• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
5
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد:

تغذیه ناکافی شایع‌ترین علل توقف رشد کودکان

  • کد خبر : 33210
  • 13 بهمن 1400 - 17:38
تغذیه ناکافی شایع‌ترین علل توقف رشد کودکان
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: داشتن وزن و قد مطلوب برای کودکان به ویژه در ۲ سال اول زندگی، بسیار حائز اهمیت بوده و شایع ترین علل توقف رشد، تغذیه ناکافی است.

تغذیه ناکافی شایع‌ترین علل توقف رشد کودکان

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،شایع ترین علل توقف رشد کودکان، غذا خوردن ناکافی یا خوردن غذاهایی که فاقد مواد مغذی محرک رشد هستند، عفونت های مکرر یا بیماری هایی است که باعث کاهش دریافت یا جذب ضعیف مواد مغذی می‌شود.

به گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،مراقبت ناکافی از کودک نیز در رشد او موثر است از جمله این علل، مربوط به مادر است که تغذیه نامناسب در زمان قبل از بارداری، بارداری و شیردهی داشته همچنین کوتاه قدی مادرزادی، عفونت و بیماری، بارداری در نوجوانی به دلیل نیازهای مراقبتی رشد مادر، باعث اختلال در دسترسی به مواد مغذی برای جنین می شود.

تاخیر رشد داخل رحمی و تولد نوزاد نارس، فاصله کم تولد دو کودک که خطر کمبود ذخایر مادر را در بارداری های بعدی افزایش می دهد و پیامدهای منفی برای مادر و کودک دارد، فشارخون بالا، فعالیت ناکافی کودک، شیوه مراقبتی ضعیف، تامین نامناسب آب و سرویس بهداشتی، تخصیص نامناسب غذا بین اعضای خانواده، کیفیت ضعیف غذا، دریافت ‌نامناسب ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین ها و موادمعدنی، تنوع غذایی پایین و دریافت ناکافی غذاهایی با منبع حیوانی نیز از عوامل توقف رشد کودکان بشمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، شیوه نادرست غذا دادن به کودک، تغذیه ناکافی نسبت به نیازهای بدن، شیردهی نامناسب، عفونت روده ای از جمله اسهال، انتروپاتی محیطی (اختلال عملکرد روده)، انگل، عفونت تنفسی، مالاریا و کاهش اشتها در اثر بیماری نیز می‌تواند باعث توقف در رشد کودکان شود.

مطالب خواندنی:  رژیم غذایی مملو از موادغذایی فوق فرآوری شده به مغز آسیب می رساند

طبق توصیه دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، والدین باید با مراجعه به نزدیک ترین مرکز بهداشتی به محل سکونت خود، وضعیت رشد فرزندخود را بررسی و در صورتی که کودک دچار کوتاه قدی یا کم وزنی بود با مراجعه به پزشک و کارشناس تغذیه، آموزش ها و درمان های لازم را برای بهبود رشد کودک دریافت کنند.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=33210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.