• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

ابَرماه صورتی آخر هفته را از دست ندهید

  • کد خبر : 19179
  • 22 خرداد 1399 - 20:22
ابَرماه صورتی آخر هفته را از دست ندهید

در روز جمعه ۲۳ خرداد ماه یک ماه بزرگ در آسمان خواهیم داشت. این ابَرماه که به ماه صورتی یا ماه افروخته هم معروف است بزرگ‌تر از همیشه به نظر خواهد رسید. در زبان انگلیسی به دلیل هم‌زمانی ظاهر شدن این ماه در آسمان و فصل برداشت توت‌فرنگی، به آن ماه توت‌فرنگی می‌گویند. این ماه […]

در روز جمعه ۲۳ خرداد ماه یک ماه بزرگ در آسمان خواهیم داشت. این ابَرماه که به ماه صورتی یا ماه افروخته هم معروف است بزرگ‌تر از همیشه به نظر خواهد رسید.

در زبان انگلیسی به دلیل هم‌زمانی ظاهر شدن این ماه در آسمان و فصل برداشت توت‌فرنگی، به آن ماه توت‌فرنگی می‌گویند. این ماه شکل و رنگ خاص خودش را دارد و جزء بزرگ‌ترین ماه‌های سال ۲۰۲۰ خواهد بود و نیمکره شمالی قابل دیدن است.

ماه گرفتگی صورتی چیست؟

اصطلاح ماه توت‌فرنگی، ماه خونین و ماه افروخته به ماه کاملی اشاره دارد که در ماه ژوئن قابل دیدن است. این ماه‌گرفتگی صورتی وضعیتی است که ماه در سایه بیرونی کره زمین قرار خواهد گرفت در این وضعیت ۵۷ درصد ماه زیر سایه زمین خواهد بود. در این وضعیت ماه در نزدیک‌ترین حالت خود به زمین است. این پدیده در آفریقا، آسیا و استرالیا این ماه گرفتگی قابل مشاهده است. اما کسانی که در موقعیت‌های جغرافیایی دیگر به این رویداد نگاه می‌کنند ماه‌گرفتگی را نخواهند و صرفاً یک ماه بزرگ را می‌بینند. برای ساکنان نیمکره شمالی این ماه بزرگ نشان از آمدن تابستان دارد.

بهترین زمان برای دیدن ماه صورتی

اگر به ماه بزرگی که در آسمان ظاهر شده است خیره شوید، می‌بینید که که بسیار براق و سفید است و البته چند ثانیه بیشتر نمی‌توانید به آن نگاه کرد چرا که چشم را اذیت می‌کند. ماه کامل در هنگام طلوع یا غروب وقتی که به خط افق نزدیک می‌شود رنگ‌هایی مثل نارنجی، زرد و صورتی به خود می‌گیرد. حوالی سپیده دم و حوالی غروب بهترین موقع برای دیدن این ماه است. این پدیده  در ساعت ۱۹:۱۲ به وقت جهانی روی خواهد داد.

مطالب خواندنی:  دلایل عدم موفقیت گوشی‌های سری پیکسل ۴ گوگل در بازار

کی و کجا به این ماه نگاه کنیم؟

در روز جمعه به جایی بروید که بتوانید حرکت ماه به سمت افق غربی را ببینید. ۲۰ دقیقه قبل در موقعیت قرار بگیرید. برای دیدن طلوع ماه در روز جمعه به مکانی بروید که بتوانید ظاهر ماه در افق شرقی را ببینید. ۱۵ دقیقه قبل در مکان حاضر شوید. کمی صبور باشید تا این صحنه فوق العاده را ببینید.

از کجا می‌توانیم ابَرماه را ببینیم؟

اگر در آسیا، استرالیا، آفریقا یا اروپا هستید احتمالاً بتوانید خسوف قارچ‌گونه این ماه را ببینید. اگرچه احتمالاً خسوفی ضعیف خواهد بود. این خسوف در ساعت ۱۷:۴۵ به وقت جهانی آغاز می‌شود، در ساعت ۱۹:۲۴ به اوج خودش میرسد و در ساعت ۲۱:۰۴ به وقت جهانی به پایان می‌رسد. بهترین جا برای دیدن این ماه گرفتگی،  آفریقای مرکزی و جنوبی، خاورمیانه، هند، چین و استرالیا خواهد بود.

توهم ماه چیست؟

اگر در نیم‌کره شمالی هستید احتمالاً ماه را به  شکلی غیر عادی بزرگ ببینید. به دلایل علمی، مغز آدمی تمایل دارد چیزهایی را که نزدیک به افق هستند بزرگ‌تر از حد معمول ببیند. به همین خاطر این ماه کامل جمعه عصر جمعه عصر بزرگ‌تر به نظر می‌رسد چراکه چند ساعت بعد از طلوع در وضعیتی بالاتر از افق قرار می‌گیرد. به خاطر اینکه ماه هم‌عرض با درختان، ساختمان‌ها، کوه‌ها دیده می‌شود در یک مقایسه بصری به شکلی غیر عادی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و هرچه از افق فاصله می‌گیرد و به وسط آسمان می‌رود کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اما ماهی که در این ماه خواهیم دید بیشتر نزدیک به افق حرکت خواهد کرد و به همین خاطر یکی از بزرگ‌ترین ماه‌های سال ۲۰۲۰ است.

مطالب خواندنی:  ویژگی‌های جدید SharePoint News مایکروسافت چیست؟

چرا طلوع این ابَرماه رنگی است؟

از نظر علمی همین اتفاق در زمان دیدن رنگ طلوع و غروب خورشید می‌افتد. در واقع ماه و خورشید رنگشان تغییر نمی‌کند بلکه مسئله بر سر طیف رنگ‌ها است که این‌گونه به نظر می‌رسند. وقتی مستقیماً به افق نگاه می کنیم به بزرگ‌ترین بخش اتمسفر زمین و البته به ضخیم‌ترین قسمت آن نگاه می‌کنیم. به همین خاطر نوری آبی رنگ پراکنده می‌شود و طول موج های بلندتری از نور به چشم شما می‌رسند به همین خاطر قرمز و زرد رنگ‌هایی هستیند که شما می‌بینید.

منبع: ایرنا و Forbes

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=19179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.