• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
1

توپ تعادل؛ وسیله‌ای ورزشی برای انجام تمرین‌های تعادل

  • کد خبر : 41244
  • 21 فروردین 1402 - 17:02
توپ تعادل؛ وسیله‌ای ورزشی برای انجام تمرین‌های تعادل
توپ تعادل وسیله‌ای ورزشی برای انجام انواع تمرین‌های تعادل است این توپ برای حفظ تعادل ورزشکاران و بهبود تعادل در توان‌بخشی‌ برای افراد سالمند و در فیزیوتراپی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

توپ تعادل؛ وسیله‌ای ورزشی برای انجام تمرین‌های تعادل

توپ تعادلی بهترین محصول برای تمرین های تعادلی

توپ‌های تعادلی کوشن بال 

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،توپ تعادلی کوشن بال برای انجام تمرینات تعادل در بیشتر ورزش‌های فینتنس، کراس‌فیت و همچنین توان‌بخشی و فیزیوتراپی کاربرد دارد. این توپ از جنس PVC مقاوم و بادوام ساخته شده است و در یک سمت دارای برآمدگی است که به افزایش ایستایی هنگام تمرین به ورزشکار کمک شایانی می‌کند. توپ تعادلی به شکل یک نیمکره، آج‌دار طراحی شده است.

توپ تعادلی به جز قسمت رویه که گنبدی‌شکل است دارای یک قسمت صاف است که روی زمین قرار می‌گیرد. مقاومت این توپ باید به صورتی طراحی شود که  در برابر جهش و پرش‌ها در زمان تمرینات دچار پارگی و ترکیدگی نشود.

ویژگی‌های توپ تعادل کوشن بال

– تحمل وزن تا ۱۵۰ کیلوگرم

– قابلیت تنظیم باد

– در یک سمت دارای عاج

– مقاوم در برابر فشار

– دارای رنگ‌بندی

– قابلیت ‌حمل آسان و سبک

 عاج‌دار بودن رویی توپ یکی از مزایای توپ تعادلی کوشن بال محسوب می‌شود، زیرا زمانی که روی آن با کف پا فشار وارد می‌شود مانند یک ماساژور  برای کف پا عمل می‌کند. از این قابلیت توپ‌ها برای ماساژ کف پا در مراکز توان‌بخشی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از توپ کوشن بال

از مهم‌ترین پارامترها در اغلب ورزش‌ها می‌توان به داشتن تعادل اشاره کرد. افرادی که داری تعادل بهتری هستند از لحاظ بدنی جوان‌تر می‌باشند اما همه می‌توانند با تمرینات منظم تعادل بدن خود را افزایش دهند، شاید در ابتدا با پرش روی توپ نتوانید تعادل خود را حفظ کنید ولی به‌ مرور زمان و با تمرین‌های بیشتر این کار را راحت‌تر و حتی با چشم‌بسته نیز می‌توانید انجام دهید.

توپ تعادلی کوشن بال وسیله‌ای است که ورزشکاران حرفه‌ای و حتی آماتورها می‌توانند برای حفظ تعادل بدن خود از آن استفاده کنند. کار با توپ علاوه بر مفرح بودن به توسعه مغز، افزایش تعادل و توان‌بخشی جسمی نیز کمک می‌کند. از این توپ در فیزیوتراپی‌ها برای تقویت عضلات پایین‌تنه،  مچ پا و عضلات دوقلو پا استفاده می‌کنند.

مطالب خواندنی:  ۲۰ دقیقه فعالیت در روز برای حفظ سلامت قلب مفید است

تمرین با توپ‌های تعادلی عملکردی مانند ورزش‌های هوازی را برای بدن دارد. ورزش‌های هوازی ضربان قلب را به‌شدت بالا می‌برد و به این صورت فعالیت ماهیچه‌ها  افزایش پیدا کرده و قوی‌تر می‌شوند. از مزایای دیگر ورزش‌های هوازی می‌توان به کاهش وزن، جلوگیری از افسردگی، سلامت قلب، طول عمر و نشاط اشاره کرد.

مزایای تمرین با توپ تعادل

همان‌طور که اشاره شد تمرین با توپ تعادل موجب جوان ماندن و افزایش ایستایی بدن می‌شود. پزشکان برای بررسی سن بدن از افراد تست تعادل می‌گیرند و سپس در صورت نیاز برای کاردرمانی از کوشن بال استفاده می‌کنند.

پزشکان برای تمرین تعادل در سالمندان و افراد پا به سن گذاشته در توان‌بخشی‌ها  از توپ تعادل استفاده می‌کنند، زیرا هر چه سن افراد بالاتر می‌رود تعادل اعضای بدن کمتر می‌شود. مزایای استفاده از توپ تعادل فقط  در یک مورد خاص نیست، بلکه در تمام ورزش‌های پایه مانند تکواندو، فوتبال و…  از آن استفاده می‌شود.

استفاده از توپ تعادل در توان‌بخشی

از توپ تعادل در توان‌بخشی‌ها برای بهبود افزایش سرعت در دوره ریکاوری استفاده می‌شود. تمرین با توپ تعادل موجب تحریک اعصاب و عضلات شده و به بهبود سریع‌تر بیماران کمک شایانی می‌کند. یکی از مزایای تمرین با توپ تعادلی بهبود عملکرد حوزه گوش میانی در مغز است. در بدن انسان وظیفه حفظ تعادل در زمان حرکت به عهده گوش میانی است که اگر به هر دلیلی عملکرد و فعالیت گوش میانی مختل شود کمترین و پیش پا افتاده‌ترین فعالیت‌های بدن مانند بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها مختل می‌شود. توصیه پزشکان به سالخوردگان این است که قبل از بروز علائم سالمندی و عدم تعادل از تمرین‌کردن با توپ تعادل غافل نشوند تا با این تمرینات عملکرد بدن خود را بالا ببرند.

توپ‌های تعادلی بوسوبال

این توپ مانند توپ‌های تعادلی دیگر دارای یک طرف گنبدی و قسمت دیگر صاف است که از هر دو طرف آن برای افزایش قدرت ایستایی و حفظ تعادل در باشگاه‌های بدنسازی استفاده می‌شود. به دلیل استفاده آسان و راحت، در خانه‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد. این توپ در سال ۲۰۰۰ توسط آقای David Weck  اختراع شده است.  BOSU مخفف کلمه both side utilized یعنی توپی که از دو طرف آن می‌توان استفاده کرده است.

مطالب خواندنی:  علاقمندان به تناسب اندام: پیش از صبحانه ورزش کنید

مشخصات توپ بوسوبال 

رویه این توپ از جنس لاستیک نرم و زیر آن از پی‌وی‌سی سخت با قطر ۶۰ سانتیمتر که توانایی تحمل ۱۸۰ کیلوگرم وزن را دارد تهیه شده است. از موارد خرابی این وسیله می‌توان به شکستن قسمت پلاستیکی و سوراخ‌شدن توپ اشاره کرد. همچنین باز شدن پیچ‌های نگه دارنده توپ نیز از موارد دیگر خرابی توپ‌های بوسوبال است. برای جلوگیری از این خرابی توپ را کمتر باد کنید.

مزایای استفاده از توپ بوسوبال

– تقویت قدرت و پایداری بدن

– پیشگیری از برخی از آسیب‌دیدگی‌ها در بدن

– بهبود تعادل بدن

– بهبود حس‌آگاهی حرکتی

– افزایش قدرت بدنی

– انجام تمرینات کاردیو

معایب کار با توپ بوسوبال

– عدم امکان استفاده از وزنه‌های سنگین

– امکان صدمه دیدن مچ پا

توپ تعادل؛ وسیله‌ای ورزشی برای انجام تمرین‌های تعادل

تمرین با توپ تعادل بوسو بال باعث افزایش قدرت بدنی می شود

چرا در باشگاه‌های بدنسازی از این توپ استفاده می‌شود؟

تمرینات بوسوبال شامل مجموعه تمرینات استقامتی و تعادلی است که در سه وضعیت درازکش، ایستایی، نشسته صورت می‌گیرد. با این تمرینات تقریباً تمامی عضلات بدن درگیر شده و موجب تقویت عضلات، چربی‌سوزی، تناسب‌اندام و انعطاف‌پذیری بدنی می‌شود.

از توپ بوسوبال در تمرینات ورزشی می‌توان به‌صورت چندکاره استفاده کرد این توپ امکان تطبیق‌پذیری بالایی دارد. با استفاده از این توپ شما می‌توانید قسمت‌های مختلف بدن مانند بالاتنه و پایین‌تنه، هسته میانه بدن را به چالش بکشید. طراحی این توپ به‌گونه‌ای  است که حتی اگر هیچ حرکت خاصی انجام ندهید و فقط بتوانید روی آن بایستید باعث بهبود تعادلتان خواهد شد.

هنگامی که روی توپ تعادلی بوسوبال حرکات ورزشی انجام می‌دهید برای حفظ تعادل، عضلات پیوسته منبسط و منقبض می‌شوند و این کار باعث می‌شود که سرعت جریان خون در ماهیچه‌ها افزایش پیدا کرده و در کوتاه‌ترین مدت بیشترین کالری را بسوزانید.

تنظیم جریان گردش خون از مزایای استفاده از توپ بوسوبال است. شما می‌توانید با پای‌برهنه و بدون کفش ورزشی روی توپ بوسوبال بپرید این کار حس بهتری را به شما می‌دهد در ضمن کف پا و مچ را بیشتر درگیر می‌کند.

مطالب خواندنی:  ورزش بیش از حد میل جنسی را کاهش می‌دهد؟

با توپ بوسوبال می‌توان تمرینات متفاوت و متنوعی را انجام داد. از کاربردهای اساسی این توپ می‌توان در رشته ورزشی تی آر ایکس نام برد. شما می‌توانید با انجام حرکات شنا روی توپ بوسوبال عضلات بالاتنه خود را به چالش بکشید. حرکات دیگری که می‌توانید روی توپ بوسو بال انجام دهید اسکوات، پلانک و … است.

از این توپ می‌توان در رشته‌های بدنسازی، ایروبیک، پیلاتس، ژیمناستیک استفاده کرد. بالرین‌ها برای افزایش تعادل و انعطاف بدنی از توپ بوسوبال در تمریناتشان استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از گرفتگی عضلات قبل از تمرین با توپ بوسوبال بدن خود را گرم کنید.

چند نکته در مورد انجام تمرینات با توپ بوسوبال 

• حتماً قبل از تمرین با توپ بوسوبال بدن خود را گرم کنید.

• اگر به‌تازگی شروع به ورزش کرده‌اید و آمادگی بدنی لازم را ندارید حتماً از یک مربی کمک بگیرید تا از حرکات بسیار ساده شروع کند و بدنتان از آمادگی جسمانی مناسبی برخوردار شود.

• اگر قصد دارید توسط توپ بوسوبال چربی‌سوزی انجام دهید. حتماً بعد از انجام تمرینات ۲۰ تا ۲۵ دقیقه،  ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، پیاده‌روی را انجام دهید.

• در هنگام استفاده از توپ بوسوبال به دم و بازدم خود توجه کرده و از نوشیدن آب کافی غافل نشوید.

• برای کاهش وزن هنگامی که به طور منظم از توپ بوسوبال استفاده می‌کنید مراقب تغذیه خودتان نیز باشید و مصرف قندها و چربی‌های مضر را کاهش دهید.

• برای کاهش وزن و چربی‌سوزی باتوجه‌به توصیه‌های مربی هر حرکت را در سه ست ۲۰تایی دنبال کنید.

• برای فرم‌دادن به اندامتان با کمک توپ بوسوبال هر حرکت را در سه ست ۱۰ تا ۱۵تایی انجام دهید.

• اگر می‌خواهید توسط توپ بوسوبال انعطاف بدنتان را بالا ببرید مدت‌زمان انجام هر حرکت را به‌تدریج بیشتر کنید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=41244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.