• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

غربالگری زوال عقل از طریق آزمایش حس بویایی

  • کد خبر : 39165
  • 11 شهریور 1401 - 18:32
غربالگری زوال عقل از طریق آزمایش حس بویایی
یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاهش در حس بویایی افراد می تواند از دست دادن عملکرد ذهنی آنها را پیش بینی کند و در مورد تغییرات ساختاری در مغز که در بیماری آلزایمر مهم هستند هشدار دهد.

غربالگری زوال عقل از طریق آزمایش حس بویایی

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،دکتر جایانت پینتو، استاد جراحی، می‌گوید: «این مطالعه سرنخ دیگری ارائه می‌کند که چگونه کاهش سریع حس بویایی، نشان‌دهنده‌ی واقعاً خوبی است از آنچه در نهایت به‌صورت ساختاری در مناطق خاصی از مغز رخ می‌دهد.» در دانشگاه شیکاگو و متخصص گوش و حلق و بینی.

اینکه بین حس بویایی و زوال عقل ارتباط وجود دارد، اطلاعات جدیدی نیست. نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که پلاک‌ها و گره‌هایی که در بیماری آلزایمر اتفاق می‌افتند، اغلب در نواحی مرتبط با بویایی و حافظه مغز ظاهر می‌شوند، قبل از اینکه در سایر قسمت‌های مغز ظاهر شوند. محققان نمی دانند که آیا این آسیب باعث کاهش حس بویایی می شود یا خیر.

برای این مطالعه، محققان تلاش کردند تا ببینند آیا امکان شناسایی تغییراتی در مغز وجود دارد که با از دست دادن بویایی و عملکرد ذهنی یا شناختی در طول زمان مرتبط است یا خیر.

راشل گفت: “ایده ما این بود که افرادی که حس بویایی آنها به سرعت در حال کاهش است در طول زمان وضعیت بدتری دارند – و احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات مغزی و حتی خود آلزایمر – نسبت به افرادی که به آرامی در حال کاهش یا حفظ حس بویایی طبیعی هستند.” Pacyna، دانشجوی سال چهارم پزشکی در حال رشد در دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو و نویسنده اصلی این مطالعه.

تیم تحقیقاتی از داده های ۵۱۵ سالمند پروژه حافظه و پیری دانشگاه راش (MAP) استفاده کرد.

محققان سالانه داوطلبان MAP را از نظر توانایی آنها در شناسایی بوهای خاص، عملکرد ذهنی و علائم زوال عقل آزمایش می کنند. برخی از شرکت کنندگان نیز اسکن MRI دریافت کرده اند.

مطالب خواندنی:  ارتباط یائسگی زودرس با افزایش ریسک زوال عقل

تیم مطالعه دریافتند که کاهش سریع حس بویایی در طول دوره عادی، حجم ماده خاکستری کمتری را در نواحی مغز مرتبط با بویایی و حافظه پیش‌بینی می‌کند. همچنین عملکرد ذهنی بدتر و خطر بالاتر زوال عقل را در این افراد مسن پیش‌بینی کرد.

این تیم در بیانیه خبری دانشگاه توضیح داد که این خطر مشابه حامل ژن APOE-e4 بود که در حال حاضر یک عامل خطر ژنتیکی شناخته شده برای ابتلا به آلزایمر است.

محققان همچنین دریافتند که این تغییرات بیشتر در نواحی بویایی اولیه – نواحی مربوط به حس بویایی – از جمله آمیگدال و قشر آنتورینال قابل توجه است. این یک ورودی اصلی به هیپوکامپ است که یک مکان مهم در بیماری آلزایمر است.

پینتو گفت: «ما توانستیم نشان دهیم که حجم و شکل ماده خاکستری در نواحی بویایی و مرتبط با حافظه در مغز افرادی که دچار کاهش سریع حس بویایی هستند، در مقایسه با افرادی که کاهش بویایی شدیدتری داشتند، کمتر است.

این مطالعه از این نظر محدود بود که شرکت کنندگان فقط یک اسکن MRI دریافت کردند، بنابراین تیم نتوانست مشخص کند که چه زمانی تغییرات ساختاری در این مغزها شروع شد.

پینتو می گوید: «ما باید مطالعه خود را در چارچوب تمام عوامل خطری که در مورد آلزایمر می دانیم، از جمله تأثیر رژیم غذایی و ورزش انجام دهیم. حس بویایی و تغییر در حس بویایی باید یکی از مؤلفه‌های مهم در زمینه مجموعه‌ای از عواملی باشد که معتقدیم بر مغز در سلامت و پیری تأثیر می‌گذارند.»

محدودیت دیگر این است که شرکت کنندگان فقط بزرگسالان سفیدپوست بودند. کار قبلی این تیم تفاوت های مشخصی را بر اساس نژاد نشان داده بود.

مطالب خواندنی:  فیجوا؛ انبار ویتامین ث/ از مقابله با عفونت تا تنظیم فشار خون (+عکس)

بیش از ۶ میلیون آمریکایی به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. برخی از داروها می توانند به طور موقت علائم را کاهش دهند.

منبع:هلث دی

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39165

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.