• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

آشنایی با مدارک و مراحل طلاق به درخواست مرد

  • کد خبر : 32590
  • 20 دی 1400 - 16:43
آشنایی با مدارک و مراحل طلاق به درخواست مرد
از آنجا که در ایران از نظر قانونی حق طلاق به مرد داده شده است، طلاق به درخواست مرد بدون هیچ گونه دلیل موجهی قابل اجراست و دلایل و مستندات یا اعتراض زن فقط روال قانونی را طولانی تر می کند.

آشنایی با مدارک و مراحل طلاق به درخواست مرد

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد از ثبت دادخواست تا ثبت طلاق

در قانون ایران حق طلاق با مرد است و میتواند بدون هیچ دلیل موجهی درخواست طلاق بدهد و حتی عدم رضایت زن تاثیری در پرونده طلاق نخواهد داشت و فقط میتواند مراحل طلاق را طولانی تر کند ولی زن نمیتواند مانع از صدور حکم طلاق شود.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،بعد از درخواست طلاق از طرف مرد ، دادگاه رای بر عدم امکان سازش میدهد و زوج متقاضی طلاق تا ۳ ماه برای مراجعه حضوری و ثبت آن در دفترخانه رسمی طلاق فرصت دارند در غیر  این صورت رای دادگاه بی اعتبار خواهد شد. پرونده طلاق به طور کلی باید در دادگاه بدوی ، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور طی سه مرحله مورد بررسی و تایید قرار بگیرد.

مدت زمان طلاق به درخواست مرد بین ۳ ماه – ۱ سال طول خواهد کشید . در صورتی که زن به حکم طلاق در مراحل اولیه اعتراض داشته باشد حتی در صورت غیر موجه بودن آن ، روند طلاق تا یک سال طول خواهد کشید.

مدارک لازم برای طلاق به درخواست مرد

– اصل سند ازدواج یا رونوشت آن از دفترخانه رسمی محل عقد

– اصل شناسنامه مرد

– کپی کارت ملی مرد

آشنایی با مدارک و مراحل طلاق به درخواست مرد

مراحل طلاق به درخواست مرد

مراحل طلاق به درخواست مرد

۱ – زوج باید دادخواست مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش به طرفیت زوجه تنظیم نموده و به یکی از دفاتر خدمات الکترویک قضایی در مراکز استان ها یا دادگاه خانواده در دیگر شهرها مراجعه نموده و با پرداخت هزینه دادرسی ، دادخواست خود را ثبت نماید.

مطالب خواندنی:  چطور جدایی را تاب بیاوریم؟

۲ – برای دریافت زمان دادرسی به شعبه قضایی مربوطه مراجعه نموده و بعد از تشکیل جلسه و تعیین تکلیف مطالبات مالی زوجه ، گواهی عدم امکان سازش را دریافت کند.

اعتبار این گواهی فقط ۳ ماه است و در این مدت باید به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه نموده و صیغه طلاق در حضور شاهدان جاری شود.

۳ – بعد از ارائه دادخواست طلاق توسط مرد ، دادگاه به زوجین ابلاغیه می فرستد و به آن ها مهلت می دهد که داوری معرفی کنند که البته امری تشریفاتی است چون معمولا داور نمی تواند قدم مثبتی برای رفع اختلاف بردارد و البته نظر داور اهمیت زیادی برای دادگاه ندارد .

در طلاق به درخواست مرد تحت هر شرایطی، مهریه به زن تعلق می گیرد و در صورتی که نزدیکی نداشته باشند میزان مهریه نصف می شود .

۴ – در صورتی که زوجه تخلفاتی در وظیفه زناشویی یا رابطه مشروع داشته باشد ، ارتباطی با پرداخت مهریه پیدا نمی کند.

۵ – طلاقی که مرد درخواست می کند به عنوان طلاق رجعی شناخته می شود و در مدت ۳ ماه عده ، زوج میتواند به زوجه رجوع نماید و به این ترتیب طلاق باطل می شود.

در صورتی که زن باکره یا یائسه باشد ، طلاق بائن است و امکان رجوع وجود ندارد.

۶ – در طلاقی که به درخواست مرد انجام شده است میتواند شرط نصف اموال با اجرت المثل ایام زوجیت را تجمیع کرد.

۷ – مرد میتواند برای طلاق وکیل بگیرد که در اینصورت تمام مراحل طلاق بدون حضور مرد ، توسط وکیلش انجام می شود .

مطالب خواندنی:  شایع ترین اختلالات روانپزشکی در سالمندی چیست؟

۸ – ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه است که بسته به عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن با رای دادگاه به صورت یک باره یا قسطی باید پرداخت شود. در صورت عندالمطالبه بودن مهریه ، در صورتی که مهریه توسط دادگاه قسط بندی نشده باشد ، مرد میتواند برای اعسار از پرداخت یک باره مهریه درخواست بدهد تا مهریه در یک جلسه جدا گانه و با توجه به اظهرات طرفین و شهادت شهود قسط بندی شود.

۹ — حضانت فرزندان و نفقه آن ها توسط دادگاه تعیین می شود.

درخواست طلاق غیابی از طرف مرد

در صورتی که آدرس محل زندگی زن شناسایی نشود و بعد از درج آگهی در روزنامه محلی یا کثیرالانتشار ، رای غیابی طلاق صادر خواهد شد البته حق واخواهی و فرجام خواهی در مهلت قانونی برای زن وجود دارد .

شرط تصنیف دارایی در درخواست طلاق از جانب مرد

در بند الف شرایط ضمن عقد ، زن شرط می کند اگر طلاق به درخواست زوجه نباشد یا به تشخیص دادگاه تقاضای طلاق به دلیل تخلف زن از وظایف همسری یا سو اخلاق نباشد ، زوج برای طلاق باید نصف دارایی که بعد از ازدواج بدست آورده را به زوجه منتقل کند.

پرداخت مهریه، نفقه و اجرت المثل در طلاق به درخواست مرد

نحوه پرداخت مهریه در طلاق به درخواست مرد

در صورتی که مرد درخواست طلاق بدهد ، موظف است مهریه و سایر مطالبات مالی زن را به صورت یکجا قبل از ثبت طلاق بپردازد. مرد نمی تواند بدون مهریه زنش را طلاق دهد مگر این که مشکل فریب در ازدواج اثبات شود یا زن به صورت توافقی جدا شود.

مطالب خواندنی:  مشاوره طلاق چگونه می تواند به شما کمک کند؟

اگر مرد تمکن مالی نداشته باشد میتواند همزمان با دادخواست طلاق درخواست اعسار و شهادت ۳ نفر و تنظیم استشهادیه ، مهریه را قسط بندی بنماید.

نحوه پرداخت نفقه در طلاق به درخواست مرد

 در زمان عده و تا بعد از صدور رسمی حکم طلاق ، نفقه بر عهده مرد است مگر این که  توافق دیگری بین زوجین شده باشد یا زوجه باکره باشد یا موارد دیگری که به تشخیص دادگاه مستحق نفقه نباشد .

نحوه پرداخت اجرت المثل در طلاق به درخواست مرد

برای اجرت المثل ایام زوجیت ، زمان ازدواج تا طلاق محاسبه می شود و برای هر سال طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری بر حست میزان دارایی زوج و وضعیت زوجه ، تعداد فرزندان و سبک زندگی زوجین تعیین می شود.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=32590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.