• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 5
0
3

ثبت تصاویر فوق العاده واضح از ماه توسط یک رادار سیاره‌ای آزمایشی

  • کد خبر : 27487
  • 10 بهمن 1399 - 22:59
ثبت تصاویر فوق العاده واضح از ماه توسط یک رادار سیاره‌ای آزمایشی

یک رادار سیاره‌ای آزمایشی موفق به ثبت تصاویر با وضوح بالا و باورنکردنی از ماه شده است که در آنها کوه‌ها، دهانه‌ها و آثاری شبیه به حرکت یک مار به نام “هادلی ریل”(Hadley Rille) به وضوح دیده می‌شود. به گزارش  مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته، ستاره شناسان با استفاده از یک ابزار آزمایشی […]

یک رادار سیاره‌ای آزمایشی موفق به ثبت تصاویر با وضوح بالا و باورنکردنی از ماه شده است که در آنها کوه‌ها، دهانه‌ها و آثاری شبیه به حرکت یک مار به نام “هادلی ریل”(Hadley Rille) به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش  مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته، ستاره شناسان با استفاده از یک ابزار آزمایشی سوار شده بر یک تلسکوپ زمینی، تصاویر راداری خیره کننده و جدید با وضوح بالا را از ماه ثبت کرده‌اند. این آزمایش اثبات مفهوم، راه را برای یک تلسکوپ راداری قدرتمندتر که می‌تواند تا نپتون را رصد کند، هموار می‌کند.

این فناوری جدید توسط “رصدخانه بانک سبز”(GBO)، “رصدخانه نجوم رادیویی ملی”(NRAO) و شرکت “ریتئون”(Raytheon) ساخته شده است. این فرستنده جدید راداری بر روی “تلسکوپ بانک سبز”(GBT) نصب شده است که به آن امکان می‌دهد سیگنال‌های راداری را به فضا ارسال کند. سپس سیگنال‌های منعکس شده توسط “آرایه وری لانگ بیس‌لاین” (VLBA) که مجموعه‌ای از آنتن‌های رادیویی پخش شده در سراسر آمریکای شمالی است، گرفته می‌شوند و برای تولید تصاویر پردازش می‌شوند.

این تیم اولین آزمایش اثبات مفهوم را در نوامبر گذشته انجام داد و نتایج آن فوق العاده است. این ابزار در یک تصویر در مقیاس بزرگ از ماه به اندازه کافی حساس است که می‌توان روی ویژگی‌های خاص سطح ماه از جمله اجرامی به عرض ۵ متر بزرگنمایی کرد. به عنوان مثال، در نزدیکی محل فرود مأموریت “آپولو ۱۵” یک رد جریان گدازه باستانی به نام “هادلی ریل” به وضوح دیده می‌شود که در امتداد این چشم انداز، کوه‌ها و دهانه‌ای به نام “هادلی C” دیده می‌شود.

مطالب خواندنی:  بادهای خورشیدی باعث ایجاد آب در ماه می‌شود

محققان با استفاده از این آزمایش در حال حاضر قصد دارند یک سیستم راداری ۵۰۰ کیلوواتی تولید کنند که قادر به تصویربرداری اجرام در منظومه شمسی خواهد بود. در نهایت محققان می‌گویند نسل بعدی این تلسکوپ راداری می‌تواند برای ضبط تصاویر با وضوح بالا از اجرام مختلف به دوری اورانوس و نپتون استفاده شود.

“کارن اونیل” مدیر “رصدخانه بانک سبز” می‌گوید: این سیستم برنامه‌ریزی شده یک جهش رو به جلو در زمینه علوم راداری است و امکان دسترسی به ویژگی‌های منظومه شمسی را از همین جا روی زمین که تاکنون هرگز انجام نشده، فراهم می‌کند.

منبع:ایسنا،نیو اطلس

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=27487

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.