای به یاد ماندنی است که روشن کردن آتش و نشستن دور آن همراه با دیگر اعضای گروه می تواند شبی خاطره انگیز برایتان به همراه داشته باشد.

تفریحات گردشگری : سایت تفریحی واحه با وسعت ۱۰۰ کیلومتر مربع بزرگترین سات تفریحی کویری در ایران است که در کویر ورزنه خدماتی از جمله موتورهای چهار چرخ یک و دو نفره ، زیپ لاین ، سافاری ، شتر سواری ، رستوران ، شربت خانه ، کمپینگ و  پاراگلایدر را برای گردشگران فراهم کرده است.

از دیگر تفریحاتی که میتوانید در این مجموعه استفاده کنید ، اجرای موسیقی محلی زنده ، اتش بازی ، اجرای حرکات نمایشی ، برگزاری مراسم های مناسبتی از جمله سال نو و شب یلدا هستند.

در فاز بعدی قرار است امکاناتی از جمله رصد خانه ای مجهز ف سالن کنسرت روباز با ظرفیت ۱۸۰۰ نفر ، باغ درختان انار ، سوئیت ها مجلل ، باشگاه تیراندازی ، مجموعه آب درمانی ، باشگاه هواپیمای تفریحی و پینت بال به این مجموعه اضافه شود.

مطالب خواندنی:  سفر به دره‌گاهان؛ آبشاری در دل کویر

زیپ لاین : بین دو تگه شنی در کویر ورزنه زیپ لاین قرار گرفته است یکی به طول ۳۰ متر در بیابان خارا و دیگری به طول ۴۰۰ متر در سایت تفریحی واحه . هنگام سوار شدن بر زیپ لاین از همراه بردن وسایلی از جمله عینک ، موبایل و هندزفری جتناب کنید چرا که افتادن این وسایل در طول زیپ لاین مساوی با گم شدنشان در بین شن های بیابان است.

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

تفریحات کویر ورزنه

موتورهای چهار چرخ : موتور های چهار چرخ یکی از وسایل هیجان انگیز و مناسب برای تردد در کویر است و میتوانید با سرعت زیاد روی تپه های شنی موتور سوارید کنید.

ماشین های آفرود : ماشین های آفرود یا شاسی بلند به یادگی در ماسه های روان کویر حرکت میکنند. این سافاری از ساعت ۸ – ۱۸ در مسیرهای مشخص حرکت میکنند.

پاراگلایدر : یکی از ورزشهای هیجان انگیز در مناطق بادخیر پرواز با پاراگلایدر است. برای پرواز باید به آرامی از سطحی شیب دار به سمت پایین بدوید تا بر فراز کویور به پرواز در آیید.

شتر سواری : شتر سواری یکی از تجربه های محصر به فرد کویر است. هر سال در اردیبهشت ماه در این کویر مسابقات شتر سواری برگزار می شود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

شن سواری : برای شن سواری روی تپه ها میتوانید بردهای موجود در اقامتگاه را کرایه کنید.

باگی سواری : باگی وسیله نقلیه موتوری با چرخ های بزرگ و عریض است که روی شن ها به راحتی حرکت میکند.

کویر ورزنه؛ جاذبه گردشگری طبیعی اصفهان

عکس های کویر ورزنه

بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه

بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه فصل پاییز است. روزهای پاییزی کویر خیلی گرم نیست و شب ها هم خیلی سرد نمی شود.

در فصل زمستان روزهای کویر ورزنه فوق العاده خنک و دلپذیر است ولی شب ها سرد است و امکان چادر زدن وجود نخواهد داشت. دمای هوا در شبهای زمستان کویر ورزنه تا منفی ۱۰ درجه هم می رسد.

برای زمستان توصیه می شود از اقامتگاه های نزدیک به کویر استفاده کنید تا شب ها را بدون سرما بگذارنید و از هوای خنک و لذت بخش روزهای کویر استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=40420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.