• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
2

آشنایی با فواره تروی رم؛معروفترین فواره در جهان

  • کد خبر : 31363
  • 01 آذر 1400 - 16:50
آشنایی با فواره تروی رم؛معروفترین فواره در جهان
معروف ترین آب نما در سطح جهان، فواره تروی نام دارد. این فواره در شهر رم ایتالیا قرار دارد. فواره تروی رم دارای آب نما و مجسمه های متعددی اعم از سالوبریتی، اوکئانوس، راهنمایان، دختر باکره، سربازان رومی و پلوتوس با نماد های مختلف می باشد.

آشنایی با فواره تروی رم؛معروفترین فواره در جهان

همه چیز درباره فواره تروی یا همان چشمه عشاق رم

فواره تروی در رم ایتالیا

رم یکی از شهرهای پرجمعیت در ایتالیا است که به عنوان پایتخت این کشور شناخته شده است. شهر رم به موجب برخورداری از قدمت هزار ساله جزو مکان های تاریخی و دیدنی در سطح جهان محسوب می شود.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،در سال ۲۰۰۷ میلادی شهر رم به عنوان یازدهمین مکان گردشگری در سطح جهان، سومین شهر در سطح اروپا و نخستین شهر در کشور ایتالیا معرفی شد.

یکی از مکان های گردشگری جذاب در رم، فواره تروی است. این فواره در میدان تروی، در نزدیکی پله های اسپانیایی و میدان پیازا نوونا قرار دارد.

افسانه های رومی حاکی از آن دارند که اگر مسافری در حوض و فواره تروی، با دست راست سکه ای را پرتاب کند، مجددا عازم سفر به رم خواهد شد. دولت ایتالیا به صورت روزانه سکه های موجود در داخل فواره را جمع آوری می کند و به یک موسسه خیریه مخصوص افراد نیازمند برای تأمین غذا اهدا می سازد.

لازم به ذکر است در داخل فواره تروی هر روز حدود ۳۰۰۰ یورو سکه یافت می شود. با وجود غیر قانونی بودن جمع آوری سکه، تلاش های منظمی در خصوص سرقت سکه ها از فواره صورت می گیرد.

علاوه بر این فواره تروی رم در نوبه ی خود نوعی ستاره سینمایی به شمار می رود. این فواره در طی فیلم های مختلفی اعم از زندگی شیرین، سه سکه در چشمه، تعطیلات در رم، لیز مک گیر، گیجت به رم می رود، السا و فرد به تصویر کشیده شده است.

آشنایی با فواره تروی رم؛معروفترین فواره در جهان

فواره تروی روم معروف ترین فواره در سطح جهان است

فواره تروی روم؛ از گذشته تا کنون

فواره تروی در محل تقاطع یک سه راه واقع شده است. کلمه تروی متشکل از دو ریشه “تری” و “وی” به معنی تقاطع سه خیابان می باشد. در طی تغییر کاربری شهر رم، این آب نما در نقطه ی پایانی آکوا ورجینه قرار گرفته است. آکوا ورجینه نتیجه ی احیای یکی از قنات های باستانی به نام آکوا ویرگو است که موظف به تأمین آب روم بوده است.

مطالب خواندنی:  "کهتویه"، ماسوله جنوب

به استناد از افسانه های رومی، در قرن ۱۹ قبل از میلاد، سربازان رومی به وسیله ی یک دختر جوان به منبع آب در فاصله ۱۳ کیلومتری از شهر رم، هدایت شدند. به موجب شناسایی این منبع آب به وسیله ی دختر جوان نام آن را “آکوا ورجینه” یا “آب باکره” برگزیدند.

قنات آکوا ویرگو با آب رسانی به حمام های آگریپا، بالغ بر چهار قرن متوالی آب مورد نیاز اهالی رم را تامین ساخت. در بازه ی زمانی که شهر روم مورد حمله ی استروگوت ها قرار داشت، به منظور از بین بردن زندگی شهری قنات های موجود در رم تخریب شدند.

در سال ۱۶۲۹ یکی از پاپ های کلیسای کاتولیک رم به نام پاپ اوربان هشتم از یک هنرمند و معمار برجسته ایتالایی خواستار نوسازی قنات شد. پس از فوت پاپ تصمیمات وی منبی بر طراحی نوسازی قنات به نتیجه نرسید.

حدود یک قرن بعد، در سال ۱۷۳۰ میلادی پاپ کلمنت دوازدهم، یک مسابقه برگزار کرد. در طی این مسابقه دانشمند ایتالیایی به نام آلساندرو گالیله بر نیکولا سالوی پیروز شد. در طی باخت سالوی فردی اهل فلورانس واکنش نشان داد و سبب شد تا سالوی در خصوص بنای آب نمای تروی انتخاب شود.

ساخت فواره تروی حدود سه دهه زمان برد. نیکولا سالوی پس از اتمام پروژه ی ساخت آب نما در سال ۱۳۵۱ دار فانی را وداع گفت. پس از فوت سالوی، فردی به نام پیترو براچی در مرکز طاقچه آبنما نمادی از خدای تمام آب ها در قالب یک مجسمه به نام اوکئانوس تعبیه کرد.

لازم به ذکر است فواره تروی توسط جوزبه پانینی تکمیل شده است.

فواره تروی به مرور زمان دستخوش تغییر شد. در سال ۱۹۹۸ تمام بخش های فرسوده و ترک خورده فواره به وسیله ی هنرمندان پر نبوغ مرمت شد. علاوه بر این، فواره تروی در طی مرمت به پمپ های گردش آب مجهز گشت.

معماری فواره تروی رم

فواره تروی رم معروف ترین آب نما در جهان به شمار می رود. ارتفاع فواره تروی بالغ بر ۲۶ متر می باشد و در عرض ۲۰ متری طراحی شده است.

مطالب خواندنی:  بندرلنگه، مرواریدی در خلیج فارس

عنوان بزرگ ترین فواره دوره باروک در رم به فواره تروی اختصاص دارد. باروک نوعی سبک نقاشی، معماری، مجسمه سازی و موسیقی است که حدود دو قرن در کشور ایتالیا رواج داشته است.

بنای فواره تروی روم بر اساس سبک معماری کلاسیک و یونانی با عنوان قرنتی در دو طبقه ساخته شده است. پس زمینه فواره متشکل از ساختمان یا کاخ پولی است که به وسیله ی ستون های قرنتی پیوند داده شده است.

اهلی کردن آب طرح عظیمی است که با چرخش به سمت جلو، سبب مخلوط شدن آب و سنگ می شود. در نهایت میدان کوچک را به وسیله ی آب پر می سازد.

میدان کوچک با تلفیقی از آب و سنگ کاری تشکیل شده است. سنگ مورد استفاده در طول ساخت آب نما تراورتن نام دارد.

مجموعه فواره ها و حوضچه های تروی به چشمه ی عشاق معروف هستند. در میانه فواره تروی مجسمه ای با عنوان نپتون یا خدای دریا قرار دارد. مجسمه نپتون در حال راندن یک ارابه صدف شکلی می باشد که توسط دو اسب دریایی در حال کشیدن است.

در درون چشمه عشاق مجسمه های متعددی وجود دارند که هر یک دارای نمادی از خلق و خوی دریا هستند. مجسمه تریتون پیام آور آب های پهناور است که در حال رام کردن اسب های دریایی می باشد. در سمت چپ نپتون مجسمه ای قرار دارد که نمادی از فراوانی محسوب می شود. مجسمه موجود در سمت راست نپتون نیز نشان از سلامتی دارد.

لازم به ذکر است نماینده دریا آبی است که در قسمت پایینی فواره تعبیه شده است.

مجسمه های موجود در فواره تروی رم

مجسمه اوکئانوس

واژه ی اوکئانوس در معنی اقیانوس کاربرد دارد. این مجسمه نشان از خدا و الهه اقیانوس است که نمایشگر فردی غول پیکر می باشد. مجسمه اقیانوس بر روی یک کابین و دو اسب تعبیه شده است و به عنوان نمادی از خدای جز و مد دریا شناخته شده است.

مجسمه پلوتوس

مجسمه پلوتوس مشهور به خدای پول و ثروت است. هدف از تعبیه ی مجسمه پلوتوس غنی سازی اهالی شهر رم بوده است.

مطالب خواندنی:  قلعه توت از جاذبه های گردشگری ایلام

شایان توجه است خدای پول و ثروت در سمت چپ حوض تروی تعبیه شده است.

مجسمه راهنمایان

در جوار خدای اکئانوس دو مجسمه با عنوان خدایان راهنما یا راهنمایان تعبیه شده اند. مجسمه راهنمایان موظف به هدایت اسب در درون آب هستند.

مجسمه سالوبریتی

سالوبریتی در افسانه های اساطیری روم در معنی خدای سلامتی و مبارز با بیماری ها است. این مجسمه در سمت راست حوض تروی قرار دارد.

مجسمه های سربازان رومی

مجسمه سربازان رومی در بخش بالایی فواره تروی قرار دارد. مشهور ترین سرباز رومی “شیپورچی” نام دارد.

لازم به ذکر است در میان مجسمه های سربازان رومی مجسمه ای وجود دارد که نماد پرچم کشور روم باستان به شمار می رود.

مجسمه دختر دوشیزه 

مجسمه دختر دوشیزه یا باکره در مذهبیون روم به شدت مقدس است. این مجسمه در بخش بالایی سمت چپ فواره قرار دارد.

مناسب ترین زمان برای بازدید از فواره تروی رم

به موجب قرار گیری فواره تروی در رم به بررسی آب و هوا غالب در رم می پردازیم. میانگین دمای هوای روم در فصل گرم سال، در طول روز بالای ۲۰ درجه و در طول شب حدود ۱۰ درجه می باشد. ماه ژانویه سردترین ماه سال در رم است. در طول ماه ژوئن دمای هوا در طور روز ۱۲ درجه و در طول شب به ۳ درجه می رسد.

فصل های بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به رم و بازدید از فواره تروی به شمار می آیند. در واقع در فصل بهار و پاییز دمای هوا در شهر روم در حالت تعدیل قرار دارد.

مسیر دسترسی به فواره تروی رم

ایتالیا- رم- میدان تروی- در نزدیکی پله های اسپانیایی و میدان پیازا نوونا- فواره تروی رم

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31363

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.